וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנתיים על כוכב שביט: אותרה חללית המחקר "פילאי"

5.9.2016 / 23:56

הגשושית רוזטה של סוכונת החלל האירופית מצאה את הנחתת הזעירה, שנשלחה לחקור כוכב שביט אך נחתה באזור מוצל כך שלא הצליחה להטעין את עצמה מחדש. "אלו חדשות נפלאות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(פילאי על כוכב השביט לפני שכבתה, נובמבר 2014)

הגשושית רוזטה של סוכנות החלל האירופית איתרה את הנחתת "פילאי", שנחתה על כוכב שביט לפני כשנתיים – כך מסרה היום (שני) הסוכנות. היא הושבתה מפעילות לאחר שהסוללות הסולריות שלה לא קלטו שמש לנוכח העובדה שחללית המחקר הקטנה נחתה בחלק מוצל של הכוכב. תמונות באיכות גבוהה שצילמה החללית ממרחק של 2.7 ק"מ תיעדו את "פילאי" תקועה על חלק חשוך בכוכב השביט "67P צ'וריומוב-גראסימנקו".

היא הונחתה על ידי רוזטה בכוכב השביט בנובמבר 2014, במה שנחשב בעתו למסע מדויק בחלל. עם זאת, "פילאי", שגודלה מטר אחד ומשקלה מאה ק"ג, פגעה כמה פעמים בקרקע בטרם נתקעה מול צלע הר. המדענים ידעו להעריך את מיקומה המשוער הודות למידע מגלי הרדיו שלה, אך לא את מיקומה המדויק. השנה הם ויתרו על הניסיון ליצור עמה קשר מחדש.

לקריאה נוספת בנושא
אחרי כשמונה חודשים: חללית המחקר "פילאי" שלחה אות חיים
חללית המחקר בשביט כבתה - אך הספיקה לשלוח נתונים רבים

הנחתת פילאי  על כוכב שביט, ספטמבר 2016. סוכנות החלל האירופית, אתר רשמי
הצליחה לאסוף מידע חיוני. "פילאי"/אתר רשמי, סוכנות החלל האירופית

הנחתת אספה נתונים במשך 60 שעות, עד שהסוללה הסולארית שלה התרוקנה. "פילאי" שלחה אות חיים ביוני אשתקד אך לא שבה לפעילות מלאה. על אף שלא היה לה די זמן כפי שקיוו כדי לערוך ניסויים, המידע שאספה עיצב מחדש את המחשבה על כוכבי שביט והמיזם סייע בתכנונן של משימות עתידיות.

"אלו חדשות נפלאות, עתה נוכל לשים בהקשר הנכון את שלושת ימי המדע של 'פילאי', לאחר שאנחנו יודעים על איזו קרקע באמת היא הייתה", אמר המדען מאט טיילור, שהוביל את הפרויקט של סוכנות החלל האירופית. בהמשך החודש תצלם רוזטה תמונות נוספות וקרובות יותר של הנחתת, בטרם תתרסק במכוון על כוכב השביט ב-30 בחודש, ותסיים 12 שנה של מסע בחלל.

  • עוד באותו נושא:
  • פילאי
  • חלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully