וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד היסטורי: הרגעים שאחרי הוצאתו להורג של אלי כהן בסוריה

20.9.2016 / 15:20

המורדים במדינה פרסמו סרטון שמתעד את הוצאתו להורג של המרגל, שחלק ממנו נראה לראשונה. בסרטון נראה הכיכר ההומה, רגע התלייה, והכנסת הגופה לארון. אלמנתו: "רוצה להאמין שעצמותיו יובאו לארץ"

צלמים זמניים מורשים

תיעוד היסטורי של הוצאתו להורג של אלי כהן, שהודלף מארכיון בסוריה בידי המורדים, מספק הצצה למותו של המרגל המפורסם, ולאווירה בכיכר מרג'ה ההומה בדמשק שבה נתלה. בסרטון, מ-18 במאי 1965, נראה הקהל הרב שמכתר את הכיכר כדי לצפות בהוצאה להורג, וכן תלייתו של כהן. לאחר שנתלה, הועברה גופתו לארון קבורה מעץ, והועלתה למשאית צבאית. בסיום הסרטון נראית המשאית עוזבת את הכיכר, מלווה בשיירת משאיות דומות.

נדיה כהן, אלמנתו של אלי כהן, סיפרה לוואלה! NEWS כי בשנים האחרונות פורסמו קטעים מהתיעוד, אולם חלקים ממנו חדשים. "ראינו כבר חלק מהסרטון המדובר ב'אל-ערבייה' לפני כמה שנים - איך מורידים את הגופה של אלי מהחבל ושמים אותה בתוך ארון", אמרה כהן.

היא ציינה כי הצפייה בקטעים אלה מכאיבה לה. "אז זו הייתה טראומה בשבילנו, לראות את התמונות ואת המראות המזעזעים והקשים. ראיתי את הסרטון הזה שוב לא מזמן, אצל גיסי, ושוב הרגשתי כאב לב וגעגוע עמוק", תיארה.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מטוס קרב של חיל האוויר יירט מל"ט של חמאס מעל חוף עזה
עירום, כחוש ומוזנח: אותר בן 43 שנכבל בשלשלאות לקיר בנגב
הודו ערכה ניסויים נוספים מוצלחים במערכת ההגנה "ברק 8"

תיעוד נדיר של אלי כהן בדמשק לאחר הוצאתו להורג. מערכת וואלה! NEWS
"לא יודעים היכן נקבר". כהן אחר הוצאתו להורג בסוריה, 1965/מערכת וואלה! NEWS

כהן אמרה בעצב כי "חרף התהפוכות שעוברת סוריה, לא מצליחים לגלות איפה אלי נקבר. אני רוצה להאמין שעצמותיו יגיעו לקבורה בארץ ישראל. כשחמותי נפטרה אמרתי שעצוב לי שהיא לא תזכה לקבור את בנה, וכעת אני בגיל שבו אני כבר לא רואה אור בקצה המנהרה, זה מצב קשה מאוד".

אלי כהן נשלח לדמשק בראשית שנת 1962, בזהות בדויה של בן סוריה השב למולדתו לאחר שנים ארוכות בניכר, ושכר דירה בסמוך למטכ"ל הסורי. הוא התחזה לאיש עסקים, והתיידד עם אנשי צבא ועם אישים בכירים מהצמרת הסורית, שאיתם טייל ברחבי המדינה. באמצעות קשרים אלה אסף כהן מידע רב.

כהן נתפס בינואר 1965 בעקבות פיענוח של האותות ששידר בקשר למפעיליו בישראל. כחמישה חודשים לאחר מכן הוא הוצא להורג בנוכחות בכירים סורים, עיתונאים, צלמים וקהל גדול.

עוד באותו נושא

גילויים חדשים: כך חדר המרגל אלי כהן לסוריה

לכתבה המלאה
אלי כהן. לשכת העיתונות הממשלתית
אלי כהן/לשכת העיתונות הממשלתית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully