וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: משרד החינוך מוריד את הדרישות להוראת מתמטיקה

13.9.2016 / 18:42

אחרי שבנט הצהיר כי "לימודי יהדות חשובים ממתמטיקה", משרד החינוך הוריד את רף המינימום מבעלי תואר שני במתמטיקה לבעלי תואר ראשון בתחום. בחטיבות יוכלו ללמד בוגרי תואר ראשון בכל נושא ובתנאי שלמדו מכסת קורסים מתמטיים. "סכנה לתלמידים ולמורים"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן.

לאחר ששר החינוך נפתלי בנט הצהיר אתמול כי "לימודי יהדות חשובים יותר ממתמטיקה ומדעים", מסתבר כי משרד החינוך מוריד את דרישות המינימום להוראת מתמטיקה בתיכונים, כך שבעלי תואר ראשון במתמטיקה או במקצועות מדעיים אחרים יורשו ללמד את המקצוע – במקום בעלי תואר שני במתמטיקה כפי שהיה נדרש עד היום. דרישות ההוראה בחטיבות הביניים ירדו גם הן, וכעת יוכל ללמד מתמטיקה כל מי שברשותו כל תואר ראשון – לא בהכרח בתחום.

הרף נקבע בוועדת בן צבי ב-2002, שאת המלצותיה קיבל משרד החינוך ובה נקבע גם כי מורי חטיבת הביניים צריכים להיות בעלי תואר ראשון במתמטיקה. למורים בבית הספר היסודי דרוש תואר ראשון בחינוך, עם התמחות במתמטיקה. בימים האחרונים, נערכה ישיבה במשרד החינוך ובה הוצגה התכנית החדשה לגורמים בכירים בתחום הכשרת מורים למתמטיקה.

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
תלמידים בבחינת בגרות במתמטיקה, 2013/בן קלמר

לפי החלטת משרד החינוך, החל משנת הלימודים הנוכחית, רישיון להוראת מתמטיקה לכיתות התיכון, י'-י"ב, יינתן לבעלי תואר ראשון במקצועות כמו מתמטיקה, פיזיקה, מחשבים, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת מחשבים והנדסת אווירונאוטיקה. מורים בעלי תואר במקצועות "עתירי מתמטיקה", כמו כימיה, כלכלה, אקטואריה, יוכלו ללמד את המקצוע אם למדו במסגרת התואר קורסים שערכם 30 נקודות זכות בתחומים מתמטיים במהלך התואר.

התכנית החדשה ממשיכה ומנמיכה את דרישות ההוראה, ומאפשרת לבעלי כל תואר ראשון בכל תחום ללמד את המקצוע בחטיבות הביניים, אם למדו קורסים מתמטיים בהיקף של 20 נקודות זכות במהלך התואר, ובכפוף להשלמה של עשר נקודות נוספות. בוגרי כל המסלולים יידרשו להוציא תעודת הוראה למקצוע ולעמוד בחובה של שנת סטאז' אחת, כפי שהיה נהוג עד היום. התכנית החדשה תאפשר למעשה גם לאקדמאים ולאנשי היי-טק שעושים הסבה להוראת מתמטיקה, ללמד גם בכיתות התיכון, במקום רק בחטיבת הביניים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנמכת הרף נועדה לפתור מציאות שבה משרד החינוך לא מסוגל לאכוף את המלצות ועדת בן צבי בשל מחסור חמור במורים בעלי תואר שני במתמטיקה או מקצועות קרובים. נכון לשנת 2014, על פי נתוני הלמ"ס, בתיכונים בישראל היו כ-6,000 מורים למתמטיקה. ואולם, שיעור בעלי תואר שני - בכל מקצוע - נמוך בקרב המורים למתמטיקה, בשונה ממורים למקצועות מדעיים אחרים, שם שיעור בעלי התואר השני נמצא במגמת עלייה. כך, ב-2014, רק 48% ממורי המתמטיקה בחינוך הממלכתי היו בעלי תואר שני, 39% אחוז בחינוך הממלכתי-דתי ו-27% בחינוך הערבי.

"האם יהיו אנשים שיודעים מתמטיקה בזכות התכנית? כנראה שלא"

פרופ' נאוה בן צבי, שעמדה בראש הוועדה שקבעה את רף המינימום, טענה בשיחה עם וואלה! NEWS כי עושה רושם שמדובר בפתרון מאולץ, שלא יפתח את תחום המתמטיקה אלא יהפוך את הבעיות במצב הקיים לתקינות. "זה מדאיג. אני חושבת שיש בזה סכנה גם לתלמידים אבל גם למורה, כי אהבת המקצוע והעניין במקצוע מאוד חשובים ויש להניח שמי שלא למד מקצועות מתמטיים לא אהב אותם. קיימת סכנה שהם ייקחו תלמידים למקומות לא ראויים", אמרה.

"האם הם יהיו אנשים שיודעים מתמטיקה כתוצאה מהתכנית הזו? אני לא חושבת. אני חוששת מאוד שזה פתרון מאולץ כתוצאה מצורך וקושי. עושים פעולות להכשרה של מורים למערכת ויש הצלחות, אבל הבעיה האמיתית שאנחנו לא יכולים לתת פתרון כאן ועכשיו", אמרה. "זה מראה לילדים שהביקוש לאנשי מתמטיקה לא גדול אלא במקומות ההיי-טק. אני לא אוהבת את זה".

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"ועדת המקצוע צריכה להתעשת". בחינת בגרות במתמטיקה בשנת 2013/בן קלמר

בן צבי הודתה אמנם כי המלצות הוועדה שבראשה עמדה אינן ניתנות להשגה, אך "ועדת המקצוע צריכה להתעשת ולשנות את התכנים, המפקח צריך לקבל כוח לתת הכשרה הרבה יותר משמעותית למורים, לא רק אד הוק". לטענתה, "אם זה אנשים שיעברו כל הזמן והשתלמויות, זה יכול להיות טוב. אבל ככה, להכניס אנשים מעולמות אחרים - זה לא טוב. הייתי מוצאת דרכים לעודד לימודי מתמטיקה לתואר שני למורים".

ד"ר טלי נחליאלי, ראש תכנית "דלתא" להסבת אקדמאים להוראת מתמטיקה ממכללת לוינסקי דווקא בירכה על התכנית. ואולם, היא הבהירה כי לדעתה יש לדרוש ממורים להשלים תואר שני. "הדרישה שמורים בתיכון יהיו בעלי תואר ראשון במתמטיקה או במקצוע אחר עתיר מתמטיקה ושיהיו בעלי תעודת הוראה במתמטיקה לבתי הספר העל-יסודיים, היא דרישה חשובה מאוד, הגיונית ומספיקה בשלב הראשון", אמרה. "אני מדגישה את 'בשלב הראשון', שכן הכרחי שבמהלך שנות ההוראה, ההתפתחות המקצועית של כל מורה למתמטיקה תכלול המשך לימודים במתמטיקה ובחינוך מתמטי, כמו למשל לימודים לתואר שני בתחום".

ממשרד החינוך נמסר: "הקריטריונים החדשים נועדו לחזק ולשפר את הוראת המתמטיקה. כחלק מהתוכנית הלאומית במתמטיקה התחדד הצורך להשביח את ההוראה במתמטיקה, ולכן הוחלט לחזק את ההסמכה המקצועית של המורים. במסגרת התכנית, מורים שאין להם תואר ראשון במתמטיקה עוברים הכשרה מקצועית-אקדמית, בהיקף של 720 שעות, ובעלות כוללת של תשעה מיליון שקל. הקריטריונים החדשים דורשים מהמורים ידע מתמטי ברמה גבוהה, ולכן מורים חדשים יחויבו, הלכה למעשה וכחלק מתנאי הסף, בתואר ראשון במתמטיקה או בתואר עתיר מתמטיקה. הקריטריונים החדשים מבטיחים שהמורים למתמטיקה יהיו בעלי ידע מתמטי ברמה גבוהה, וכן הכשרה פדגוגית מתאימה להוראה בחטיבה העליונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully