וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הפרפר: כך טעות של חייל סורי זוטר כמעט הובילה להפלת מטוסים ישראליים

13.9.2016 / 12:37

זליגת הירי המסיבית מהמדינה השסועה, תוצר של טעויות אנוש מצד המורדים המתונים, מאיימת להבעיר את האזור. בין כוחות האופוזיציה הסורית, שמנסים להשתלט על כפרים באזור קוניטרה, לתגובות של צבא אסד, נמצאים תושבי רמת הגולן – שהאיום מעל ראשם הולך ומחריף

עריכה: ניר חן

(בווידאו: דיווח לאולפן וואלה! NEWS על התקרית הביטחונית)

הניסיונות של צבא סוריה לשגר הלילה (שלישי) טילי קרקע-אוויר לעבר מטוסים ומל"טים ישראלים שתקפו מטרות שלהם בקוניטרה, מעידים עד כמה ההסלמה בלחימה במדינה המשוסעת עלולה להביא להשלכות מסוכנות גם בצד הישראלי. אפשר רק לנחש מה היה מתרחש אם אכן צבא סוריה היה מצליח להפיל מטוס קרב ישראלי, כשאזור הגבול בין שתי המדינות הולך ומתחמם בשבוע האחרון.

בצד הישראלי של רמת הגולן נחתה רק אתמול פצצת מרגמה, אחת מתוך כמה שנחתו בשבועות האחרונים. אחת מהן נחתה בעומק השטח הישראלי. מדובר בפצצות מרגמה שחלקן נורו על ידי האופוזיציה הסורית - הכוללת ארגוני מורדים מתונים וכן את אנשי ג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה - וחלקן על ידי הצבא הסורי עצמו. בכל המקרים אין מדובר בירי מכוון, אלא בטעויות אנוש בכינון ובכיוון.

הסיבה להסלמה או לזליגת הירי המסיבית לצד הישראלי היא "מבצע" או מיקוד מאמץ של האופוזיציה באזור קוניטרה וצפונה. הארגונים הללו מנסים להשיב לשליטתם שטחים, שרק באחרונה נכבשו על ידי צבאו של אסד, בשילוב עם כוחות של חיזבאללה. הכוחות מנסים להשתלט על הכפרים באזור, בין היתר באמצעות ירי מתמשך של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יעדים שבשליטת הצבא הסורי. זה מצדו משיב אש, וכך תושבי רמת הגולן הישראלית מוצאים את עצמם תחת איום מחריף גם מבלי שישראל תהיה חלק מהלחימה.

לקריאה נוספת:
אסד לפני הפסקת האש: נכבוש את כל השטחים שבידי הטרוריסטים
הרבה סקרנים: הזליגה מסוריה יצרה "תיירות מלחמה" בגולן
הפסקת האש בסוריה תחזיק מעמד? "רחוקים מזה כמו מזרח ומערב"

עשן מיתמר מהיישוב ג'ובאתא א-חשב בסוריה כפי שנראה מגבול ישראל. 11 בספטמבר 2016. רויטרס
עשן מיתמר מאזור הקרבות בגולן, החודש/רויטרס

צה"ל, מצדו, מפעיל בתגובה את חיל האוויר כדי לתקוף יעדים של הצבא הסורי - בעיקר כדי ללחוץ את מפקדיו לפעול כדי שתקריות מעין אלה לא יישנו. זאת על אף שספק רב אם הפעולות הללו ימנעו את הנפילה הבאה, לאור העובדה כי מדובר לרוב בטעות של אחד מארגוני האופוזיציה, או לחלופין בשגיאה של חייל זוטר בצבאו של אסד שעסוק בכינון מרגמה. ואולי מדובר גם בניסיון להרגיע את הרוחות ולייצר מראית עין של פעילות מול תושבי הרמה הישראלית.

ההשלכות של הלחימה בצד הסורי אינן נעצרות בגבולות רמת הגולן הישראלית והסורית. עקב התקרבותם של אנשי ג'בהת פתח א-שאם ושותפיהם לכפר הדרוזי חאדר, והפצצה של יעדים בקרבת המקום, החלו בימים האחרונים מנהיגי הכפר ללחוץ שוב על ראשי העדה הדרוזית בישראל לפעול כדי להביא להפסקת הפעילות הצבאית נגדם.

חיילי צה"ל על גבול ישראל עם סוריה. פברואר 2016. רויטרס
השלכות הלחימה בסוריה לא נעצרות בגדר. חיילי צה"ל בגבול הצפון, בפברואר/רויטרס

בעבר, המאמץ הצליח. כלומר, כשהאופוזיציה הסורית המתונה בשיתוף ג'בהת א-נוסרה לשעבר איימה להסתער על חאדר, המסרים שהעבירו הדרוזים בסוריה לאחיהם בישראל הביאו ללחץ כבד על מערכת הביטחון לפעול. ואכן, הצד הישראלי מצא דרך להעביר מסר תקיף וברור לאופוזיציה הסורית, שלפיו עליה להימנע מלתקוף את חאדר. כעת, שוב נשמעות הזעקות של הדרוזים בסוריה, ושוב מתעוררים הקולות בקרב הדרוזים בישראל.

אחד האישים הקולניים ביותר בסוגיה זו הוא חבר הכנסת מטעם "כולנו", אכרם חסון. בדברים שכתב בפייסבוק אמר חסון כי ארגון ג'בהת א-נוסרה מפציץ את הכפר חאדר "בחסות ובהגנה של שר הביטחון ליברמן". הוא לא הסתפק בכך ואף טען כי הצבא הישראלי מתיר לאנשי הארגון להיפרס בעמדות שהופצצו רק לפני כמה ימים על ידי צה"ל, ואף מאפשר לו סיוע לוגיסטי ורפואי ללא הפרעה. ואולם ספק אם טענותיו של חסון נכונות או מדויקות: הן מעידות בעיקר על היכולת של הדרוזים בכפר בצפון רמת הגולן הסורית, שתמיד היה נאמן לאסד ונתן חסות לחיזבאללה, לייצר כאן מיני-סערה ודרמה לא פשוטה עם הנהגת העדה בישראל.

בינתיים, הקרבות בסוריה נחלשים

הסכם הפסקת אש שני נכנס אתמול לתוקפו בסוריה. כבר ביומו השני של ההסכם ושל חג הקורבן ברור כי אין מדובר בעצירה מוחלטת של הלחימה, אלא בהאטה מסוימת בקרבות, היחלשות האש, עד לסיום החג או עד שתחליט מוסקבה להפעיל לחץ כבד יותר על הצבא הסורי על מנת שזה ינצור את האש. לא חלפו להם כמה שעות מאז שנכנס לתוקפו ההסכם הרוסי-אמריקני והמטוסים הסוריים כבר החלו להפציץ יעדים של האופוזיציה ברחבי המדינה, בעיקר בצפון.

נזק מתקיפות אוויריות על שוק באידליב, צפון סוריה, 10 בספטמבר 2016. רויטרס
הרגיעה לא מורגשת בכל האזורים. הרס מהפצצות אוויריות באדלב, השבוע/רויטרס

באדלב, בחאלב ובמקומות אחרים דיווחו ארגוני זכויות אדם על תקיפות אוויריות של צבא אסד. בחאמת וברמת הגולן, לעומת זאת, נראה כי פעילי האופוזיציה יזמו תקיפה על עמדות הצבא הסורי. עם זאת, מהדיווחים עולה כי ישנה רגיעה יחסית באזורי לחימה אחרים. על אף ההתייחסות של המערב אל הכוחות של אסד כצבא היררכי הנשמע לפקודות שיוצאות מארמון הנשיאות, גם בקרב תומכי הנשיא ישנן מחלוקות ואי הסכמות באשר להפסקת אש זו, וייתכן שתהיה לכך השפעה על המתרחש בשטח.

אחת הבעיות המרכזיות בהסכם הפסקת האש הוא ששני הארגונים הגדולים ביותר שפועלים נגד אסד, דאעש וג'בהת פתח א-שאם, אינם נכללים בהסכם. כאן טמון זרע הפורענות. דמשק יכולה לטעון תמיד שתקפה מטרות של שני הארגונים הללו ואילו אנשי דאעש וג'בהת פתח א-שאם ממשיכים בהתקפות ובפיגועי הטרור כאילו לא השתנה דבר. וזה רק חלק מתמונת המצב ברמת הגולן הסורית, כמו גם במקומות אחרים ברחבי המדינה השסועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully