וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצמה גרעינית: "צפון קוריאה תוכל לפתח 20 פצצות עד סוף השנה"

14.9.2016 / 9:34

מומחים סבורים כי פיונגיאנג מחזיקה בדי פלוטוניום ואורניום מעושר כדי לייצר כ-20 פצצות עד סוף 2016. זאת חרף הסנקציות והבידוד הבינלאומי. "המגבלה העיקרית על התכנית הוסרה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

קוריאה הצפונית תחזיק במספיק חומר ל-20 פצצות גרעין עד לסוף השנה בעזרת מתקנים משודרגים להעשרת אורניום ומאגר הפלוטוניום הקיים שלה – כך עולה מהערכות חדשות של מומחים לכלי נשק. היכולת הגרעינית האמתית של המדינה המבודדת לא ידועה, אך לאחר הניסוי האחרון והחמישי במספר שערכה ביום שישי וההערכות של קוריאה הדרומית ולפיהן היא מתכוננת לאחד נוסף, נראה שאין לה מחסור בחומר כדי לקיים ניסויים נוספים. לפי המומחים, בקוריאה הצפונית יש שפע של מצבורי אורניום והיא פועלת בחשאי במשך יותר מעשור כדי להעשיר את החומר לרמה הנדרש לפיתוח כלי נשק גרעיניים.

חייל צפון קוריאני צופה בשידורי הטלוויזיה לאחר ניסוי הגרעין. רויטרס
הצפון מתכונן לניסוי נוסף. חייל מהדרום צופה בדיווח על הניסוי, שישי/רויטרס

לפי זיגפריד הקר, מומחה לתכנית הגרעין של פיונגיאנג, המיזם התרחב באופן משמעותי והוא המקור לאגירת 150 ק"ג של אורניום מועשר ברמה גבוהה מדי שנה. הקר, שביקר במתקן הגרעין המרכזי של המדינה ביונגביון ב-2010, כתב בדוח שפורסם באתר "צפון 38" כי כמות זו מספיקה לייצור של שש פצצות גרעין. לדבריו, יחד עם מאגר של 32 ק"ג עד 54 ק"ג פלוטוניום שבו היא מחזיקה יהיה ברשותה די חומר בקיע לייצור 20 פצצות עד לסוף השנה.

קוריאה הצפונית טוענת כי הניסוי האחרון הוכיח כי יש ביכולתה למזער ראש קרב גרעיני כדי להרכיבו על טיל בליסטי, אולם הצהרות אלו מעולם לא אומתו באופן עצמאי. ההערכות על מאגר הפלוטוניום של הצפון הן לרוב עקביות ונחשבות למדויקות. זאת מאחר שמומחים וממשלות זרות יכולות להעריך את רמות הייצור של החומר על בסיס תמונות לוויין. בסיאול סבורים כי היא מחזיקה ב-40 ק"ג של פלוטוניום.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און חוגג לאחר שיגור טיל בליסטי מצוללת, אוגוסט 2016. רויטרס
מתגבר על הסנקציות. מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און/רויטרס

עם זאת, הקר, שהיה בעבר מנהל המעבדה הלאומית בלוס אלמוס – שם ארצות הברית מפתחת את כלי הנשק הגרעיניים שלה – קרא לתכנית העשרת האורניום של קוריאה הצפונית "הקלף הגרעיני החדש שלהם", משום שמומחים במערב לא יודעים עד כמה היא מתקדמת.

ג'פרי לואיס, ממכון מידלברי ללימודים בינלאומיים בקליפורניה, אמר כי לקוריאה הצפונית יש מקור בלתי-נדלה לחומר בקיע, הן מכור הפלוטוניום ביונגביון והן מאורניום המעושר בלפחות אתר אחד. "המגבלה העיקרית על התכנית הוסרה", אמר לואיס. הפקת פצצות מפלוטוניום דורשת שימוש בדלק שהופק בכור ואז עבר עיבוד מחדש, מה שמגביל את הכמות שלהן. לעומת זאת, התכנית להעשרת אורניום מאיצה בצורה משמעותית את החומר להפקת כלי נשק.

ככל הידוע, התכנית החלה ב-2003, אז עימתה ארצות הברית את קוריאה הצפונית עם עדויות לכך שהיא מתכננת להקים מתקן להעשרת אורניום בסיוע של פקיסטן. הנשיא לשעבר פרבז מושארף סיפר כי עבד אלקדיר חאן, אבי תכנית הגרעין של פקיסטן, העביר יותר מ-20 צנטריפוגות לקוריאה הצפונית ושלח כמה מומחים טכניים עוד ב-1999. "הקשר הפקיסטני קיים בוודאות, מאחר שעיצוב הצנטריפוגות דומה לדגם P-2 של פקיסטן", כתב הקר בדוח מחודש מאי.

למרות הסנקציות, לואיס אומר כי קוריאה הצפונית מתפעלת באופן עצמאי את תכנית הגרעין שלה, אם כי היא מתקשה בייצור חלק מהחומרים הנלווים. "בעוד שראינו שזה עובד באיראן, במשך הזמן מדינות יכולות להתרגל לסנקציות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully