וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפשפו את העיניים: לא תצליחו לראות את כל הנקודות שבתמונה

13.9.2016 / 5:27

האשליה האופטית שמטרידה את הרשת בימים האחרונים תגרום לכם לשפשף את העיניים ולרוץ לקנות משקפי ראייה. רגע לפני שאתם נכנסים ללחץ, יש הסבר מסקרן על מה שעומד מאחורי בעיית הראייה שלכם. תראו

צילום מסך

בסרטון: עוד אשליה אופטית מתעתעת

אשליית העיניים העדכנית ביותר מעוררת סקרנות ברשת, כשעוד ועוד גולשים משתפים את תמונת "הנקודות הנעלמות" המדוברת ותוהים האם יש עוד דברים בחיים שלהם שהם רואים אחרת. קצת מפחיד כשמסתכלים על זה ככה.

בתמונה שלפניכם מופיעות 12 נקודות שחורות במקומות המפגש של הפסים האפורים, אבל אתם תצליחו לראות בבת אחת רק שניים מהם בקושי. כשתזיזו את העיניים לכיוון אחר של התמונה, הנקודות שראיתם ייעלמו וחדשות יופיעו בפניכם. הסיבה שאתם לא יכולים לראות את כל 12 הנקודות השחורות שבתמונה בו זמנית תלויה במוח שלנו, שלצערנו לא "חכם" מספיק כדי לראות את התמונה הגדולה. כבר נסביר.

אשליה אופטית של נקודות נעלמות. פייסבוק, צילום מסך
אשליה אופטית של נקודות נעלמות/צילום מסך, פייסבוק

בתחילת השבוע פרסם מפתח המשחקים וויל קרסלייק את האשליה האופטית הזו בטוויטר ומאז היא זוכה לאלפי שיתופים ותגובות נלהבות. אם היא נראית לכם מוכרת - אתם לא טועים. האשליה האופטית המקורית פורסמה במאמר מדעי שהופיע בכתב העת " Perception" כבר בשנת 2000. כעת, כמו אשליות אופטיות רבות, היא עושה קאמבק היסטרי ומבלבלת אלפי גולשים שדורשים לדעת את הסיבה להיעלמותן של הנקודות.

דרק ארנולד, חוקר הראייה מאוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, מבהיר שאכן קיימות 12 נקודות בתמונה וכי ידוע שהתפישה שלנו לא תמיד משקפת את המציאות. הסיבה שהנקודות נעלמות ומופיעות שוב ושוב היא שלבני האדם יש ראייה מרחבית די גרועה, והמוח שלנו מתקשה להשלים את המרחב שסביב הנקודה בה העין שלנו מתמקדת. רק לדוגמא, אם תתמקדו במילה אחת בכתבה הזאת, הגיוני שאותה תראו בבירור בעוד מה שסביבה יופיע לכם במטושטש. כתוצאה מכך, המוח מוכרח לנחש מה באמת מופיע באזורים המטושטשים - וממלא את הדימוי המנטלי בהתאם.

וביחס לתמונה לשמה התכנסנו: כשאתם בוהים בנקודה השחורה במרכז שדה הראייה שלכם, מערכת הראייה מנסה למלא עבורכם את מה שקורה סביבה. עם דפוס קבוע זה של פסים אפורים על רקע לבן, המוח מנחש שיופיעו עוד פסים אפורים דומים ושוכח להכליל בהם את הנקודות השחורות לסירוגין. הנקודות ייעלמו ויופיעו כשתזיזו את העיניים שלכם לכיוונים אחרים בתמונה, "כמו מצלמה שלא עומדת ביציבות", מתאר את זה ארנולד.

עוד באותו נושא

האם אתם חכמים מספיק כדי לעבור את מבחן הנקודות?

לכתבה המלאה
עין. ShutterStock
אתם רואים בסדר. זה המוח שלכם שדפוק/ShutterStock

דבר נוסף שמסקרן בתמונה הזאת - והוא גם זה שגורם למוח שלנו "לשכוח" מקיומם של הנקודות השחורות - הוא שאם תסתכלו מקרוב על דפוס הפסים, ייתכן שתוכלו לראות ריבועים לבנים דהויים במקום המפגש ביניהם. "היכן שהפסים אינם מצטלבים, מופיע פס אפור שמוקף בהמון לבן", מסביר ארנולד, "כשהפסים נפגשים, השטח האפור גדול יותר מהלבן. בגלל שנוצרת פחות ניגודיות בנקודות המפגש הזה, עם יותר אפור מאשר לבן, המוח חושב שהנקודה שבה כל הפסים האפורים מצטלבים היא בהירה יותר מיתר הפס האפור, וזה יוצר אשליה של ריבוע מעט לבן בנקודת המפגש". הוא מוסיף: "זה מה שעוזר לנטרל את הנקודות השחורות המטושטשות שלמעשה נמצאות ממש שם".

כמה נקודות שחורות אתם מצליחים לספור פה?

אז נכון שלא ניתן לראות את כולן בבת אחת, אבל אפשר לספור אותן כשהן מופיעות בזו אחר זו עד שהו מתחילות לחזור על עצמן. רק האנשים המבריקים ביותר ובעלי תפישה מעולה יצליחו לענות על המבחן הכמעט בלתי אפשרי הזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully