וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגופות בסוריה נערמות בהמוניהן, מיליונים נותקו ממים - והעולם שותק

25.9.2016 / 9:55

מאה שנה אחרי שואת הארמנים שביצעה טורקיה העות'מאנית, מעצמה עולמית אחרת טובחת במאות אלפים באזורנו. הקהילה הבינלאומית לא מגיבה לנוכח הכתישה של חאלב, ובלי התערבותה נראה שאסד יכבוש את העיר ומוסקבה תפגין את נחישותה

צילום: רויטרס

(בווידאו: תינוק חולץ מההריסות לאחר הפצצות מהאוויר בחאלב)

הטבח במיעוט הארמני באימפריה העות'מאנית, שהחל ב-1915, נחשב בצדק לרצח העם הראשון של המאה שעברה. בין מיליון למיליון וחצי בני אדם נרצחו בשורה של מעשי טבח המוניים, גירוש וצעדות מוות למיניהן. "השואה הארמנית", כך מכונה עד היום אחד ממעשי הטבח הגדולים בהיסטוריה המודרנית.

101 שנים חלפו ובאזור שוב מנשבות רוחות של רצח עם או של טבח, הפעם של סורים - בעיקר סונים, למרות "המספרים הנמוכים" של הקורבנות. הארגון הסורי לזכויות אדם, שמקום מושבו בלונדון, מנה 300 אלף הרוגים, אך גורמים אחרים טוענים כי מספר ההרוגים גבוה יותר מחצי מיליון. לא מדובר רק על מוסלמים סונים, אלא גם בבני דתות אחרות הנטבחים ברחבי סוריה, בהם שיעים, עלאווים, נוצרים ודרוזים.

עוד בוואלה! NEWS:
מגבה את מירי רגב, נושא עיניו לאובמה: נתניהו בריאיון מיוחד
בהשתלטות על הפרות סדר: מג"ב ריסס בטעות גז מדמיע לבית קפה
ארה"ב בלעה את הפיתיון: התמימות שאפשרה לרוסיה להשמיד את חאלב

חאלב לאחר מתקפת חיל האוויר הסורי, ספטמבר 2016. רויטרס
מחלצים ילדים בחאלב לאחר ההפצצות מהאוויר, בשבוע שעבר/רויטרס

ועדיין, למרות המספרים, מדובר בטבח במלוא מובן המילה - כולם הורגים את כולם וכולם מגרשים את כולם. יותר מ-11 מיליון סורים הפכו לפליטים בארצם שלהם או מחוץ לגבולות המדינה השסועה. מנתוני האו"ם הרשמיים עולה כי 4.8 מיליון פליטים נמלטו מסוריה למדינות אחרות ועוד 6.6 מיליון נעקרו מבתיהם או נמלטו מהם ונותרו בגבולות המדינה - יותר ממחצית מאוכלוסיית המדינה המונה כ-21 מיליון בני אדם.

מספר הפצועים אינו ברור לחלוטין, אך על פי ההערכות השונות מדובר על קרוב לשני מיליון בני אדם. מהנתונים עולה כי קרוב ל-12% מאוכלוסיית סוריה נהרגו או נפצעו בחמש וחצי שנות הלחימה.

נדנדות שניזוקו בתקיפה אווירית בחאלב, סוריה, 24 בספטמבר 2016. רויטרס
בניינים הרוסים וגן שעשועים שנחרב בהפצצות בחאלב, אתמול/רויטרס

וכמו אז - העולם שותק. כמו טורקיה, שהייתה אז מעצמה עולמית ונטלה חלק פעיל ברצח העם, כיום רוסיה קיבלה על עצמה את התפקיד. אמנם אין מדובר במעשי טבח המוניים במובן ה"קלאסי" של המילה, אלא בהפצצות שטיח של שכונות מאוכלסות, הפצצות שנועדו לכסות שטח רב ככל האפשר. למרות זאת, ההשמדה השיטתית של תושבי השכונות שבשליטת האופוזיציה בחאלב היא פשע נגד האנושות.

ניתן רק לשער מה היה קורה במוסדות האו"ם, או בקהילה הבינלאומית ובתקשורת העולמית, לו ישראל הייתה כותשת שכונת מגורים בעזה עם פצצות נפל"ם, פצצות הגורמות לבעירה, או חביות נפץ. במקרה של רוסיה בהנהגתו של ולדימיר פוטין, הכל לגיטימי ומותר במסגרת היעדרה של מעצמת על אחרת באזור. רוסיה, יחד עם סוריה, עם איראן ועם חיזבאללה, החליטו לכתוש את האופוזיציה בחאלב לעפר, גם במחיר של השמדה שיטתית של אוכלוסייה אזרחית.

חאלב לאחר מתקפת חיל האוויר הסורי, ספטמבר 2016. רויטרס
עובדי הסיוע מחפשים ניצולים בין ההריסות/רויטרס

לא שהצד השני תמים במיוחד. גם הארגונים הסוניים בשכונות שהמשטר תוקף עשו מעשי טבח נוראיים משלהם. ועדיין, מדהים לראות את הצביעות של העולם והשתיקה לנוכח הפעולות הסוריות-רוסיות: לו דאעש היה מוציא להורג כמה בני ערובה עם סכינים, הממשל האמריקני היה מבטיח להעניש את האשמים. עם זאת, כל עוד הרצח או ההוצאות להרוג מתבצעות בכלי נשק "קונבנציונליים" יותר, כמו מטוסי קרב, הרי שוושינגטון תשמור על שתיקתה.

בינתיים, בתוך סוריה הקטסטרופה בשיאה. מאז סיום הפסקת האש ביום חמישי מבצעים מטוסים רוסיים וסוריים אינספור גיחות מעל השכונות המזרחיות של חאלב וכותשים אותה. זרם המים פסק. בבתי חולים מאולתרים נערמות הגופות כמו גם הפצועים. אחד הרופאים במקום סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "הפצועים מתים לנגד עינינו ואין באפשרותנו לסייע להם".

נראה שבלי התערבות בינלאומית של ממש, המשטר הסורי יכבוש בסופו של דבר את חאלב ומוסקבה תפגין את נחישותה. הבעיה שחאלב כבר אינה חאלב עוד, וסוריה הגדולה שהכרנו היטב ממפות המזרח התיכון כנראה שנפחה את נשמתה עם קריסתה של הפסקת האש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully