וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי חמישי בעשור: ההתקדמות הגרעינית המדאיגה של צפון קוריאה

9.9.2016 / 14:50

הפיצוץ האחרון היה העוצמתי ביותר מאז החלה המדינה המבודדת בסדרת הניסויים ב-2006. על אף שלא ברור אם היא אכן מזערה ראשי קרב שיתאימו לטילים בליסטיים, היא מתקרבת לכך ומעמידה בסכנה את הדרום ואת יפן

צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית ערכה הלילה (שישי) את הניסוי הגרעיני החמישי והעוצמתי ביותר שלה אי-פעם, אך ההיבט המדאיג ביותר עבור מדינות האזור היא טענתה כי פיתחה את יכולתה לפיתוח כלי נשק גרעיני באמצעות הקטנת ראש קרב גרעיני והרכבתו על טיל בליסטי.

אין ביסוס מחקרי לכך שקוריאה הצפונית אכן שכללה את הידע שלה עד כדי כך שהיא מסוגלת לפתח פצצה קטנה מספיק להרכבה על טילים שיעמדו בקשיים הפיזיים עם חזרתם לאטמוספירה. עם זאת, ייתכן שהיא מתקרבת לטכנולוגיה הזאת.

חבר בוועדת המודיעין של הפרלמנט בסיאול מסר לאחר תדרוך שעברו היום כי סוכנות הביון של קוריאה הדרומית מודאגת מכך שהצפון מתקדם בפיתוח הטכנולוגיה הזאת. באפריל אמר גורם בסיאול כי פיונגיאנג השלימה את תהליך המזעור של אחד מראשי הנפץ שלה, אולם בפנטגון אמרו כי הם לא בהכרח חולקים את אותה ההערכה.

תמונתו של קים ז'ונג און בתקשורת הצפון קוריאנית בעקבות ניסוי הגרעין במדינה, ספטמבר 2016. רויטרס
המנהיג קים בשידור בטלוויזיה הממלכתית לאחר הניסוי, היום/רויטרס

חודש לפני כן נפגש המנהיג קים ג'ונג און עם מדעני גרעין שעבדו על השלמת התהליך. הוא צולם בביקור כשהוא מסתכל על פצצה קטנה בגודל של כדור. לפי סוכנות הידיעות הרשמית של המשטר, היה מדובר בראש קרב שעבר מזעור. הוא גם צולם בעודו מסתכל על ראש קרב.

"הם אמרו שהפצצה הגרעינית שהוצגה היא 'קטנה' ו'ממוזערת', אולם הגיוני יותר לומר שהיא קומפקטית", אמר ג'ושוע פולאק, עורך המגזין "Nonproliferation Review". לדבריו, "זה נראה גדול יותר ממה שלו אנחנו קוראים ממוזער, אך הם רצו להראות לנו שהיא יכולה להתאים לראש קרב של ICBM (טיל בליסטי בין יבשתי)".

הוא הוסיף כי "אם זה אכן מתאים לראש קרב, זה חייב להתאים לסקאד או לרודונג". רודונג הוא טיל בפיתוח מקומי לטווח בינוני ששוגר מוקדם יותר השבוע במסגרת ניסוי. הוא יכול לשאת ראש קרב במשקל של טון למרחק של כ-2,000 ק"מ. במקרה כזה, כל קוריאה הדרומית ויפן יהיו בטווח פגיעה.

לאחר הניסוי האחרון, המומחים התמקדו דווקא יותר בעוצמת הפיצוץ. רעידות האדמה שנגרמה מניסויי הגרעיניים של קוריאה הצפונית התגברו מאז הניסוי הראשון ב-2006, מה שמראה כי המדינה המבודדת מפתח בעקביות את הטכנולוגיה הגרעינית שלה. מכון הניטור של קוריאה הדרומית קבע כי הרעש האחרון היה בעוצמה של 5 דרגות ואילו המכון הגיאולוגי של ארצות הברית ממד אותה בעוצמה של 5.3 דרגות. ההערכה האמריקנית מיתרגמת לעוצמה החזקה פי 2.8 מזו של קוריאה הדרומית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
התקשורת הצפון קוריאנית מדווחת על ניסוי הגרעין במדינה, ספטבר 2016. רויטרס
תושבים צופים במגישה של הטלוויזיה הצפון-קוריאנית מדווחת על הניסוי/רויטרס

אחרי הניסוי האחרון בינואר, קוריאה הצפונית התרברבה כי פיתחה פצצת מימן, על אף שהפיצוץ הראה כי סביר יותר שהייתה זאת פצצת גרעין בעלת עוצמה מוגברת. היא לא חזקה כמו פצצת מימן, אך היא עלולה להגביר את היקף הנזק של פצצת אטום רגילה באמצעות שימוש בכמות קטנה של מימן.

משמעות הדבר היא שהמדענים המקומיים מסוגלים להפיק פצצה חזקה יותר מכמות קטנה יותר של חומר בקיע כשהם מנצלים עוד יותר את מאגר הפלוטוניום המצומצם שלהם. "ייתכן שיש להם יותר פצצות שהופקו מכמות בסיסית של פלוטוניום ממה שהיית מאמין", אמר ג'פרי לואיס, ממכון מידלברי ללימודים בינלאומיים בקליפורניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully