וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת קיימה דיון מיוחד על משבר הרכבת - פחות מ-30 ח"כים הגיעו

19.9.2016 / 13:09

ראש הממשלה ושרי העבודה והתחבורה לא הגיעו לישיבה המיוחדת, המתנהלת בזמן הפגרה ולאחר שמפלגות האופוזיציה הצליחו להשיג את מספר החתימות הדרושות לכך. גלאון: "נתניהו נכנע לחרדים"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: עומסים בעקבות הפסקת תנועת הרכבות לאחר העבודות בשבת, תחילת החודש)

מליאת הכנסת עורכת היום (שני) דיון מיוחד בעניין עבודות הרכבת בשבת, שהובילו למשבר בקואליציה בתחילת החודש, כמו גם לשיבושים קשים בפעילות הרכבת. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ ושר העבודה והרווחה חיים כץ - המעורבים המרכזיים במשבר, לא הגיעו לישיבה המיוחדת.

מלבדם נעדרו מהדיון יותר מ-90 ח"כים, ונציגות מלאה נרשמה רק מצד מרצ, שיזמה את הכינוס במהלך הפגרה. מהמחנה הציוני הגיעו שמונה ח"כים ואת הממשלה מייצג שר התיירות יריב לוין. הישיבה נערכת לאחר שמפלגות האופוזיציה אספו 50 חתימות – יותר ממספר החתימות הדרושות לטובת כינוסה המיוחד של המליאה.

עוד בוואלה! NEWS:
הצלפים נעלמו, המגנומטרים פורקו: הטרור חזר לי-ם - סידורי האבטחה עדיין לא
השבתת הרכבת החלה: צפו בתיעוד הכאוס ממעוף הציפור
הצלפים נעלמו, המגנומטרים פורקו: הטרור חזר לי-ם - סידורי האבטחה עדיין לא

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 18 בספטמבר 2016. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
נעדר מהדיון המיוחד. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה בדיון כי על הממשלה למסור לכנסת "דיווח ברור לגבי מי נתן את ההוראה להפסקת עבודות הרכבת בשבת". לדברי גלאון, שהגישה עתירה לבג"ץ בנושא שהובילה למתן צו ביניים האוסר על נתניהו להורות על הפסקת העבודות, ראש הממשלה "התערב בבוטות ובניגוד לחוק" בסמכויות משרד העבודה. "השר חיים כץ נחלץ לעזרתו בזיג זג פראי של גרסאות סותרות", אמרה.

"הסטטוס קוו מת" הוסיפה גלאון. "אין סטטוס קוו כשאחד הצדדים מחליט להפר אותו על גבם של מאות אלפי ישראלים. אבל עכשיו הכפפות יורדות, לציבור נמאס לשלם את דמי השתיקה של הממשלה הזו. המפלגות החרדיות ניצלו את הכוח הפוליטי שלהן כדי להפעיל לחץ על ראש הממשלה, ונתניהו הסחיט והלחיץ נכנע. הגיע הזמן שהממשלה תבין בשביל מי היא עובדת ולמי היא חייבת דין וחשבון".

מליאת הכנסת היום 10 פברואר 2016. נועם מושקוביץ
"נתניהו נכנע לחרדים". גלאון/נועם מושקוביץ

ח"כ אילן גילאון (מרצ), שיזם את כינוס הפגרה, התייחס להגדרה "פיקוח נפש", שבגינה יש לקיים עבודות בשבת, ואמר כי מדובר ב"כל דבר הקשור לטובת הציבור". לדבריו, "תחבורה ציבורית היא פיקוח נפש וצריך לבצע אותה. הגישה היא להנגיש את הסביבה לטובת הפרט וכאן קרה בדיוק ההפך. התפיסה של ראש הממשלה היא שככל שאתה יכול להכביד יותר, כך ייטב".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי "כשמשביתים את הרכבת כולנו מרגישים את הכאב בדבר הזה. כשאין תחבורה ציבורית, גם אלה ברכב פרטי מרגישים את זה מאוד חזק. לא צריך לגרום לאזרחים לבעיות ולמחדלים ששייכים כולם לממשלה. האזרחים משלמים את המחיר. הממשלה הזו עוברת לערוץ המוכר והנדוש של למצוא שעיר לעזאזל וצריך להגיד לראש הממשלה - הגיע הזמן לייצר פתרונות ולהפסיק לחפש אשמים במקומות שבהם הם לא נמצאים"

ח"כ יואל חסון (מחנה ציוני) ניצל את הדיון כדי לתקוף את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על התנהלותו סביב הבדיקות בעניינו של ראש הממשלה. "כולם מדברים על תפירת תיק, אבל גם סגירת תיק צריך לדעת לתפור, וגם פה אתם מפרים את האמון הבסיסי של האזרח הפשוט, שאינו צריך לרדת לעומקן של עובדות, אלא סומך על רשויות החוק שיעשו את שלהן, רק שגם הן כבר מזוהמות ומנוצלות. דיברתי מעל דוכן המליאה הזו בעבר על היועמ"ש לשעבר וינשטיין, מסתבר שיש לו יורש והוא הרבה יותר שקט ויעיל. כך הם פני הדברים עד שלא יוכח אחרת".

חברי הכנסת במליאת הכנסת לפני פיזורה, דצמבר 2014. נועם מושקוביץ
"האזרחים משלמים את המחיר". חנין./נועם מושקוביץ

המשבר פרץ בעקבות המחלוקת על ההחלטה להשהות את עבודות התשתית במסילות הרכבת במהלך השבת, בהתאם לדרישות חברי הכנסת החרדים. נתניהו הורה על הפסקת העבודות מעט לפני כניסת השבת, ולאחר תחילת פירוק המסילות שמצפון לתל אביב – דבר שהוביל להשבתת תנועת הרכבות בין חיפה לתל אביב ביום ראשון, כמו גם למשבר בין נתניהו לשר התחבורה כץ.

לאחר הפרשה, הגיש בג"ץ צו ביניים האוסר על נתניהו להפסיק את עבודות הרכבת בשבת, בתגובה לעתירה של ח"כ גלאון. מצו הביניים עלה כי אין מניעה לבצע עבודות תחזוקה ביום המנוחה. נתניהו עצמו התייחס לנושא, ואמר כי הוא "מכבד את ההחלטות של בג"ץ". לדבריו, "השר האחראי הוא שר העבודה, הוא יקבל על פי החוק את ההחלטות הנחוצות. זה הסדר הנכון, זה ישים קץ לפרשה". בסוף השבוע האחרון הורה כץ לקיים כמה עבודות דחופות ברכבת ביום, והחרדים לא הביעו את התנגדותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully