וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מונעים התנתקות שנייה": ח"כים בליכוד במכתב בעד חוק ההסדרה

25 חברי כנסת בליכוד, בהם תשעה שרים, חתמו על ההצהרה בעקבות ההשתהות בחקיקה הנפיצה, ופינוי מאחז עמונה בדצמבר. "החוק ימנע עיוות מוסרי, אנושי וחברתי. תקדים עמונה מסוכן לכולנו", נכתב

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: מתן חדד

(ליברמן על עמונה, השבוע: "לא תישאר כמו שהיא הייתה")

25 ח"כים מהליכוד חתמו הערב (שבת) על מסמך הקורא לחוקק את חוק ההסדרה, שנועד למנוע את פינוי עמונה שנקבע לדצמבר על ידי בג"ץ. בין החותמים תשעה שרים, יו"ר הקואליציה דוד ביטן ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. הצעת החוק מבקשת להסדיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות שנבנו בעידוד הממשלה על קרקעות בבעלות פלסטינית פרטית, ונועד לספק מוצא משפטי לסוגיית פינוי עמונה.

"אנו תומכים בחקיקת חוק ההסדרה, שנועד להסדיר בדרך חוקית את בתי התושבים בעמונה, עפרה, נתיב האבות ובהתיישבות כולה ביהודה ושומרון, ולמנוע עיוות מוסרי, אנושי וחברתי, שייווצר על ידי פינוי של מאות ואלפי משפחות שבנו את ביתן בתמיכה ובסיוע של ממשלות ישראל לדורותיהן", נכתב בהצהרה. היא נחתמת במילים: "עוצרים את ההתנתקות השנייה – כי תקדים עמונה מסוכן לכולנו".

עוד בנושא:
בצל דברי ליברמן: במערכת הביטחון נערכים ל"תג מחיר" בשל פינוי עמונה
זעם בעמונה על דברי ליברמן: "תחושת בגידה, הוא נכנע לשמאל ולפלסטינים"
ליברמן מתחייב: "אין שום סיכוי שעמונה תישאר כפי שהיא בנויה היום"

הצהרת הח"כים שפורסמה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוק ההסדרה, כמו גם גורלם של המאחזים עמונה ונתיב האבות שאותו הוא נועד להסדיר, נחשב לאחד המוקשים הפוליטיים הרציניים בקואליציה. במהלך יולי הצליח נתניהו להוריד את החוק מסדר היום של ועדת שרים לחקיקה, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר כי החוק אינו חוקתי, לא יעמוד במבחן בג"ץ ויזיק ליתר ההתיישבות ביהודה ושומרון.

מאז, נעשה ניסיון משפטי לבחון את חוקיות החלת חוק נכסי נפקדים על השטח בעמונה. בהמשך ללחץ אינטנסיבי של אנשי המאחז על ח"כים ושרים בימין, לחוק ההסדרה, שמקדמים חברי הכנסת יואב קיש (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), יש אמנם רוב בוועדת השרים לחקיקה, אך נתניהו כבר דחה את הדיון בעניין כמה פעמים בעבר מחשש לביקורת בינלאומית נרחבת. זאת, מאחר שהפקעת קרקעות פרטיות של פלסטינים שלא לצורך צבאי דחוף אסורה על פי המשפט הבינלאומי וחקיקה של הכנסת הנוגעת לקרקעות בגדה המערבית עשויה לגרור טענות לסיפוח.

עוד באותו נושא

פסיקת בג"ץ לפינוי המאחז מעוררת שדים ישנים בקואליציה

לכתבה המלאה
קרקעות בעמונה, אוגוסט 2016. מגד גוזני
"שאלת עתיד ההתיישבות לא יכולה להיקבע בבג"ץ". מאחז עמונה/מגד גוזני

ח"כ קיש בירך הערב על ההצהרה. "שאלת עתידה של ההתיישבות ביהודה ושומרון לא יכולה להיקבע בבג"ץ, אלא בבית המחוקקים. במדינה דמוקרטית, שאלות אלו מוכרעות על ידי נבחרי הציבור בכנסת ובממשלה. אפעל לקידום החוק במושב הקרוב על מנת למנוע הריסת בתים מיותרת מצד אחד ולוודא פיצוי הולם למקרים שבהם הוא יידרש".

גם ביטן בירך על המכתב שעליו חתם בעצמו, ואמר: "ראשי המפלגות השהו באופן זמני את אישור חוק ההסדרה כדי לנסות ולמצוא פתרון אחר, אך לצערי בג"ץ ממשיך בהחלטות שבעצם יפנו בפועל בתים רבים ביהודה ושומרון, כך שאין שום טעם רק בפתרון בעיית עמונה - שכן בפברואר נעמוד בפני אותה בעיה עם החלטה לפנות 11 בתים באפרת. לכן, נצטרך לאשר את חוק ההסדרה וחוק נוסף שדוחה את ההריסה שלי ושל מיקי זוהר. לא נפנה את יהודה ושומרון באמצעות בתי משפט".

"החוק מעל הכול"

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), לעומת זאת, תקף את הממשלה בעקבות ההצהרה. "מניסיוני כעוזר שר הביטחון לשעבר לענייני התיישבות, שהיה אחראי לפינוי מגרון ובתים בעמונה, אני יודע כמה מורכב ומסובך מבצע פינוי כזה שיעסיק ככל הנראה אוגדה שלמה. על כן, אני תמה על כך שהממשלה משתהה ואינה מקבלת החלטה בנושא על אף פסיקת בג"ץ לפינוי המקום עד לסוף השנה האזרחית", אמר.

"כאשר ביקרתי בעמונה לפני חודש וחצי הגעתי על מנת ללמוד את הנושא ולשמוע את התושבים, אך גם בשביל להסתכל להם בעיניים ולומר להם שהם לא יוכלו להישאר במקום שנבנה על אדמה פרטית. מדובר במאחז לא חוקי היושב על קרקע פרטית יותר מ-20 שנה בהשקעה של המדינה, ותפקידה של הממשלה הוא למצוא פתרון צודק, חוקי ועד כמה שניתן - בהסכמה. אין זה משמח לראות 40 משפחות ו-200 ילדים מפונים מבתיהם, אבל החוק הוא מעל הכול. חוסר יכולתה של הממשלה להגיע לפתרון, מקשה על כולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully