וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרידה של אובמה, שובו של ארדואן: העצרת הכללית של האו"ם יוצאת לדרך

20.9.2016 / 16:20

מנהיגי העולם מתכנסים כמדי שנה בניו יורק, שם יציגו את חזונם ברקע גל הטרור העולמי, משבר הפליטים וסוגיות אחרות. נשיא ארה"ב יופיע בפעם השמינית והאחרונה, עמיתו הטורקי חוזר לוחמני מתמיד ופוטין נשאר בבית. ומי ירשום נאום בכורה?

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

בפעם ה-71 נפתחה היום (שלישי) בצהריים העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק וכמדי שנה היא תמשוך אליה עשרות מנהיגים ונציגים בכירים מכל רחבי העולם. 195 דוברים שונים יעלו על במת הנאומים, ובהם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שלו זאת תהיה הפעם השמינית והאחרונה עם סיום כהונתו השנייה. גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון יישא דברי סיום לאור תום תקופת הקדנציה השנייה שלו בראשות הארגון.

העצרת הכללית תעסוק מטבע הדברים בסוגיות הבוערות ביותר שנמצאות על סדר היום העולמי: המלחמה בסוריה, הסכם הגרעין עם איראן, הסכסוך הישראלי-פלסטיני, המעורבות הרוסית באוקראינה, המתיחות בין קוריאה הצפונית לקוריאה הדרומית – כולן יזכו ליחס מצד הנואמים. גולת הכותרת צפויה להיות משבר הפליטים ודיון מיוחד בנושא התקיים כבר אתמול במטרה למצוא דרכים חדשות להגן על כמעט 65 מיליון עקורים.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בארוחת צהריים בשולי עצרת האו"ם, 28 בספטמבר 2015. רויטרס
אובמה ופוטין באורחת צהריים בשולי עצרת האו"ם, בשנה שעברה/רויטרס

הנושא צפוי להיות במרכז נאומו של אובמה, שממשלו ספג ביקורת על טיפולו במשבר ועל סירובו לקלוט פליטים רבים יותר מסוריה וממדינות מרכז אמריקה. נשיא ארצות הברית ייפגש בשולי העצרת עם כמה ראשי מדינות, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי. עם האחרון הוא ידון במאבק המשותף בדאעש ובמתקפה הצפויה להתחיל בקרוב לשחרור מוסול.

אובמה גם צפוי להעלות את המלחמה המתחוללת בסוריה ואת המאמצים הדיפלומטיים לפתור אותה, אולם אלו ספגו מכה לנוכח קריסתה של הפסקת האש במדינה. לפניו יעלה נשיא ברזיל מישל טמר, שמסורתית פותחת את העצרת הכללית. לו זאת תהיה הופעת בכורה, אחרי שקיבל את השלטון עם הדחת הנשיאה דילמה רוסף בחודשים האחרונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

היא הושגה במסגרת הסכם בין וושינגטון למוסקבה, אולם שני הצדדים מאשימים אלו את אלו באי-קיום התנאים שעליהם הם התחייבו. תקיפה שלה קואליציה האמריקנית ביום שבת האחרון, שפגעה בשוגג בחיילים סורים והרגה עשרות מהם, קירבה עוד יותר את ההבנות בין שתי המעצמות לקצן. בשנה שעברה הגיע הנשיא ולדימיר פוטין לניו יורק אחרי שנים של היעדרות ונפגש עם אובמה בשוליה. כמה ימים לאחר מכן, הוא פתח במבצע האווירי בסוריה, שסייע לנשיא בשאר אסד להישאר על רגליו ומאז קיבעה מוסקבה את מעמדה כנותנת הטון באזור. השנה פוסח פוטין על העצרת ושלח שוב את שר החוץ סרגיי לברוב.

בריטניה תיוצג השנה על ידי ראש הממשלה תרזה מיי, שנכנסה לתפקידה הקיץ לאחר משאל העם הדרמטי שהוביל לפרישתה מהאיחוד האירופי ולהתפטרותו של ראש הממשלה דייוויד קמרון. הליך הגירושין הרשמי בין הממלכה לאיחוד טרם החל, אולם לפי כלי תקשורת בריטיים מיי תכריז כי לכל מדינה יש זכות להגן על גבולותיה וכי יש להפריד בין מהגרי עבודה לבין פליטים. החשש מפני זרם הפליטים ששוטף את אירופה היה בין הגורמים המובילים שהביאו ל"ברקזיט".

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי והמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ בניו יורק, 20 בספטמבר 2016. רויטרס
סיסי וטראמפ בפגישתם בניו יורק, היום/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ישוב השנה לעצרת, אחרי שבשנה שעברה שלח את ראש הממשלה שלו אחמט דאווטאוולו, שמאז הודח מתפקידו. הוא יעלה את הסוגייה הסורית ואת עול הפליטים שארצו נושאת, וייתכן שגם יזכיר את יריבו, המטיף פתהוללה גולן, הגולה בארצות הברית ומבוקש באנקרה בגין מעורבותו לכאורה בניסיון ההפיכה הכושל.

במהלך היום יעלו לנאום גם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ונשיא ארגנטינה מאוריסיו מקרי - עם הופעות בכורה - עבדאללה מלך ירדן ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, האחרון נפגש הלילה עם המועמדים לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ והילרי קלינטון.

בהמשך העצרת ינאמו גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא איראן חסן רוחאני, שיגיע לניו יורק אחרי ביקור בקובה, ראש ממשלת יפן שינזו אבה, ראש ממשלת סין לי קצ'יאנג, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאן וראש הממשלה בנימין נתניהו, שיישא דברים ביום חמישי והאחרון של העצרת הכללית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully