וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה דברים שאתם צריכים לדעת על שמעון פרס

28.9.2016 / 5:37

פרס, שהלך לעולמו בגיל 93, שימש במהלך חייו בשלל תפקידים ציבוריים חשובים. פרס הותיר את חותמו בהיסטוריה של מדינת ישראל נוכח השתתפותו בכמה אירועים בולטים ומשפיעים. אלו חמישה דברים שאתם צריכים לדעת על שמעון פרס

הנשיא התשיעי של מדינת ישראל

שמעון פרס, נשיא המדינה התשיעי. משכן הנשיא אפריל 2014. ראובן קסטרו
עודד את תעשיית ההיי-טק. פרס במשכן הנשיא בשנת 2014/ראובן קסטרו

אתם צריכים לדעת ששמעון פרס היה הנשיא התשיעי של מדינת ישראל. הוא החל את כהונתו ב-2007. הוא התמודד על התפקיד מול הנשיא המכהן, ראובן ריבלין ומול קולט אביטל. בנאום הניצחון שלו אמר פרס: "לא חלמתי להיות נשיא, חלומי כנער היה להיות רועה צאן או משורר". במהלך כהונתו עודד תיירות, קידם את תעשיית ההיי-טק בישראל וטיפח קשרים דיפלומטיים עם יתר המדינות בעולם. פרס נחשב לנשיא צעיר ברוחו שנוכחותו ברשתות החברתיות הייתה בולטת במיוחד.

ראש ממשלת מדינת ישראל

יצחק שמיר ושמעון פרס, ממשלת הרוטציה 19 באוקטובר 1986. ראובן קסטרו
הסכם רוטציה ביניהם. פרס ושמיר ב-1986/ראובן קסטרו

אתם צריכים לדעת ששמעון פרס כיהן פעמיים כראש ממשלת ישראל. הפעם הראשונה הייתה בין השנים 1984-1986. אז כיהן פרס שנתיים בלבד נוכח הסכם רוטציה בינו לבין יצחק שמיר, ראש הליכוד, במסגרת מממשלת אחדות. בשנתיים שלאחר מכן, 1986-1988, לאחר שהם התחלפו, שימש פרס ממלא מקום ראש הממשלה ושר החוץ. הפעם השנייה שבה כיהן פרס כראש ממשלה הייתה לאחר הרצח של יצחק רבין בשנת 1995. הוא נשאר בתפקידו עד הבחירות ב-1996 שבהן ניצח בנימין נתניהו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שר הביטחון בזמן מבצע אנטבה

שר הביטחון שמעון פרס מדבר עם חיילים אחרי מבצע אנטבה, 1976. GettyImages
פרס בתור שר הביטחון מדבר עם חיילים אחרי מבצע אנטבה המוצלח/GettyImages

אתם צריכים לדעת ששמעון פרס היה שר הביטחון בזמן המבצע הצבאי המוצלח במבצע אנטבה בשנת 1976. המבצע ההירואי של סיירת מטכ"ל הביא לחילוצם של 248 נוסעי מטוס "אייר פראנס" שנחטף על ידי טרוריסטים בדרכו מנמל התעופה בן גוריון לפריז. תחילה, נקרא המבצע "כדור הרעם" ולאחר מכן שונה שמו ל"מבצע יונתן" לזכרו של מפקד הסיירת, יונתן נתניהו, שנהרג במבצע. תחילה, סברו בישראל, ובפרט ראש הממשלה יצחק רבין, כי יש לנהל משא ומתן עם המחבלים שהנחיתו את המטוס באנטבה שבאוגנדה. דרישתם של המחבלים הייתה שחרורם של 53 מחבלים הכלואים בישראל, בקניה, בגרמניה, בשוויץ ובצרפת. פרס, בתור שר ביטחון, התעקש להוציא לפועל את המבצע הצבאי, שהסתיים בהצלחה. במסגרת המבצע חוסלו שבעת המחבלים ונהרגו עוד שלושה בני ערובה.

שמעון פרס והכור בדימונה

שמעון פרס, דוד בן גוריון ומשה דיין. הנס פין, לשכת העיתונות הממשלתית
פרס ובן גוריון היו שותפים לרעיון להקמת כור. בתמונה משותפת עם משה דיין/לשכת העיתונות הממשלתית, הנס פין

אתם צריכים לדעת שלשמעון פרס יש תרומה גדולה להקמתו של הכור בדימונה. הרעיון להקמת כור החל לצמוח בשנות ה-50, כאשר מי שתמך בו היה ראש הממשלה דוד בן גוריון ומנכ"ל משרד הביטחון, שמעון פרס. פרס היה פעיל לאורך השנים לגיוס תרומות לשם הבנייה. לאורך השנים שמרה ישראל על מדיניות של עמימות בכל הקשור לכור הגרעיני. עד 1960 הייתה הכחשה גורפת על בניית כור ונמסר כי בדימונה נבנים מפעלים או מבני מחקר. ב-1960 הודה בן גוריון בהקמת כור גרעיני מחקרי לצרכי שלום. עד היום נותר בסוד מבנה ופועלו של הכור ששמו הוא הקריה למחקר גרעיני.

פרס נובל לשלום

חתימה על הסכם אוסלו, 13 בספטמבר 1993. AP
פרס בעת החתימה על הסכם אוסלו ב-1993 שהעניק לו את פרס הנובל/AP

אתם צריכים לדעת שבשנת 1994 זכה שמעון פרס בפרס נובל לשלום יחד עם יצחק רבין ויאסר ערפאת על מעורבותם בהסכמי אוסלו. הסכם אוסלו נחתם בחשאי ב-20 באוגוסט 1993 בין פרס לאבו מאזן. כחודש לאחר מכן, ב-13 בספטמבר, נערך טקס חגיגי על מדשאות הבית הלבן לחתימה על ההסכם בנוכחות נשיא ארצות הברית, ביל קלינטון, ראש הממשלה יצחק רבין וראש אש"ף יאסר ערפאת. ההסכם שביקש לסיים את הסכסוך, החליט בין היתר על הקמת הרשות הפלסטינית ונסיגה של ישראל מיישובים פלסטיניים. ההסכם השנוי במחלוקת הביא לפילוג קשה בעם ובאותה תקופה היו מי שקרא לרבין ולפרס בוגדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully