וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחיו של אלי כהן: "אנחנו לא רואים את הגופה שלו מוחזרת לארץ"

22.9.2016 / 17:33

אברהם כהן סיפר על התחושות הקשות בקרב המשפחה בעקבות הפרסומים על סרטון שהשיגו לכאורה המורדים בסוריה המתעד את רגעיו האחרונים של המרגל. "ההרגשה היא שזה ספין או תרגיל" אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

אברהם כהן, אחיו של המרגל הישראלי בסוריה אלי כהן, התייחס היום (חמישי) בריאיון לאולפן וואלה! NEWS לסרטון המציג את תלייתו של אחיו, שפרסמה לאחרונה סוכנות הידיעות אי-פי. לדבריו, המשפחה עברה שבוע מטלטל מאוד בעקבות הפרסומים על סרטון שהשיגו לכאורה המורדים בסוריה המתעד את רגעיו האחרונים של אלי כהן. "זה שקר מוחלט. הסרטון מצוי בידיי כבר חצי שנה. הוא עבר המרה דיגיטלית מסרט צלולויד כשסוכנות הידיעות פרסמה שהיא העבירה סרטים שלה לאינטרנט", אמר. "חיפשתי חומר על אלי ומצאתי את הסרט הזה. ההבדל היחיד הוא שבאתר של הסוכנות הוא מופיע ללא קול וכאן המורדים הוסיפו לו מוזיקה".

כהן ביקש להדגיש כי הסרטון לא מהווה חידוש עבורו. "לפני חצי שנה ראיתי את הסרט על התלייה ששודר בערוץ הראשון במסגרת התכנית מבט שני ב-1985 שערך איתן אורן. הערוץ קנה את החומר הזה מסוכנות ידיעות בלונדון. הם קנו את צילומי התלייה עצמה. הסרטונים האחרונים הם אחרי התלייה", אמר. למרות שלא הופתע למראה התמונות, כהן לא נשאר אדיש אליהן. "אנחנו נמצאים במתח כי אין תשובה רשמית אם עצמותיו של אלי יוחזרו. אין מידע מדויק. לפי מה שנמסר לנו מגורמים רשמיים, גם להם אין מידע בנושא והם בודקים אותו".

עוד בוואלה! NEWS:
דוח המבקר: משרד החינוך לא מיישם תכניות למניעת גזענות
בר נהרג בנפילה ממגלשה: "אחרי מות אביו הבטיח לאמו שידאג להכול"
עדיין אין רכבות - והכבישים עמוסים: צפו במפת הפקקים

אלי כהן. לשכת העיתונות הממשלתית
""לפי מה שנמסר לנו מגורמים רשמיים גם להם אין מידע בנושא". אלי כהן/לשכת העיתונות הממשלתית

כהן סבור שהאינטרס של המורדים להפיץ מידע על החזרת גופתו של אחיו נובע אך ורק מסכסוכים פנימיים. "יש מאבק בין השלטון הסורי למורדים. הם הורגים אחד את השני. אלי כהן לא מדבר אליהם. אני לא בטוח שאין ממש בשמועות. ההרגשה שלי שזה ספין או תרגיל. אני לא מאמין שהצליחו לזהות כבר את הגופה באופן ודאי אחרי 51 שנה בלי די-אן-איי, אלא אם היה להם מידע מדויק והגיעו לקבר עצמו", הוסיף.

אברהם צעיר מאחיו אלי ב-20 שנה והיה חייל בזמן שאחיו נשלח למשימתו. "אלי הגיע לחופשה האחרונה שלו בספטמבר 1964. הוא בא לתקופה של חודש, וזו הייתה שהות חריגה בשגרת הביקורים הקצרים שלו", נזכר. "אשתו חיכתה ללידת בנם. פגשתי אותו כמה פעמים במהלך אותו החודש, אבל בטקס הברית של בנו לא התאפשר לי להשתתף בגלל שירותי הצבאי. מצער אותי שלא נפרדתי ממנו בפעם האחרונה".

לדבריו, הוא ידע על כך שאחיו הנוסף, מוריס, משרת ביחידת מודיעין שפעלה בשיתוף עם המוסד בקשר עם סוכנים בארצות ערב. כהן סיפר כי מוריס גילה בשנת 1963 שאחד הסוכנים הוא לא אחר מאשר אחיו, אלי. אברהם למד על כך רק מאוחר יותר בעצמו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תיעוד נדיר של אלי כהן בדמשק לאחר הוצאתו להורג. מערכת וואלה! NEWS
"מצער אותי שלא נפרדתי ממנו בפעם האחרונה". כהן לאחר הוצאתו להורג בסוריה, 1965/מערכת וואלה! NEWS

"באוגוסט 1964 הגיע מאותו סוכן אות מצוקה שמשודר רק בזמן חירום. מוריס אחי קלט את אות המצוקה והוא חשף את זהותו בפני אנשי היחידה", סיפר כהן. "כשהייתי בצבא ראיתי ידיעה קטנה בעיתון שתפסו מרגל ישראלי. לא נקבו בשמו של אלי. כשהגעתי אליהם הביתה ראיתי את נציגי המוסד מבשרים לנדיה, אשתו, את בשורת האיוב הזאת", הוסיף.

לדברי כהן, אחיו היה חידה וכך גם פעילותו מעבר לקווים. על הניסיונות שנעשו במהלך השנים להשיב את גופתו אומר כן כי היו כמה הזדמנויות פז לפני מלחמת ששת הימים. "הייתה תקרית אווירית בינינו לבין הסורים ונפלו לכנרת מספר טייסים חיים, ולא דרשו תמורתם כלום. החזירו אותם לסוריה. אחרי ששת הימים היו כמה מאות שבויים סורים ונעשו חילופים אך הגופה לא הייתה חלק מהמשא ומתן", אמר.

"התחושה היא שלא נעשה מאמץ מרבי בנושא הזה. היו הרבה מאוד הזדמנויות, כולל עסקת ג'יבריל. נאמר לנו שהגופה של אלי מצויה בין הגופות שיוחזרו באותה העת לישראל. נפגשתי אז עם מי שהיה ממונה על החזרת גופות שבויים ונעדרים, עו"ד שמואל תמיר, ושום דבר לא קרה", סיפר. לדבריו, תמיר אמר לו אז כי ישנה הערכה שגופתו של אחיו נשרפה. "אם אמרו דבר כזה וזה לא הרעיד את אמות הסיפים, זה זיעזע אותי. אמי ואבי נפטרו, כמה מאחינו נפטרו ואנחנו לא רואים את הגופה מוחזרת ארצה. אמרו לנו שאולי כשיהיה שלום, נשב לדון בהחזרת הגופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully