וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: נשים בישראל משכילות יותר - אך מרוויחות פחות מגברים

15.9.2016 / 15:20

מנתונים של ארגון ה-OECD עולה כי 60% ממסיימי התואר הראשון בישראל הם נשים, אולם שכרן נמוך בשליש לעומת גברים. לפי הלמ"ס, הוצאות החינוך בארץ נמוכות בכ-26% מהממוצע במדינות המפותחות

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

(בווידאו: ריאיון עם שר החינוך נפתלי בנט בפתיחת שנת הלימודים, בחודש שעבר)

מדוח החינוך השנתי של ה-OECD המתפרסם היום (חמישי) עולה כי הנשים בישראל משכילות יותר מגברים, אולם מרוויחות פחות מהם. לפי נתוני ארגון המדינות המפותחות, 60% ממסיימי התואר הראשון בישראל הם נשים, שני אחוזים יותר מהממוצע ב-OECD, אולם שכרן שווה בממוצע לכשני שליש מזה של גברים בעלי השכלה דומה. בקרב מסיימי תואר שני, 61% הם נשים לעומת 57% במדינות המפותחות.

פערי השכר בין גברים ונשים נמוך יותר במדינות המפותחות. לפי הנתונים, נשים במדינות החברות ב-OECD מרוויחות 73% משכר הגברים הממוצע בעלי השכלה זהה. עוד עולה מהדוח כי רבע מהסטודנטיות בישראל לומדות חינוך והוראה.

לקריאה נוספת:
פרסום ראשון: משרד החינוך מוריד את הדרישות להוראת מתמטיקה
יותר סטודנטים זרים ושילוב מיעוטים: תכנית החומש להשכלה הגבוהה
בנט: "לימודי היהדות חשובים יותר ממתמטיקה ומדעים"

אוניברסיטת תל אביב. מיכל קידרון,
נשים מרוויחות שליש פחות מגברים. סטודנטים באוניברסיטת תל אביב/מיכל קידרון

נתון מעניין נוסף שעולה מן הדוח הוא כי אנשי ההוראה בארץ צעירים יחסית לחבריהם במדינות ה-OECD. כך, קבוצת הגיל 39-30 היא הגדולה ביותר, בעוד שברוב מדינות הארגון קבוצת הגיל הגדולה ביותר היא 49-40.

הוצאות החינוך בישראל נמוכות בכ-26% מהממוצע ב-OECD

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) המתפרסמים היום חושפים כי ההוצאה הממוצעת לתלמיד בישראל נמוכה בכ-26% מהממוצע במדינות החברות ב-OECD. ההוצאה לתלמיד במוסדות חינוך מגיל יסודי ועד תיכון עמדה על 7,840 דולר בשנת 2013 – לעומת ממוצע של 10,493 דולר לתלמיד במדינות המפותחות.

שר החינוך נפתלי בנט מעביר שיעור במתמטיקה לתלמידי כיתה ו' בפתח תקווה, מאי 2015. יותם רונן
18% פחות מהממוצע ב-OECD. בנט בבית ספר יסודי, מאי 2015/יותם רונן

בחינוך היסודי, ההוצאה לתלמיד בישראל נאמדת ב-6,941 דולר. סכום זה אמנם דומה להוצאה בצרפת ובספרד, אולם נמוך ב-18% מהממוצע במדינות ה-OECD. בחינוך העל-יסודי, ההוצאה לחינוך פר תלמיד מסתכמת ב-5,831 דולר, אף היא נמוכה מהממוצע במדינות המפותחות. מנגד, עלות ההוצאה בחינוך העל-תיכוני דומה לממוצע ב-OECD.

אחת הסיבות להוצאה הנמוכה יחסית בישראל היא השיעור הגדול של ילדים באוכלוסייה, כך שפחות מבוגרים מממנים חינוך ליותר ילדים. כאחוז מהתוצר, ההוצאה לחינוך גבוהה ועומדת על 6.8 לעומת 5.8 בממוצע. לפי נתוני הלמ"ס, סך ההוצאות הציבוריות על חינוך מתוך התקציב הממשלתי הוא 11.5%, לעומת 11.3% במדינות ה-OECD.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully