וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב הזרוע הצבאית של חמאס: מאה מיליון דולר, 40% ממנו - למנהרות

8.9.2016 / 7:45

לפי הערכות ישראליות ופלסטיניות, 40 מיליון דולר מתוך תקציב גדודי עז א-דין אל-קסאם מיועדים לפיתוח מנהרות - תחום שבו מועסקים כ-1,500 עובדים המשתכרים משכורות גבוהות יחסית. זאת, חרף המצוקה הכלכלית הקשה ברצועה

צילום: דובר צה"ל, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: שר הביטחון לשעבר משה יעלון מדבר על חשיפת המנהרה בסמוך לקיבוץ סופה באפריל)

למרות העוני המחפיר והאבטלה הגואה ברצועת עזה, גורמים ישראלים ופלסטינים מעריכים כי תקציב הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, עומד על כמאה מיליון דולר בשנה. זאת, בעוד בעזה מדווחים על מצוקה קשה.

לשם השוואה, תקציבה של ממשלת חמאס האחרונה, שכיהנה עד אפריל 2014, נאמד בכ-530 מיליון דולרים. כלומר, על פי ההערכות, כ-20% מהתקציב הושקעו, בין היתר, בהתחמשות באמצעי לחימה מתקדמים, חפירת מנהרות, אימונים ומשכורות עבור הפעילים הצבאיים. למעשה, ההוצאה על חפירת המנהרות בלבד נאמדת בכ-40 מיליון דולר בשנה.

עוד בוואלה! NEWS:
בעקבות זליגה שנייה השבוע: צה"ל תקף עמדות של צבא אסד בסוריה
תקרית חמורה: פלסטיני הצליח לטפס על רכב צה"ל בקלקיליה. תיעוד
צל"ש בלי לוחם: אלמנתו של ינאי ויסמן שנרצח בפיגוע קיבלה עיטור בשמו

פלסטינים ברחוב בעזה, 20 בינואר 2009. GettyImages
עוסקים בהתעצמות בזמן שהתושבים חיים בעוני. רחוב בעזה/GettyImages

במסגרת העבודות לחפירת מנהרות מועסקים כיום 1,500 פעילי חמאס המשתייכים לחטיבות מרחביות שונות. המשכורת הממוצעת לחופר נעה בין 400-250 דולר בחודש, ונחשבת למשכורת גבוהה יחסית ברצועה. בנוסף לכך, מקבלים החופרים בונוסים ותמריצים עבור עמידה בלוחות הזמנים שקובעת ההנהגה הצבאית ברצועה, ובראשה מוחמד דף ויחיא סינוואר, ומשכורתם עולה לפי הוותק.

בשנים האחרונות עוסקת הזרוע הצבאית של חמאס נמרצות בהתעצמות ובבניין כוח לקראת מלחמה אפשרית עם ישראל. בין היתר, משקיע חמאס בפיתוח אמצעי לחימה שיספקו מענה למערכת "כיפת ברזל" וכן עוסק בפיתוח רקטות מדויקות יותר. לשם מטרות אלו משקיע הארגון אנרגיה ומשאבים עצומים בהברחות חומרים רבים, בעיקר מישראל, אך גם דרך נתיבים אחרים כמו הים או מנהרות ההברחה לסיני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משכורת החופרים נחשבת גבוהה יחסית ברצועה. לוחם חמאס במנהרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר חשף צבא מצרים מנהרה שכזו באורך של כ-2.5 קילומטרים. למצרים ידוע כי אחד האחראיים להפעלת מנהרה גדולה במיוחד באזור רפיח הוא מוחמד שאער, שעובד בתיאום מלא עם הזרוע הצבאית. גם בגבול עם מצרים מקצה חמאס ציוד הנדסי כמו דחפורים וטרקטורים וכן כוח אדם גדול לצורך חפירת מנהרות שמתבצעת מתחת לאפם של החיילים המצריים.

בהברחות מאזור חצי האי סיני לעזה מעורבים גם פעילים בכירים של "מחוז סיני" של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ששומרים על שיתוף פעולה הדוק עם בכירי הזרוע הצבאית בדרום הרצועה. בימים אלה, שוהה אחד מראשי דאעש ב"מחוז סיני", עבד אל-רחמן ברהאמה, ברצועת עזה ומתאם משם את הפעילות של דאעש מול חמאס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנשיו ממשיכים לשמר את התאום עם חמאס. תא דאעש בסיני/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully