וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב ראש השנה: אחד מכל חמישה ישראלים חווה מחסור במזון

18.9.2016 / 13:40

מתוצאות הסקר שערכה עמותת "לתת" לקראת החג עולה תמונה עגומה - מאות אלפי אנשים נזקקים לתרומות כדי לעבור את החג. 17.8% מהנשאלים העידו כי חששו שייגמר להם האוכל לפני שיוכלו לקנות מזון נוסף. שר הרווחה כץ ונתניהו זכו לציונים הנמוכים ביותר בטיפול בבעיית העוני

עריכה: ניר חן

(בווידאו: שר העבודה והרווחה כץ - "נתניהו צריך לדאוג מהעניים ולא מגבי אשכנזי", ינואר 2016)

אחד מכל חמישה אנשים בישראל מעיד על מצב של אי-ביטחון תזונתי ומחסור במזון עקב מצוקה כלכלית, כך עולה מתוצאות הסקר שפרסמה הבוקר (ראשון) עמותת "לתת". הארגון פתח בימים אלו בקמפיין לגיוס כספים תחת הכותרת "200 אלף משפחות זקוקות לנו כדי לעבור את החג".

נתוני הסקר, שנערך על ידי מכון rotem ar, מציירים תמונה עגונה. 19.2% מהנשאלים השיבו כי לא אכלו ארוחות מאוזנות בשנה האחרונה עקב מצוקה כלכלית, 17.8% העידו כי חששו שייגמרו את האוכל לפני שיהיה להם כסף לקנות מזון נוסף ו-14% מהמשתתפים ענו כי האוכל שקנו לא היה מספיק אך לא היה להם כסף לקנות יותר.

לפי הדוח, 78.4% מהציבור רואה את הממשלה כגורם האחראי לצמצום העוני יותר מכל גורם אחר. מדובר בעלייה של כ-9% לעומת השנה שעברה, אז 69.8% מהציבור ראו בממשלה כגורם הדומיננטי לטיפול בתופעה. זאת ועוד, 66.7% מהציבור סבור כי הטיפול בעוני נמצא במקום נמוך בסדר העדיפויות הלאומי או כלל לא נמצא על הפרק. דעה זו רווחת יותר בקרב חילוניים, מסורתיים ובעלי השכלה על-תיכונית.

לקריאה נוספת:
דוח העוני האלטרנטיבי: כמיליון ילדים בישראל עניים
לא רק נזק חברתי: העוני עולה למשק 48 מילארד שקלים בשנה
יום המאבק בעוני: רק 1 מכל 4 מאמין שהממשלה מטפלת בתופעה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשיבים לסקר התבקשו לדרג את האחראים לטיפול בבעיית העוני. מהתוצאות עולה כי השרים הנוגעים בדבר אינם עושים מספיק כדי לפתור את התופעה הקשה: שר הרווחה חיים כץ קיבל ציון של 3.9, שר האוצר משה כחלון 4.4 ואילו ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את הציון הנמוך ביותר – 2.9. לפי הדירוג, 1 פירושו אינו פעול לטיפול בבעיה ו-10 משמעו פועל במידה רבה מאוד לטיפול בבעיה.

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת, אמר כי התוצאות אינן מפתיעות. "לצערנו, גם לאחר עשור של פעולה מול ממשלות ישראל השונות במטרה לחייבן לאמץ תכנית ממשלתית לצמצום העוני, עדיין חיות בישראל מאות אלפי משפחות באי-ביטחון תזונתי, ללא כל מענה ממשלתי הולם וראוי שמטפל במצבן. על מנת לתת פתרון ל-243 אלף משפחות הנמצאות באי-ביטחון תזונתי חמור, יש צורך ב-1.5 מיליארד שקל לשנה, אולם הממשלה מתנערת מהטיפול בנושא ונותנת מענה לאחוז אחד מהצורך, במקרה הטוב.

"אנו קוראים לשר הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ, לקחת אחריות כוללת, לשנות את המדיניות ולהכניס את הביטחון התזונתי לסדר העדיפויות של משרד הרווחה", הוסיף וינטרוב. "יש להקצות 300 מיליון שקל בתקציב המדינה לשנים 2018-2017 ולהקים מיזם לאומי לביטחון תזונתי המתבסס על הצלת מזון והמלצות המועצה הארצית לביטחון תזונתי, על מנת לתת מענה מיטבי למקסימום משפחות נזקקות".

גורמים בכירים במשרד הרווחה מסרו בתגובה לנתונים כי הביקורת אינה הוגנת. "אנו מפקפקים באמינות של הודעת 'לתת' ובאמינות הסקר. מדובר בעמותה מלאה באינטרסים כלכליים, שחלקם אינו קשור לרצון לסייע למשפחות במצוקה".

(עדכון ראשון: 13:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully