וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו במאה שערים: ויקיפדיה עושה הדרת נשים

נועם פורר

25.9.2016 / 9:29

לא בגלל פוליטיקה, לא בגלל חוסר עניין – ההחלטה של עורכי ויקיפדיה למחוק את הערך שנכתב על דפנה מאיר, נובעת ממנגנון גברי שמשתיק ודוחק מהשיח הציבורי נשים – כולל גיבורות, שהיוו בחייהן ובמותן סמל. דעה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הייתה סמל בחייה, ובמותה הצילה חיים - אבל היא תופסת לנו יותר מדי מקום על השרת. דפנה מאיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההחלטה של עורכי ויקיפדיה למחוק את הערך שנכתב על דפנה מאיר, נובעת בראש ובראשונה מהטיה ברורה שיש לאנציקלופדיה האינטרנטית נגד נשים. אין כאן עניין פוליטי, אין כאן תפישה אוניברסלית שמבקשת לדחוק את פולחן הנופלים הנהוג בישראל. זה עניין מגדרי נטו, מנגנון גברי שמשתיק ודוחק מהשיח הציבורי נשים – כולל נשים חלוצות וגיבורות, שהיוו בחייהן ובמותן סמל.

ויקיפדיה היא אולי אחד מהמפעלים החשובים בתולדות האנושות, חיבור נדיר בין צורך ציבורי לקבל מידע וידע, טרנד של שיתוף המוני ויכולת טכנולוגית המאפשרת כתיבה ועריכה פשוטה יחסית של אנציקלופדיה המבוססת על חכמת ההמונים. הבדלים רבים בין ויקיפדיה לאנציקלופדיות המסורתיות שנמצאות איתנו מאז המאה ה- 18 ובישרו על עידן הנאורות, אבל דבר אחד מאחד את כולן: הן נכתבות על ידי גברים, ומשליטות את ההגמוניה הגברית בידע העולמי. ההיסטוריה היא גברית, לא מפני שגברים שינו את המציאות בעולם – אלא מפני שהם אלו שמתעדים ושולטים על הידע..

אותם עורכים טענו שהם לא אמורים לשמש מיזם הנצחה, וחלקם אף כתבו כי דפנה "פשוט לא עומדת בקריטריונים וחבל שעדיין מנסים להתעקש על הערך כאשר אין לו הצדקה". בפועל, הם מאפשרים פרסום ערכים המספרים את סיפור חייהם של גיבורים וחלוצים גברים עם "רזומה" ומורשת קצרי יריעה משל דפנה, שהייתה חלוצה בתחום הפוריות, הקימה מפעל חיים רפואי מכובד ונרצחה, למרבה הצער, כגיבורה, לאחר שנאבקה במחבל ומנעה במותה פגיעה באחרים.

קותי סבג. דייב שחר
לקותי סבג דווקא יש הצדקה אינציקלופדית/דייב שחר

למה דפנה מאיר – חלוצה בחייה וגיבורה במותה – לא זכאית לערך, אבל קותי סבג מהאח הגדול, עומרי חיון או חזאי טלוויזיה דווקא כן? מדוע חיילים שקיפחו את חייהם בהגנה על המולדת, יחד עם גברים שנרצחו בפיגועי טרור, ראויים לערך על פי הסטנדרטים הגבריים של ויקיפדיה, ונשים לא? ואיך ייתכן שציפורה נריה - מלוות שיירות לירושלים, חובשת קרבית בגדוד החמישי של חטיבת הראל וקצינה בכירה בצה"ל מועמדת למחיקה בשל "חוסר חשיבות אנציקלופדית" וחבריה הגברים לנשק כן בעלי חשיבות אנציקלופדית?

בעולם הגברי של ויקיפדיה, מרים ברץ נמחקת על ידי עורך שמסביר זאת: "לא ברור לי כלל מדוע נכתב ערך זה.. המספר על רפתנית". זה עולם שבו אנשי עסקים אלמוניים לחלוטין מקבלים ערך מפואר, בעוד שנשות עסקים ידועות זוכות להערת "לא מצאתי חשיבות אנציקלופדית בפועלה של...".

אפילו במקרה של בני זוג הנקין שנרצחו בפיגוע אשתקד, שניהם פעילים וידועים, כל אחד בתחומו, רק הרב איתם הנקין זכה בערך. נעמה הנקין, שהייתה אמנית ידועה והותירה מורשת עיצובית ענפה - נותרה בויקיפדיה "רעייתו נעמה", מבלי להתייחס לעשייתה. אישה של, אמא של, אפילו במותה.

אין אובייקטיביות בויקיפדיה כי אין אובייקטיביות - יש את נקודת המבט הניטרלית, שנכון להיום היא ניטרלית-גברית, מוטה נגד נשים, ומיושנת. מנגנון של דיכוי ללא אידאולוגיה מבוססת מאחוריו. סתם השקפת עולם בכסות תפישה אוניברסלית ושקופה, המנוהלת על ידי גברים שיכולים להחליט מי כן "שווה" לערך ומי לא. לא צריך ללכת לרחובות בני ברק, גם במיזם הפתוח והחופשי לכאורה, הכניסה לנשים אסורה בהחלט.

ויקיפדיה נשלטת על ידי גברים חסרי הבנה פמיניסטית, ואי אפשר להתכחש לזה. אבל עד שנשים יצליחו לכבוש את תפקידי העריכה במערכת, וכל עוד ההיסטוריה של האנושות תמשיך להיכתב על ידי גברים, צריך לאפשר לנשים להישמע בראש חוצות מבלי למחוק ולדחוק אותן. לזכור שגם נשים יכולות להיות גיבורות, וגם נשים ראויות לקבל את המקום המגיע להן בשדות הידע האינסופיים של העולם.

נועם פורר הוא סמנכ"ל ניו מדיה בבן חורין אלכסנדרוביץ - אסטרטגיה, תקשורת וניהול משברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully