וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק במנהרות עולה שלב: פרויקט ענק לעצירת מפעל הדגל של חמאס

22.9.2016 / 8:09

משרד הביטחון יצא במכרז ליישום פתרון הנדסי מתקדם שימנע את ניסיונות החפירה בגבול רצועת עזה. המכרז, שרוב פרטיו חסויים, פונה גם לחברות בינלאומיות המתמחות בחפירות ובבניית קירות בטון

צילום: שי מכלוף ובני בן סימון, עריכה: ניר חן

(בווידאו: חשיפת פתח מנהרה בסמוך לקיבוץ סופה, מאי)

המאבק במפעל המנהרות של חמאס עולה שלב: משרד הביטחון הודיע לאחרונה על יציאה למכרז בהיקף נרחב במטרה ליישם שיטה מתקדמת להתמודדות עם המנהרות ההתקפיות שנחפרו משטח רצועת עזה לשטח ישראל. המכרז, שחלקו הגדול חסוי, מתיר לשלב חברות בינלאומיות המתמחות בחפירות הנדסיות לעומק רב ובבניית קירות בטון עבים - עבודות שטרם נעשו בהיקף שכזה בישראל.

בשנתיים האחרונות נבדקו במשרד הביטחון ובצה"ל שיטות שונות להתמודד עם בעיית המנהרות. אחת השיטות שנבדקו הייתה בניית קירות סלאריים – חפירה בעומק האדמה ובניית קירות בטון עבים במיוחד שימנעו את ניסיונות החפירה. לאחר סדרת בדיקות של מומחים, ניתן אור ירוק מהדרג המדיני להרחבת הפרויקט, שעל ביצועו יתחרו חברות מהעולם.

עוד בנושא:
איתור מחבלים ופתחי מנהרות בעזה: רכב האיסוף החדשני של צה"ל
בניגוד לפרסומי חמאס: צה"ל מגביר הפעילות לאיתור מנהרות בשטח הרצועה
תקציב הזרוע הצבאית של חמאס: מאה מיליון דולר, 40% ממנו - למנהרות

ציוד כבד של כוחות הביטחון ליד גדר המערכת ברצועת עזה, 8 בספטמבר 2016. AP
היקף הפרויקט נחשב גדול במיוחד. ציוד של מערכת הביטחון בסמוך לגדר המערכת/AP

לפי הערכות, היקף החפירות, הוצאת העפר ובניית קירות הבטון יצריכו מהחברה שתזכה במכרז להקים מפעל בטון בסמוך לגדר המערכת. זאת, על מנת לחסוך בעלויות הפרויקט הגבוהות, הנאמדות במאות מיליוני שקלים, וכדי לקצר את זמני השינוע של הבטון לשטח. ככלל, ממדיו של הפרויקט ועלותו הגבוהה מעידים על שכלול יכולותיה של מערכת הביטחון בתחום סיכול חפירת המנהרות בידי חמאס.

בחודשים האחרונים עסקו בצה"ל ובמערכת הביטחון במאמצים לאתר מנהרות התקפיות, זאת בצל האיומים הגוברים לאורך גבול רצועת עזה ובהם גם צלפים וחוליות נ"ט. בחודש אוגוסט האחרון הופעל לראשונה כלי רכב צבאי לא מאויש בשם "שומר הגבולות", המפעיל מצלמות מעקב לאורך גדר המערכת. אמצעי האיסוף החדשני אמור לסייע באיתור מסתננים ומחבלים המנסים לחדור לשטח ישראל דרך הגדר, ואף לעזור בזיהוי מטעני חבלה ופתחי מנהרות.

על מנת למנוע פגיעה בחיי אדם בזמן פעילויות הביטחון השוטפות באזור גבול רצועת עזה, החליטו בצבא להרחיב את השימוש בכלים בלתי-מאוישים באוויר וביבשה. כך, הצטרף "שומר הגבולות" למערכות נוספות שכבר פועלות בשטח, כמו מזל"טים מסוג "רוכב שמיים", מערכת "רואה יורה" הכוללת מקלע שנשלט מרחוק ו"גרדיום", טרקטורון שעליו הותקנו מצלמות ומערכת כריזה לשליטה מרחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully