וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנורבגים זועמים על פייסבוק: הסירה את תמונת "ילדת הנפאלם"

עורך עיתון שאחד מכתביו העלה לאתר את התמונה, שהפכה לסמל לזוועות מלחמת וייטנאם, פרסם מכתב פתוח למארק צוקרברג: "אתה מגביל את תפקידי העיתונאי". ראשת הממשלה הצטרפה למחאה - וצונזרה. לבסוף, פייסבוק חזרה בה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(במאי: נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ביקר בווייטנאם לרגל 40 שנה למלחמה)

מדיניות הסרת הפרסומים של פייסבוק עומדת במרכז ויכוח ציבורי בנורבגיה בימים האחרונים. ראש הממשלה, ארנה סולברג, האשימה היום (שישי) את מנהלי הרשת החברתית בצנזורה, לאחר שפוסט שהעלתה בחשבונה הרשמי באתר הוסר – בשל התמונה שצורפה לו. מדובר בתמונה שהפכה לסמל של מלחמת וייטנאם, "אימת המלחמה", שצילם זוכה פרס פוליצר ניק אוט מסוכנות הידיעות האמריקנית אי-פי, בה נראים ילדים נמלטים מהפצצת נפאלם.

במרכז התמונה בולטת דמותה של ילדה כבת תשע, קים פוק, הבורחת כשהיא עירומה כביום היוולדה. "הם ודאי מבינים את ההבדל בין הסרת תמונות עירום של ילדים לבין השמטת חלקים מההיסטוריה", אמרה סולברג לסוכנות הידיעות רויטרס, כשהיא מכוונת את דבריה להנהלת פייסבוק. לטענתה, מדובר במגבלות בלתי-מקובלות על הדעת על חופש הביטוי. הערב הודיעה חברת פייסבוק כי תחזיר את הפוסט שהוסר מחשבונה של סולברג ומחשבונות נוספים ברשת החברתית.

עוד בוואלה! NEWS:
קמפיין טראמפ: "הניסוי של קוריאה הצפונית - כשלון קלינטון"
חקירת הרכב הממולכד בפריז: "המחבלות פעלו בהכוונת דאעש"
הקונגרס אישר: ניצולי 11 בספטמבר יוכלו לתבוע את ערב הסעודית

ראש ממשלת נורבגיה ארנה סולברג. AP
"השמטת חלקים מההיסטוריה". ראש ממשלת נורבגיה, ארנה סולברג/AP

סולברג שיתפה את התמונה כחלק ממחאה שהוביל העיתון הנורבגי "אפטנפוסטן" נגד פייסבוק – לאחר שכתב העיתון, טום אגלנד, העלה פוסט בחשבון הפייסבוק האישי שלו שעסק בתמונות ששינו את ההיסטוריה של המלחמות. אגלנד שיתף את תמונתה האיקונית של פוק, שגם כיום, 44 שנים מאז הונצחה נמלטת מההפצצה, מזוהה בתור "ילדת הנפאלם". הפוסט הוסר זמן קצר לאחר מכן בטענה שהפר את מדיניות האתר האוסרת על הפצת תמונות עירום של ילדים. בהמשך אף הושעה זמנית חשבונו האישי של הכתב באתר.

בתגובה לכך העלו עורכי אפטנפוסטן פוסט שגולל את פרטי התקרית בעמוד הפייסבוק הרשמי של העיתון, וצירפו אליו את התמונה שהביאה להשעייתו של אגלנד. לדברי העורך הראשי של העיתון, אספן אגיל הנסן, מפעילי העמוד קיבלו הודעת אזהרה המתריעה מפני פרסום תמונות עירום. בנוסף, התבקשו להסיר את התמונה או להעלותה שוב כשהיא מפוקסלת. הנסן טוען כי בטרם הגיבו לבקשת מנהלי האתר הוסר הפוסט ובו התמונה מהעמוד הרשמי של העיתון.

שער העיתון הנורבגי אפטנפוסטן שתקף את מדיניות הצנזורה של פייסבוק, 8 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
שער עיתון "אפטנפוסטן" ובו מכתבו של העורך למארק צוקרברג/צילום מסך, טוויטר

הנסן פנה בתגובה למחרת במכתב פתוח על דפי עיתונו למנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, בו ביקר את חוסר היכולת, לטענתו, של מפעילי האתר להבחין בין חומרים פדופיליים לבין תמונות מלחמה מוכרות. "על אף שאני העורך הראשי של עיתון גדול בארצי אני נאלץ להכיר בכך שאתה מגביל את המרחב העומד לרשותי למימוש תפקידי העיתונאי", כתב הנסן. "אני חושב שבכך אתה מנצל לרעה את כוחך ומתקשה להאמין שחשבת לעומק על משמעות הדבר", הוסיף.

בהודעה מטעם הנהלת פייסבוק שפורסמה הערב נטען כי נערכה בחינה מחודשת של יישום מדיניות החברה באשר לפרסום התמונה. "תמונה של ילדה עירומה לרוב תיחשב להפרת כללי הפרסום ובמדינות מסוימות אף תסווג כפרסום פורנוגרפי. במקרה הנידון אנו מכירים בחשיבות ההיסטורית והגלובלית של התמונה, המתעדת רגע מסוים", נכתב בהודעה. עוד נמסר כי החברה תבחן את מנגנון הסרת הפרסומים כדי לאפשר את המשך הפצתה של התמונה וכי תוך ימים ספורים כל הפוסטים שהוסרו יהיו זמינים שוב בחשבונות בעליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully