וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים ירו לשטח ישראל – ואסד חטף. האם צה"ל ישנה את המדיניות?

16.9.2016 / 0:12

הודעה חריגה שפרסם דובר צה"ל בעקבות ירי פצצות מרגמה הצהירה כי "לא נהסס לפעול מול גורמי התנגדות בסוריה". עד כה, נזהר צה"ל מלהטיל אחריות לירי על המורדים, והמשטר אף טען כי ישראל משתפת פעולה עמם. כעת, היחסים בשטח עשויים להשתנות

עריכה: ניר חן

(בווידאו: דיווח לאולפן וואלה! NEWS על זליגת הירי האחרונה)

בשבוע החולף שב צה"ל ותקף מטרות של צבא סוריה ברמת הגולן הסורית, בעקבות הזליגה מהקרבות במדינה השכנה ונפילת פצצות מרגמה בשטח ישראל. עם זאת, גם בצד הישראלי מודים כעת כי כמה מפצצות המרגמה שנפלו בשטח ישראל נורו לא על ידי צבא אסד, אלא על ידי ארגוני המורדים. זאת, במסגרת הקרבות שמתנהלים בגזרת קוניטרה והניסיון של המורדים להשתלט על שטחים ברמת הגולן הסורית, בין אל-חאדר לבין לקוניטרה החדשה.

בשלב זה לא קיימת הערכה כי הצבא או המורדים יורים בכוונה לעבר שטח ישראל, אך בכל מקרה, עבור המורדים מדובר בסיטואציה נוחה למדי. בעוד הם יורים על ישראל, גם אם בשוגג, הרי שהצבא הסורי הוא זה שנאלץ להתמודד עם התגובה הישראלית.

עוד בוואלה! NEWS:
רוסיה על הפסקת האש בסוריה: על המורדים להתנתק מ"ארגוני הטרור"
סוריה על תקיפת צה"ל בגולן: ישראל מנסה להכשיל את הפסקת האש
צבא אסד מאותת לישראל: ינסה להפיל כלי טיס של חיל האוויר

כוחות צה"ל באימון ברמת הגולן, 13 בספטמבר 2016. AP
סיטואציה נוחה למדי עבור המורדים. כוחות צה"ל באימון ברמת הגולן, השבוע/AP

אולי מסיבה זאת התפרסמה השבוע הודעה יוצאת דופן של דובר צה"ל בעקבות נפילה נוספת של פצצת מרגמה בשטח ישראל. ההודעה כללה את אותו הניסוח שהופיע בהודעות קודמות, "אנו רואים במשטר הסורי אחראי לנעשה בשטחו", אולם המשיך בניסוח שלא הופיע בהודעות דובר צה"ל עד אז: "עם זאת, לא נהסס לפעול מול גורמי התנגדות אחרים בסוריה".

עד כה, נזהר דובר צה"ל מלהטיל את האחריות לירי על מורדים כאלה או אחרים, או לרמוז שצה"ל עשוי לתקוף אותם. האם מדובר כאן בשינוי של מדיניות? לא ברור. על פי דיווחים שונים בכלי תקשורת ערביים ואיראניים, קיימת מערכת יחסים בין ישראל למורדים הפועלים ברמת הגולן. סורים פצועים אף הועברו לטיפול בישראל, והמשטר הסורי אף טוען בתוקף כי קיים שיתוף פעולה בין צה"ל לבין המורדים האלה.

אולם במתקפה הנוכחית באזור קוניטרה מעורבים אנשי ארגון ג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה לשעבר, שאינם נחשבים מתונים כלל. רוסיה וארצות הברית לא כללו את הארגון, שהתפצל בעבר מאל-קאעדה, בהפסקת האש שבסוריה, לצד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), והתירו תקיפה של עמדות ויעדים השייכים לארגונים אסלאמיסטיים אלה.

טנק של כוחות המורדים באזור קוניטרה שבדרום סוריה, ספטמבר 2016. רויטרס
המורדים פתחו במבצע לכיבוש שטחים ברמת הגולן. כוחות המורדים באזור קוניטרה/רויטרס

הפסקת האש בסוריה, שנכנסה לתקופה ביום שני, עדיין נשמרת ברובה, אף שהצבא הסורי והמורדים האשימו זה את זה בהפרות רבות. גורם בצבא סוריה אמר אתמול כי אין סימנים לכך שהמורדים נסוגים משיתוף פעולה עם ארגון ג'בהת פתח א-שאם, כפי שדרשה רוסיה כחלק מהסכם הפסקת האש במדינה.

כמו כן, רוסיה האשימה אתמול את ארצות הברית באי-עמידה בתנאי ההסכם על סוריה. בהודעה של משרד ההגנה הרוסי נמסר כי וושינגטון משתמשת ב"מסך עשן מילולי" כדי להסתיר את אי-רצונה להתערב בענייניהם של ארגוני המורדים, שבהם היא תומכת. במקביל, האשים האו"ם את המשטר הסורי בהפרת ההסכם בכך שאינו מאפשר לסיוע הומניטרי להיכנס למדינה. שלשום שני הצדדים הסכימו על הארכת הפסקת האש ב-48 שעות.

(עדכון ראשון: 19:40)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully