וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפליט, המשכיל והעשיר: הקרב המשולש על הנהגת חמאס הולך ומתחמם

16.9.2016 / 8:30

איסמעיל הניה נחשב למועמד המוביל להתמנות לראש הלשכה המדינית של חמאס, אך גם מוסא אבו מרזוק וח'אלד משעל חזק בתמונה. מאחורי הקלעים של הבחירות בין "העניים ובעלי האמצעים", ולא, אל תבנו כאן על דמוקרטיה: "בסוף זה מוכרע על ידי הנהגת האחים המוסלמים העולמית"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: שניר דבוש

לפני עשרה ימים יצא סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הניה מעזה (דרך מעבר רפיח) בדרכו לכאורה לקיום טכסי החאג' בסעודיה. היציאה החריגה הזו מהרצועה, יחד עם רעייתו ושניים מבניו, עוררה גל של שמועות בעזה, לפיהן למעשה עזב את הרצועה לתמיד - זאת מאחר שבכוונת הנהגת חמאס למנותו לתפקיד ראש הלשכה המדינית של הארגון, ובשל כך עליו להעתיק את מקום מגוריו לקטאר. השמועות היו כנראה מוקדמות מדי.

הניה אמנם נחשב לאחד משני המועמדים המובילים לתפקיד הבוס הגדול של חמאס, אך יחלפו עוד כמה חודשים לפחות עד שיתברר מי יהיה ראש הלשכה החדש, אם בכלל. רק השבוע הסביר אחד ממקורביו, אחמד יוסף, שהיה בעבר יועצו המדיני, כי הבחירות להנהגת חמאס ייצאו לדרך רק בתחילת 2017 והבחירות לראשות הלשכה המדינית ייערכו במרץ-אפריל 2017. גם האמירה הזו לא מדויקת לגמרי. הניה ימשיך מסעודיה לקטאר, איראן וטורקיה במסגרת סבב של פגישות ושיחות לקראת הבחירות הללו שכבר החלו לצאת לדרכן ברמת השטח, של המסגדים והסניפים המקומיים. כעת אפשר לומר שהנושא שמעסיק את צמרת הארגון בשטחים, בבתי הכלא ובחו"ל, הוא הבחירות הפנימיות והשאלה מי יהיה ראש הלשכה המדינית הבא.

הניה נחשב בעיניי רבים כמועמד המוביל בעיקר בגלל מקום מגוריו, כלומר עזה. ממולו מתמודד מוסא אבו מרזוק, שבעבר כבר היה ראש הלשכה המדינית של חמאס ונחשב מקורב לחוגי האחים המוסלמים העולמיים. אולם מלבד השניים הללו מוזכר שוב ושוב מועמד שלישי, ששמו מוכר היטב לכל פעיל חמאס בעזה, בגדה ובחו"ל: ח'אלד משעל. רשמית, כפי שמספרים פרשנים פלסטינים, משעל לא יוכל להיבחר שוב לתפקיד ראש הלשכה המדינית בגלל חוקת חמאס. אולם במקרה של משעל, "אבו אל ווליד", הכל אפשרי.

לאחר 20 שנים בתפקיד, נראה שחמאס יתקשה להיפרד ממשעל, ולא פחות חשוב - נראה ש"אבו אל ווליד" יתקשה להיפרד מהתפקיד. כראש הלשכה המדינית של חמאס, נהנה משעל ממעמד יוצא דופן לא רק בקרב הפלסטינים אלא בכל רחבי המזרח התיכון והמדינות האסלאמיות. הוא נחשב לבעל נכסים וממון בקטאר וכך גם בני משפחתו. האם משעל יסכים "לתלות את הנעליים" ולעזוב? לא מעט אנשים ומומחים מפקפקים בכך.

איסמעיל הניה שיצא מהבונקר בעזה אחרי מבצע צוק איתן. אוגוסט 2014. רויטרס
השמועות כבר החלו. הניה/רויטרס

יצרים ומאוויים רבים מעורבים בבחירות הצפויות להנהגת חמאס. שיטת הבחירות בתנועה מסובכת ובעיקר חשאית. "זה מתחיל ברמת העוסרה", מספר לנו אחד המומחים שעוקבים אחר חמאס מקרוב. "זו החוליה הקטנה ביותר בשרשרת שמונה 5-7 אנשים, החברים באותו תא סודי בסיסי של חמאס במסגד כזה או אחר. מעליהם יש את השועבה. כלומר כמה עוסרות מהוות שועבה. העוסרות בוחרות את הנציגים בשועבה שמצדם בוחרים את הנציגים ברמה המקומית, כלומר - עיר או אזור מסוים בעזה או בגדה עד שבסופו של דבר נבחרת 'מג'לס א-שורא', 'המועצה המייעצת'". "מג'לס א-שורא" מונה כ-55 חברים. היא למעשה מהווה את ההנהגה של כל אזור, לפחות במישור העקרוני. כלומר, לכל אחת מהנהגות חמאס - חו"ל, גדה, עזה ובתי כלא - יש את מועצת השורא שלה שאולי ניתן לדמותה לפרלמנט. וכל מועצת שורא בוחרת את "הלשכה המדינית" של האזור המסוים, המונה 15 חברים ומהווה את הזרוע הביצועית. לאחר מכן, ברמה הארגונית, ארבע מועצות השורא יבחרו את מועצת השורא הכללית שמונה מספר דומה של אנשים, וגם היא בוחרת את הלשכה המדינית שלה. מבין 15 חברי הלשכה המדינית העולמית של חמאס, ייבחר ראש הלשכה.

הפרטים הללו נחשבים לסמי-חשאיים מבחינת חמאס. נציגי הארגון לעולם לא יציגו אותם ברבים, כי אם רק בשיחות פנימיות עם מכרים, חברים וקרובים. אולם מתברר שלחמאס ישנם גם חברי הנהגה חשאיים. משיחות שקיימתי עם אישים המקורבים לארגון, עולה כי לכל לשכה מדינית שכזו, מלבד 15 החברים בה, ישנם גם 2-3 חברים חשאיים, שזהותם אינה מוכרת וידועה ורק בודדים יודעים עליהם. אלה הם אנשי צללים של חמאס שמייעצים מאחורי הקלעים להנהגות השונות, בפרט ללשכה המדינית הכללית. בנוסף, מפעילה הלשכה המדינית את "אל-מכתב אל-תנפיזי", מעין משרד מבצעי שמנהל דה פאקטו את ענייני הארגון ברמה הבירוקרטית. כך לדוגמה, ח'אלד קדומי, נציג חמאס באיראן בחמש השנים האחרונות (ומעין שגריר), הינו חבר במשרד הזה אך אינו אחד מנבחרי הלשכה המדינית. דמות אחרת ששמה נזכר כמי שמשפיעה על המתרחש בחמאס ובצמרתה הוא מנהל לשכתו הכל יכול של ח'אלד משעל, אבו-עיז משעל, בן משפחה, חבר ויועץ של ראש הלשכה המדינית. השמועות מספרות כי אבו עיז משעל בילה עם עימאד מורנייה, מפקד הזרוע הצבאית של חיזבאללה, יום לפני שחוסל בדמשק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
"לא אחד משלנו". ח'אלד משעל/AP

המועמדים

"הנהגת עזה קצה במצב שבו בכירים בחו"ל, שמתגוררים להם במלונות פאר, וילות, ומה לא, מחליטים עבורם בסוגיות קריטיות", אומר מראשי הפתח. "זה יותר מזה", מסביר פרשן פלסטיני מעזה. "זה מחנות הפליטים מול הגדה. זה העניים מול בעלי האמצעים"

בקרב הפרשנים העזתיים השונים יש כיום הסכמה שהניה הוא המועמד המוביל לג'וב. ייתכן שמדובר גם בחלום ישן: החזרת "העטרה ליושנה", לימים של אחמד יאסין ועבד אל עזיז א רנטיסי כשמוקד קבלת ההחלטות בתנועה היה ברצועה, למרות שלצמרת בחו"ל בראשות משעל וחבורתו היה גם כן משקל. מאז חיסולם של השניים ב-2004, רוב ההחלטות עברו לידי החו"לניקים, או, במילים אחרות, לידיו של משעל. בחבורה הזו בלטה במיוחד "הקבוצה הכוויתית", בכירים בחמאס שבילו את מיטב שנותיהם בכווית ונחשבים לקרובים ביותר למשעל, כמו אוסאמה חמדאן, קדומי ואחרים.

יחסי הכוחות בין הנהגות חמאס בחו"ל וברצועה מזכירים לעיתים מטוטלת; פעם זו מתחזקת ופעם האחרת. בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה והמעבר של הנהגת חו"ל מדמשק לקטאר, טורקיה ושאר מדינות, מעמדה נחלש בעוד זה של עזה עלה שוב, לא מעט בגלל המלחמות בישראל. "הנהגת עזה קצה במצב שבו בכירים בחו"ל, שמתגוררים להם במלונות פאר, וילות ומה לא, שמתנהגים כמו בכירי פתח בתוניס של שנות ה-80, מחליטים עבורם בסוגיות קריטיות", מסביר לנו אחד מראשי הפתח. ובעצם, הבחירות הנוכחיות מתמקדות בסוגיה הזו: עזה או חו"ל - מי ינהיג את התנועה. "זה יותר מזה", מסביר פרשן פלסטיני מעזה. "זה מחנות הפליטים מול הגדה. זה העניים מול בעלי האמצעים". הניה (בן 53) נולד במחנה הפליטים שאטי ועד היום מתגורר שם. "הוא גדל במקום הזה, למד באוניברסיטה האסלאמית, היה שם למורה והפך לראש הלשכה של השייח' אחמד יאסין, שהיה ידוע בסגפנותו. הוא יודע מה זה להיות פלסטיני ומה זה להיות פליט. אבו מרזוק (בן 65) נולד ברפיח אבל כבר בשנות ה-70 עבר ללמוד במצרים ועשה את הדוקטורט שלו בארה"ב. הוא אפילו חי בווירג'יניה כמה שנים. החיים ברצועה רחוקים ממנו וזרים לו. ומשעל (בן 60) הוא משעל. הוא נולד בסילוואד בגדה, עבר לכווית בגיל 11 ומאז למעשה לא היה בשטחים. הוא חי לו בתנאים דה לוקס וישנם לא מעט סיפורים על השחיתות שלו ושל הבנים שלו. אז ברור שיש רצון בקרב בכירי חמאס בעזה למנות 'אחד משלנו'".

אין ספק שהפרויקט המרכזי של תנועת חמאס כיום הוא רצועת עזה. זהו מוקד כוחה ושליטתה ומכאן הדרישה של פעילי השטח להגדיל את הנתח של עזה בקבלת ההחלטות וחלוקת המשאבים. מולם ניצבת הנהגת חו"ל שאמנם כבר אינה חזקה כבעבר, וברשותה פחות משאבים וממון, ועדיין, נותרו בידיה הקרבה לגופי האחים המוסלמים העולמיים, שמעניקים מצד אחד את הגושפנקא הארגונית-אידיאולוגית ובנוסף את הסמכות ההלכתית, באמצעות אישים כמו יוסף אל-קרדאווי. ההנהגה הזו מנהלת קשרים חובקי עולם, בכל רחבי המזרח התיכון, ורק לאחרונה נפתחו משרדים של חמאס באלג'יריה ובטוניסיה. "כיצד יכול תושב עזה להמשיך ולנהל את ענייני חמאס מבלי שתהיה לו היכולת לצאת מהרצועה?" שואל בכיר חמאס בחו"ל. הבכיר הזה מתייחס לאפשרות שמצרים יכולה להחליט בכל רגע נתון שלא לאפשר להניה לצאת שוב מהרצועה. מכאן מתבקשת בעצם ההחלטה למנות ראש לשכה תושב חו"ל, ומכאן בעצם נולדה השמועה בעזה כי איסמעיל הניה כבר לא ישוב לרצועה, ימונה לראש הלשכה המדינית ויעבור להתגורר בקטאר. אך גם אם הניה יעשה זאת, כפי שמתעקשים הפרשנים העזתים, הריי שעדיין רבים מראשי חמאס בחו"ל היו רוצים לראות את מוסא אבו מרזוק, יליד רפיח במקור, מתמנה למשרה הנכספת. עבורם חו"ל זה חו"ל ועזה זה עזה.

אך כאן לא מסתיימות התסבוכות. הנהגת חמאס בגדה המערבית, שמרגישה כי היא מאבדת ממעמדה הרם ובמהירות, תרצה לראות את משעל נשאר בתפקיד הנוכחי או לחלופין מקבל תפקיד אחר, רם דרג לא פחות, כזה שיאפשר לו להמשיך להיות בצמרת חמאס אפילו מבלי שייקרא ראש הלשכה המדינית. תומכי משעל, כפי שאמר לי אחד מראשי הפתח, "לא היו רוצים לראות את אבו מרזוק מנצח. ראשית, הוא עזתי במקור. שנית, מדובר באדם שנחשב ליריב של משעל במשך שנים ולא יאפשר לו לקבל תפקיד לצדו, רק מתחתיו". לדבריו, תומכי משעל יצביעו להניה אם הבחירה תהיה בינו לבין אבו מרזוק. "אבל אל תחשוב שיש כאן בחירות דמוקרטיות של ממש. בסוף זה מוכרע על ידי הנהגת האחים המוסלמים העולמית שמכתיבה את הקו וכולם מתיישרים לפיה. אם בכירי האחים בטורקיה רוצים באבו מרזוק, הוא ייבחר. וזה המצב כרגע. הם תומכים בו".

בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, בריאיון שערך עם סוכנות הידיעות אי-פי בעזה, 10 ביוני 2014. AP
החיים ברצועה זרים לו. אבו מרזוק/AP

חילופי דורות

הבחירות הקרובות להנהגת חמאס יתמקדו לא רק בשאלת עזה-חו"ל. במוקד גם חילופי הדורות בתנועה. הדור הישן של המייסדים צפוי לפנות את מקומו לטובת דור הביניים: הניה, יחיא סינוואר, ח'ליל אל חייא ואחרים. מהדור הישן נותרו בודדים - מחמוד א-זהאר ואחמד בחאר מעזה. כל האחרים כבר נפטרו או חוסלו. גם בהנהגת חו"ל כבר יש דור ביניים וחדש: מוחמד נזאל, עיזאת רישק, סאמי חאטר, מוחמד נסראללה, סאלח אל ערורי, חוסאם בדראן, אוסאמה חמדאן, ח'אלד קדומי, מוחמד ברכה. גם לכלא יש את הנציגים שלו: מוחמד ערמאן, ג'מאל אל-הור, עבאס א-סייד ואחרים.

ועדיין, ישאלו עצמם הישראלים, האם בחירתו של הניה או אבו מרזוק ואולי דחיית הבחירות או הישארותו של משעל בתפקיד תוביל לשינוי של ממש ביחסים מול הרשות או מול ישראל? באשר ליחסים עם הרשות, האפשרות הזו בהחלט קיימת. הניה ידוע בגישה הפשרנית שלו ביחס להסכם הפיוס מול הרשות. זה לא אומר שאם ייבחר נחזה מיד באחדות לאומית פלסטינית, אך קיים סיכוי סביר שמשהו במגעי הפיוס בין פתח וחמאס יזוז קדימה. באשר ליחסים עם ישראל - זו סוגיה אחרת לגמרי. שם ככל הנראה, במקרה של אבו מרזוק, הניה או משעל, לא נהיה עדים לפריצת דרך ביחסים. בהובלתם של כל אחד מהשלושה, חמאס ימשיך שלא להכיר בישראל וייערך למלחמה הבאה בעזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully