וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק חדשה: רוכבי אופניים חשמליים יחויבו להוציא רישיון מיוחד

25.9.2016 / 7:56

ההצעה החדשה שהוגשה בידי ח"כ עודד פורר דורשת לחייב את הרוכבים להחזיק ברישיון ייעודי, אותו ניתן יהיה להוציא מגיל 16, ולדעת את כללי הנהיגה. "זה אבסורד. איך אנו מצפים מנערים לרכוב בכביש כשהם לא מכירים תמרורים?", אמר

צילום: באדיבות "אור ירוק", עריכה: אוהד פיטר

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) מקדם בימים אלה הצעת חוק חדשה, שתחייב רוכבי אופניים חשמליים להחזיק ברישיון נהיגה לכלי תחבורה זה ואף תדרוש מהם לדעת את כללי הנהיגה בו. "נוצר מצב אבסורדי שתקנות התעבורה החדשות מחייבות אלפי רוכבים לרכוב בכבישים, כשלחלקם הגדול אין כלל ניסיון או ידע בחוקי התנועה", אמר פורר לוואלה! NEWS. "איך אנו מצפים מילד בן 16 לרכוב על הכביש ולהשתלב נכון בתנועה כשהוא לא מכיר תמרורים בסיסיים?", תהה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי בשנים האחרונות השימוש באופניים חשמליים צבר תאוצה בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. ברוב המקרים, הילדים ובני הנוער שרוכבים על אופניים חשמליים עושים זאת מבלי שלמדו את כללים לנהיגה נכונה ובטוחה. בעקבות כך, הם נותרים חשופים לסכנת חיים ממשית, ומסכנים את הנהגים ואת הולכי הרגל שנמצאים בסביבתם.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
"הכול גן עדן": הגימיק של נתניהו לעצרת האו"ם – אופטימיות זהירה
שוב: חשד להימצאות סלמונלה בדגני הבוקר של תלמה
אחרי הכתישה האווירית: אסד פתח במבצע חדש נגד המורדים בחאלב

תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016. ניב אהרונסון
הצעת החוק נולדה עקב שיחות עם תלמידים/ניב אהרונסון

פורר סיפר שהצעת החוק נולדה בעקבות שיחות שקיים עם תלמידים. "שוחחתי עם תלמידים מבית ספר 'דה שליט' ברחובות, והם טענו באוזניי כי עם כניסתן לתוקף של תקנות משרד התחבורה, המחייבות רוכבי אופניים לרכוב על הכביש, עלו באופן חריג הפציעות והתאונות בסביבתם". פורר הוסיף כי "מטרתו של חוק זה אינה 'להעביר טסט', אלא לחנך ולהסדיר את כל נושא לימוד הנהיגה, בתקווה שהם יהפכו בסופו של דבר לחלק מתכנית הלימודים. כך תרוויח מדינת ישראל נהגים ורוכבים מקצועיים יותר".

עקב השימוש הגבוה באופניים חשמליים בקרב בני נוער והסיכון הגבוה הכרוך בכך, הוצע לאסור את הרכיבה על כלי התחבורה עבור מי שאין לו רישיון לנהיגה בהם. כמו כן, הוצע להעניק את הרישיון המדובר לבני 16 ומעלה. בה בעת, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד החינוך מקדמים במסגרת תכנית לימודי התעבורה החדשה גם פרקים בנושא האופניים החשמליים.

הצעת החוק מגיעה ברקע אישור שורת שינויים בתקנות התעבורה בידי ועדת הכלכלה בחודש מרץ. התקנות נועדו להסדיר את השימוש באופניים חשמליים, ובין היתר נקבע כי תבוטל ההרשאה לרכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16, וכן כי הנסיעה בכלי הרכב הללו תותר רק בשבילי אופניים ובכבישים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מוחמד חטיב ושאדי מנסור, נפגעו על ידי רכב כשרכבו באופניים חשמליים. ספטמבר 2016. באדיבות אתר arab48, אתר רשמי
שאדי מנסור ומוחמד חטיב, שנפגעו בעת שרכבו על אופניים חשמליים/אתר רשמי, באדיבות אתר arab48

שלשום פורסם בוואלה! NEWS כי שאדי מנסור בן ה-14 וחברו מוחמד חטיב בן ה-12 מטירה נפצעו באורח קשה מאוד מפגיעת כלי רכב באחד מרחובות העיר בסוף השבוע שעבר, זאת בעת שרכבו על אופניים חשמליים. מוחמד מת מוות מוחי ואילו שאדי מורדם ומונשם ומצבו קשה. מאז התאונה הם מאושפזים במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים שניידר בפתח תקווה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאז תחילת השנה נהרגו בישראל שישה רוכבים בתאונות אופניים חשמליות. מדובר בעלייה חדה של 300% במספר ההרוגים בהשוואה למספר התאונות הקטלניות מסוג זה בשנה שעברה.

"אנו עדים לעלייה ניכרת בשימוש באופניים החשמליים. לצערנו ככל שהם הופכים לפופולריים יותר, כך עולה שיעור הפגיעות כתוצאה מרכיבה עליהם", אמר מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי דואני. עוד הוסיף: "אנו כהורים חייבים לדאוג שילדינו שגילם מתחת לגיל 16 לא ירכבו על אופניים חשמליים. מדובר בכלי ממונע שעלול להיות מסוכן וקטלני, ואם אנו או ילדינו רוכבים אז חשוב לדאוג לקסדות ולמגני גוף אשר יכולים להציל חיים ולמנוע פגיעות קשות".

תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016. ניב אהרונסון
"חייבים לדאוג שילדים מתחת לגיל 16 לא ירכבו". נערים עם אופניים החשמליים ברמת גן/ניב אהרונסון

מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבוהב, התייחס גם הוא לרכיבה המסוכנת. "המדינה חייבת להפסיק להתעלם מרוכבי האופניים החשמליים. מדובר בפצצה מתקתקת ויש לפעול לטובת בטיחות הרוכבים", אמר. "בראש ובראשונה, משטרת התנועה חייבת לבצע אכיפה מאסיבית נגד מי שרוכב שלא כחוק, וכן לזרז את מתן סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים. הכסף שיתקבל מהקנסות צריך להיות מופנה לסלילת שבילי רכיבה בטוחים ורצופים עבור הרוכבים. במקביל משרד התחבורה חייב לחוקק חוק שיחייב את כל הרוכבים בחבישת קסדה".

סקר על אופניים חשמליים: 77% תומכים בחיוב ברישיון

מסקר שערכה עמותת "אור ירוק" בעמוד הפייסבוק שלה בנושא רכיבה על אופניים חשמליים, שבו השתתפו 1,320 משיבים, עלה כי 60% מהנשאלים דיווחו כי הם או מישהו שהם מכירים נפגע או כמעט נפגע מכלי התחבורה כשנסע על המדרכה. כשנשאלו לגבי רישוי האופניים, 77% טענו כי יש לחייב רוכבי אופניים בהוצאת רישיון, ו-23% מהנשאלים טענו כי לא צריך לחייב הוצאת רישיון לאופניים חשמליים".

עוד עלה כי הנשאלים סבורים שמקומם של האופניים החשמליים אינו על המדרכה, וכי הם גורמים להולכי רגל רבים פחד וחוסר נעימות. 64% מהנשאלים טענו כי נסיעה של אופניים חשמליים על המדרכות גורמת להם תחושת פחד, 22% טענו כי לפעמים הם חשים פחד כאשר הם רואים אופניים חשמליים על המדרכה ורק 14% טענו כי הם לא חשים פחד מאופניים חשמליים על המדרכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully