וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמותה חרדית מסרבת להעניק סיוע ליתומה: "היא מתנדבת לשירות לאומי"

25.9.2016 / 11:15

י' שילם במהלך חייו לעמותת "ער?בים" כדי שילדיו יזכו לתמיכה כלכלית לאחר מותו, אך משפחתו טרם קיבלה את המגיע לה. מסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS מעלה כי הסיבה לכך היא חוסר שביעות הרצון של רבני העמותה מהפעילות ההתנדבותית שבחרה הבת לאחר לימודיה

עריכת וידאו: ניר חן

במשך עשור שילם י' אלפי שקלים כדי להיות חבר בעמותת "ער?בים – קרנות לאלמנות וליתומים" - תכנית ידועה במגזר החרדי שמטרתה לסייע לחרדים שנפגעו כלכלית ונותרו ללא נכסים בעקבות מות אב המשפחה. בשנה שעברה הלך י' לעולמו, בגיל 63, וכשבועיים לאחר מכן הגישו בני משפחתו את הבקשה לתמיכה כלכלית בסך של 50 אלף דולרים, אך עד כה הם לא זכו למענה. מסמך של רשם העמותות בנושא שהגיע לוואלה! NEWS מגלה כי נציג העמותה הסביר לבני המשפחה שבתם עתידה להתנדב בשירות לאומי, "דבר שאינו מאושר על ידי רבני העמותה", ומשום כך לא תקבל את התמיכה.

"ער?בים" היא עמותה תאומה של 'קופת העיר' בבני ברק, ושתיהן נהנות מאמון ציבורי גדול במגזר החרדי. לפי התכנית של העמותה, יתומים רווקים שומרי תורה ומצוות, מתחת לגיל 35 וכאלה שלמשפחתם אין יכולת כלכלית לממן את צרכיהם, ובעיקר את נישואיהם העתידיים, מקבלים 50 אלף דולר. בתכנית חברים עשרות אלפי חרדים שהתחייבו להצהיר שהם בקו הבריאות.

י' היה חבר בתכנית מאז 2006. רוב ילדיו כבר התחתנו במהלך חייו ואינם זכאים לתמיכה, אך בתו בת ה-18 טרם נישאה, ולפיכך זכאית לתמיכה הכספית. חרף פניות חוזרות ונשנות של המשפחה, ולמרות חלוף למעלה משנה ממועד הבקשה, היא לא קיבלה תשובה רשמית מהעמותה.

אישה מתפללת בכותל. ShutterStock
בת ה-18 טרם נישאה וזכאית לסיוע הכלכלי/ShutterStock

"היינו המומים וכואבים מהפטירה", אמר אחד מילדיו של י'. "פנינו לקבלת תמיכה אך העמותה התנהלה בצורה מזלזלת, תוך דחייה בצורה שאינה ראויה והולמת לסיוע כלכלי חשוב ונחוץ".

עו"ד אלרואי צמח, המייצג את המשפחה, פנה במכתב לרב מנחם שפרינצלס, מנהל הקרן מטעם 'קופת העיר', ומתח על התנהלותם ביקורת חריפה. "התנהלות זו תמוהה ביותר נוכח העובדה כי העמותה מקבלת אף משפחות שאינם מהציבור החרדי, וממילא מטעה את ציבור השותפים בקרן ואינה מתכוונת להעביר בבוא היום חס ושלום את התשלומים שיגיעו אם יקרה אסון למשפחה". לדבריו, "התעלמות זו מחובות העמותה למשפחת המנוח מהווה זלזול בוטה העולה לכדי חילול שם שמיים, אפליה חמורה ופגיעה בכבוד הנפטר ובזכויות היתומים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

העמותה: "י' מסר הצהרת בריאות שגויה"

העמותה הגיבה לטענות המשפחה בדוח שחיבר רשם העמותות בנושא, והדגישה כי הדברים שיוחסו לנציג מטעמה הנוגעים להתנדבות בשירות הלאומי "הוצאו מהקשרם" ואין לכך קשר להחלטותיה. העמותה ציינה כי הסירוב למתן תשלום מגיע מטעמים הנוגעים למצבו הרפואי של י' בזמן שהצטרף לתוכנית. לפי העמותה, מסמכים שהוגשו לה מגלים כי י' עבר אירוע מוחי בתחילת שנת 2006, שמונה חודשים לפני שהצטרף לתוכנית הסיוע, בניגוד להצהרת הבריאות שמסר במסגרת ההצטרפות. עם זאת, בעמותה ציינו כי יבחנו את בקשת התמיכה של המשפחה פעם נוספת.

בני המשפחה טוענים כי אם י' הצטרף לתוכנית ולא עמד בקריטריונים, ראוי היה שהעמותה תחזיר את כספי החברות ששילם בחייו, ולטענתם גם מכך היא נמנעת. בני המשפחה הודיעו כי בכוונתם להגיש תביעה כספית לבית המשפט כדי לממש את זכויותיהם.

נוסף על המקרה הנוכחי, בדוח שחיבר רשם העמותות עולים ליקויים ובעיות רבות בהתנהלות העמותה. בין היתר נכתב כי היא לא נתנה מענה בכתב לבקשות תמיכה, לא מסרה קבלות וערכה שינויים בסעיפי תנאי התכנית באופן שמצביע על "ליקוי מהותי" . כמו כן נמצאו ליקויים באופן קבלת ההחלטות בבקשות תמיכה שהוגשו לעמותה. הדוח מעיד על פגיעה באמונו של ציבור גדול, ששם מבטחו בעמותה זו.

מעמותת 'ער?בים' טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully