וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד חשף: נשיא הפיליפינים הורה לנו להרוג עבריינים ואת מתנגדיו

15.9.2016 / 12:43

חבר מיליציה שזומן לוועדה החוקרת טענות נגד הנשיא כשהיה ראש עיר, סיפר כי שמע את הנשיא השערורייתי דוטרטה מורה על הרציחות. העד הודה כי ביצע בעצמו כמה מהן, והשליך גופה למאכל תנינים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(נשיא הפיליפינים דוחה את הביקורת של אובמה: "בן זונה", לפני שבוע)

איש מיליציה העיד היום (חמישי) בסנאט הפיליפיני וחשף כי הנשיא רודריגו דוטרטה, בתקופה ששימש ראש עיר, הורה לו ולאחרים להרוג עבריינים ואת מתנגדיו במסגרת תקיפות שהותירו כאלף הרוגים.

אדגר מאטבוטו, בן 57, אמר לוועדת הסנאט, שישיבתה שודרה בטלוויזיה הממלכתית, כי הוא שמע באוזניו את דוטרטה מורה על כמה מהרציחות ואף הודה כי בעצמו ביצע כ-50 חטיפות ותקיפות קטלניות. אחת מהן הסתיימה ב-2007 בהשלכת גופה למאכל תנינים.

את חקירת ועדת הסנאט מובילה הסנאטורית ליילה דה לימה, מבקרת חריפה של המאבק בסמים של דוטרטה שגבה את חייהם של יותר מ-3,000 סוחרי ומשתמשי סמים מאז מונה לנשיא בחודש יוני האחרון. דוטרטה האשים את דה לימה במעורבות בסמים לא חוקיים וטען כי הנהג שלה גבה כספים מברוני סמים. היא הכחישה את ההאשמות.

לקריאה נוספת:
נשיא הפיליפינים לא מרפה מארה"ב: "עליהם לסגת משטחנו"
כולם היו "בני זונות": האמירות הבוטות של נשיא הפיליפינים
נשיא הפיליפינים נגד האו"ם: "הם בני זונות, אשקול לפרוש"

רודריגו דוטרטה, הנשיא החדש של הפיליפינים, אחרי הצבעתו בבחירות, 10 באי 2016. רויטרס
דחה את הביקורת. דוטרטה/רויטרס

הרג סוחרי הסמים בפיליפינים הצית חששות בקרב גורמים רשמיים באו"ם ובארצות הברית, בהם הנשיא ברק אובמה, שהפצירו בממשלתו של דוטרטה לעצור את הרציחות ולוודא כי מדיניות המאבק בסמים אינה מפרה זכויות אדם ונאכפת במסגרת שלטון החוק.

דוטרטה דחה את הביקורת, והטיל ספק בזכויותיהם של האו"ם, ארצות הברית ואובמה להעלות סוגיות של זכויות אדם לנוכח העובדה כי הכוחות האמריקניים טבחו במוסלמים בדרום המדינה בתחילת המאה ה-20 כחלק ממלחמת ארצות הברית בפיליפינים.

"התפקיד שלנו היה להרוג עבריינים כמו סוחרי סמים, אנסים וחוטפים", העיד מאטובטו תחת שבועה, והוסיף כי חלק מהמטרות לא היו כלל עבריינים אלא מתנגדיו של דוטרטה ושל אחד מבניו. הרציחות שעליהן דיבר מאטובטו אירעו החל משנת 1988 כשדוטרטה הפך לראש העיר דבאו סיטי עד 2013, כשמאטובטו הביע את רצונו לעזוב את המיליציה ובכך גרם לעמיתיו להפלילו ברצח.

עדויות בסנאט בפיליפינים נגד הנשיא רודריגו דוטרטה שהורה להרוג עבריינים, 15 בספטמבר 2016. AP
יצא מהתכנית להגנת עדים. מאטובטו/AP

דובר הנשיא מרטין אנדנר דחה את ההאשמות ואמר כי חקירות הממשלה בכהונתו של דוטרטה כראש עיר העלו חרס בשל חוסר בראיות אמינות ועדים מהימנים. דה לימה ופעילי זכויות אדם בפיליפינים אמרו בעבר כי כמה עדים סירבו להעיד נגד דוטרטה כשהיה ראש עיר משום שחששו שייהרגו.

חנק חשוד בטרור, ביתר אותו וקבר אותו במחצבה

דוטרטה עצמו טרם הגיב על הטענות שהועלו. אך גם כראש עיר וכן כנשיא הכחיש את מעורבותו בהוצאה להורג של פושעים. מאטבוטו אמר כי זהות הקורבנות בדבאו נעה בין עבריינים קטנים לבין מתנגדיו של דוטרטה, בהם איש עסקים שנהרג על ידי חמושים במשרדו ב-2014 בשל מחלוקת רומנטית עם בנו של דוטרטה.

עדויות בסנאט בפיליפינים נגד הנשיא רודריגו דוטרטה שהורה להרוג עבריינים, 15 בספטמבר 2016. AP
מפכ"ל המשטרה קובר את ראשו בידיו למשמע העדויות/AP

אחד הקורבנות נחשד במעשי טרור, ומאטובטו טען כי חנק אותו ולאחר מכן ביתר אותו לחתיכות וקבר אותו במחצבה ב-2002. קורבן אחר היה פרשן רדיו שמתח ביקורת על דוטרטה ונהרג על ידי אופנוען בעודו חוזר לביתו ב-2003.

חלק מהקורבנות נורו למוות והושלכו ברחובות דבאו או נקברו בקברים לא מסומנים. חלק אחר מהגופות הושלכו לים אחרי שהבטן שלהם שוספה או לבני בטון נקשרו לרגליהם כדי שלא יצופו. "הם נהרגו כמו תרנגולות", אמר מאטובטו, שציין כי הוא התרחק מהמיליציה בעקבות רגשות אשם ונכנס לתכנית להגנת עדים. עם זאת, הוא עזב את התכנית לאחר שדוטרטה הפך לנשיא מחשש שייהרג. עדותו הציתה חילופי דברים קשים בין סנאטורים התומכים בדוטרטה לבין מתנגדיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully