וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה חשמלית: האוטובוסים שיפחיתו את זיהום האוויר בגוש דן

16.9.2016 / 2:35

מיזם האוטובוסים החשמליים יצא לדרך - והם יופיעו לראשונה בקו 4 בתל אביב, שעובר ברחוב אלנבי העמוס. לאוטובוסים המשוכללים מנוע חשמלי בלבד והם אינם מרעישים או מזהמים את סביבתם

צילום: אבי כהן, עריכה: שניר דבוש

חברת דן, בשיתוף משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו, השיקה אתמול (חמישי) את מיזם האוטובוסים החשמליים. בטקס, שנערך בחניון רידינג בעיר, נכחו שר התחבורה ישראל כץ, מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה ישראל דנציגר, סגנית ראש העירייה מיטל להבי, יו"ר חברת דן שמואל רפאלי, מנכ"ל החברה עופר זלביגר ויו"ר קבוצת וייס, יואל וייס.

בשלב הראשון של המיזם, האוטובוסים החדשים יופעלו במסלול קו 4 בעיר כדי להפחית את זיהום האוויר ברחוב אלנבי, בו עוברים אלפי אוטובוסים מדי יום. עם זאת, מדובר רק בצעד הראשון של תכנית השקעות ארוכת טווח של משרד התחבורה ושל חברת דן לחידוש צי האוטובוסים בגוש דן והחלפתם באוטובוסים חשמליים. דגם האוטובוסים החשמליים החדש שמיובא כעת, וזכה לשם Chariot E-Bus, הוא דגם הפועל בטכנולוגיה שנחשבת על פי מומחים למתקדמת בעולם. הטכנולוגיה מבוססת על טעינה באמצעות קבלי-על.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי שהתמוטטה, קלינטון שבה למרוץ: "הזמן בבית היה מתנה"
הכאוס הגדול בפתח: תנועת הרכבות בין חיפה לת"א תושבת בתחילת השבוע
הרוגה ושני פצועים קשה בתאונה חזיתית בין שני כלי רכב סמוך לנהריה

השקת האוטובוס החשמלי של חברת דן, תחנת רידינג תל אביב. 15 בספטמבר 2016. אבי כהן
אחד האוטובוסים החשמליים החדשים/אבי כהן

האוטובוסים פועלים כבר זה שנתיים בהצלחה מרובה בעיר סופיה בבולגריה, ולאחרונה אף החל לפעול במדינות אירופיות נוספות כגון סרביה ואוסטריה. עם תחילת הפעלתו של האוטובוס במזרח אירופה, הצטרפה דן למיזם וביחד הקימה עם פנדום את חברת "פן-דן" הפועלת לייבוא אוטובוסים חשמליים מתקדמים לישראל. מהחברות נמסר כי עד כה הגיעו לארץ חמישה אוטובוסים והתכנית היא שעד סוף השנה יצטרפו עוד כ-17 כלים לצי האוטובוסים של דן.

לאוטובוסים החדשים אין מגבלות טווח והם יכולים לפעול במשך יממה שלמה. האוטובוסים עושים שימוש בקבלים המאפשרים להם לנסוע לאורך כל המסלול שלהם ולבצע טעינה אחת קצרה של כשלוש דקות בתחנה הסופית. האוטובוסים מונעים במנוע חשמלי בלבד והם אינם מרעישים ואינם מזהמים את סביבתם. בזכות משקלם העצמי הנמוך, צריכת האנרגיה של האוטובוסים נמוכה ביחד לאוטובוסים חשמליים אחרים, ועלות התפעול שלהם נמוכה בכרבע מעלות התפעול של אוטובוס דיזל רגיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
השקת האוטובוס החשמלי של חברת דן, תחנת רידינג תל אביב. 15 בספטמבר 2016. אבי כהן
"נדאג לתמרץ חברות שיפעלו למען הנוסעים". שר התחבורה ישראל כץ/אבי כהן

המיזם המשותף לחברת התחבורה הציבורית "דן" וחברת פנדום מקבוצת וייס, החל לפני כשש שנים בסין עם הקמתה של צ'ריוט מוטורס ביוזמת פנדום, שחיברה בין חברת Higer מיצרניות האוטובוסים הגדולות בעולם, לחברת טכנולוגיה סינית נוספת, Aowei, שפיתחה טכנולוגיית צבירה של אנרגיה חשמלית באמצעות קבלי-על מתקדמים.

שר התחבורה ישראל כץ אמר כי "גוש דן היתה במקום לא גבוה ביחס למקומות מרכזיים אחרים בעולם בכל מה שקשור לתחבורה הציבורית". לדבריו, "אחת המטרות לאורך התפקיד זה שדרוג התחבורה הציבורית בישראל". הוא הוסיף כי האוטובוסים החשמליים הם חלק ממהפכה בתחום.

"אנחנו נדאג לתמרץ חברות שיפעלו למען הנוסעים", אמר שר התחבורה, "אנחנו רוצים שאנשי המעמד הבינוני, צעירים ומנכ"לים יסעו בתחבורה הציבורית - לא רק בגלל הצורך, אלא שאנשים יבחרו מרצונם לנסוע בתחבורה הציבורית".

השקת האוטובוס החשמלי של חברת דן, תחנת רידינג תל אביב. 15 בספטמבר 2016. אבי כהן
המיזם החל בסין לפני כשש שנים/אבי כהן

סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו והממונה על תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות בעיר מיטל להבי, אמרה בטקס כי "באלנבי עוברים 4,000 אוטובוסים ביום ויש יותר מ-20 אלף הולכי רגל מדי יום שזכאים, הם וגם התושבים ובעלי העסקים, לחיות בשקט ולנשום אוויר נקי". לדבריה, "החלפת האוטובוסים בקו 4 לאוטובוסים חשמליים תשפיע לטובה לא רק על איכות האוויר והפחתת הרעש, אלא גם על ציר התנועה לכל אורכו ותשפר את תחושת הנוסעים באוטובוסים מתקדמים ושקטים".

יו"ר חברת דן ומנכ"ל החברה אמרו כי החזון שלהם הוא להחליף את כל צי האוטובוסים של דן לחשמלי, בהדרגה, כדי לשדרג את איכות החיים והסביבה של תושבי מטרופולין גוש דן. "האוטובוס החשמלי הוא בשורה לעתיד נקי יותר, יעיל יותר וחסכוני באנרגיה", אמרו השניים, "האוטובוסים החשמליים הם שלב חשוב במהפכה התחבורתית בגוש דן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully