וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באופוזיציה תוקפים את הסכם הסיוע: "נתניהו פגע בביטחון במיליארדים"

14.9.2016 / 17:00

לקראת החתימה על הסכם הסיוע האמריקני, תקפו במחנה הציוני את ראש הממשלה ואמרו כי ההגבלות בהסכם פוגעות בכלכלה. ח"כ עמיר פרץ: "אלפי עובדים יפוטרו". ח"כ שלח: "ההסכם - עדות לדרך היהירה שבה ניהל נתניהו את המו"מ"

עריכה: ניר חן

שעות לפני החתימה על הסכם הסיוע הביטחוני האמריקני לישראל, תוקפים היום (רביעי) באופוזיציה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמרו כי למרות שהסכם הסיוע יהיה הגדול אי פעם, מדובר בפגיעה בכלכלת ישראל. זאת, משום שמשרד הביטחון לא יוכל עוד להפנות כרבע מהסיוע לתעשיות בישראל לאחר שש שנים.

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), לשעבר שר הביטחון ויו"ר ועדת המשנה להגנה על העורף בוועדת החוץ והביטחון, אמר כי רבים יאבדו את עבודתם. "הפוליטיזציה שעשה נתניהו ליחסי ישראל-ארצות הברית צפויה לפגוע ביתרון האיכותי של צה"ל ובתעשייה הביטחונית בישראל. אלפי עובדים ילכו הביתה בגלל הפוליטיקה הקטנה של נתניהו מול נשיא ארצות הברית".

פרץ הוסיף כי "נתניהו פתח במשא ומתן עם ארצות הברית על הסכם הסיוע הביטחוני לאחר שהביא את ישראל לנקודת פתיחה אומללה: הקמת ממשלת ימין קיצוני, שבעה חודשים לאחר נאומו בקונגרס נגד מדיניות הבית הלבן והתערבותו הבוטה בבחירות לנשיאות ארצות הברית". לדבריו, "נקודות התורפה של ההסכם הן כישלון אישי של נתניהו ומחייבים חשיבה על אלטרנטיבות על-מנת לאפשר לתעשיות הביטחוניות להמשיך ולפעול בקצב מלא".

לקריאה נוספת:
נציגו של נתניהו נחת בוושינגטון: צפוי לחתום על הסכם הסיוע בשעות הקרובות
הסנאטור שמונע חתימת הסכם הסיוע: "אמרתי לנתניהו שהממשל יכול להזדיין"
שגריר ארה"ב בישראל: "הסכם הסיוע ייחתם בקרוב ויהיה הגדול בהיסטוריה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"נקודות התורפה של ההסכם הן כישלון אישי של רה"מ". נתניהו/פול צלמים, אמיל סלמן

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני), שהוזמן למכון "ברוקינגס" בוושינגטון להציג את תכניתו המדינית, אמר כי "נתניהו שכח כנראה שארצות הברית היא בעלת בריתנו הטבעית לתהליך מדיני ולא רוסיה ופוטין. זהו המשך ישיר להתנהלות שלו הפוגעת ביחסי החוץ של ישראל בגלל אינטרסים אישיים ופוליטיים. סאגת הסכם הסיוע בין ארצות הברית לישראל היא הוכחה נוספת".

גם ח"כ עפר שלח (יש עתיד), חבר בוועדת החוץ והביטחון, תקף את ראש הממשלה. "נתניהו פגע בביטחון ובכלכלה במיליארדים", אמר, "הסכם הסיוע לעשר השנים הקרובות הוא עדות לידידות האמיצה ולשותפות האסטרטגית בין ארצות הברית לישראל. הוא גם עדות מצערת למה שאנחנו טוענים במשך חודשים: מערכת היחסים העכורה בין ראש הממשלה לבית הלבן, והדרך היהירה בה ניהל נתניהו את המשא ומתן, גרמו נזק של מיליארדי דולרים לכלכלה, לביטחון ולתעשיות הביטחוניות של ישראל".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
"אין בהסכם החדש שום תוספת למה שקיבלנו מוושינגטון בשנים האחרונות, אפילו לא פיצוי על השחיקה בדולר"

שלח הוסיף כי "אין בהסכם החדש שום תוספת למה שקיבלנו מוושינגטון בשנים האחרונות, אפילו לא פיצוי על השחיקה בערך הדולר. יש בו תנאים מגבילים חמורים שלא היו בעבר, ובראשם הקביעה שלא תהיה שום תוספת מהקונגרס והביטול העתידי של המרת כרבע מהסיוע לשקלים, הבסיס עליו נבנתה ושגשגה התעשייה הביטחונית שלנו".

לדבריו, ניתן היה למנוע את ההגבלות בהסכם. "הדברים נאמרו לנתניהו בזמן אמת על ידי מערכת הביטחון ועל ידי מי שהכיר את הפרטים, ואני ביניהם. ראש הממשלה התעקש, מטעמים אישיים, להתעמת שוב ושוב עם הבית הלבן", אמר. "הוא הודיע לנו שהוא מכיר את אמריקה טוב מכולם, ושעוד נראה את מבחן התוצאה. אז הנה הוא לפנינו: נזק של מיליארדים, עתיד לא ברור לתעשייה שמניבה חמישה מיליארד דולרים יצוא בשנה, וראש ממשלה שמדבר על ביטחון אבל פוגע בביטחון באופן חסר תקדים".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בטקס הזיכרון לפיגוע במגדלי התאומים. ניו יורק 11 בספטמבר 2016. GettyImages
"ראש הממשלה התעקש להתעמת שוב ושוב עם הבית הלבן". אובמה/GettyImages

אמש הודיעו ארצות הברית וישראל רשמית על הסכם הסיוע. במסגרת ההסכם, ארצות הברית תעביר לישראל במשך העשור הקרוב סיוע ביטחוני בסך 38 מיליארד דולרים, כלומר 3.8 מיליארד דולרים בשנה, מתוכם חצי מיליארד בשנה לתכניות הגנה מפני טילים. מדובר בסכום הגדול ביותר שארצות הברית נתנה למדינה כלשהי אי פעם, אך הוא נמוך מהסכום הראשוני אליו שאף נתניהו, שבתחילת המשא ומתן ביקש להגדיל את הסיוע ל-4.5 מיליארד דולרים בשנה.

כמו כן, במהלך המשא ומתן, ישראל נאלצה להיענות לשתי דרישות משמעותיות של הבית הלבן. ראשית, הבית הלבן דרש כי הסכום שנקבע בהסכם הסיוע יהיה סכום התקרה לסיוע ושישראל תתחייב שלא לבקש יותר תוספות סיוע בקונגרס. בנוסף לכך, על פי דרישת הבית הלבן, תוך שש שנים יופסק ההסדר המיוחד שאפשר לישראל להמיר חלק מכספי הסיוע, 26.3%, לשקלים כדי לרכוש ציוד מהתעשיות הביטחוניות הישראליות, ולהשתמש בחלק אחר, בשיעור של 13%, לרכישת דלק מטוסים. בשנים הקרובות יופסק ההסדר בהדרגה וכל הסיוע יופנה לרכישת ציוד אמריקני.

ניסוי היירוט של מערכת שרביט קסמים, נובמבר 2012. משרד הביטחון
חצי מיליארד בשנה מיועדים לתכנית הגנה מפני טילים. מערכת "שרביט קסמים", 2012/משרד הביטחון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully