וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חניון קרס בתל אביב: שני הרוגים ו-23 פצועים; שבעה לכודים

חניון בן 4 קומות ברמת החייל קרס מסיבה לא ברורה והוביל להתמוטטות מנוף. הפצועים פונו לכמה בתי חולים באזור. כוחות רבים, בהם של פיקוד העורף, פועלים בזירה לאיתור הנעדרים. מפקד מחוז ת"א: "האירוע בשליטה"

צילום: יותם רונן, אבי כהן, דני שכטמן ומאצ'י הוף; עריכה: יאיר דניאל

* חניון שבתהליכי בנייה קרס ברמת החייל בתל אביב
* שני בני אדם נהרגו
* 23 בני אדם נפצעו, בהם שמונה במצב בינוני
* שבעה לכודים בין ההריסות
* מפקד מחוז תל אביב: "האירוע בשליטה וחקירה נפתחה"
* כוחות גדולים של מד"א, משטרה ופיקוד העורף פועלים לחילוץ הלכודים
* מפכ"ל המשטרה הגיע לזירה וקיבל תדרוך מהכוחות
* בכיר בכבאות: "הסכנה לקריסה עדיין קיימת"

שני בני אדם נהרגו ו-23 נפצעו, בהם שמונה במצב בינוני, בקריסת חניון (ראשון) באתר בנייה ברחוב הנחושת פינת רחוב הברזל באזור רמת החייל בתל אביב. כוחות גדולים של מד"א ומשטרה בזירה, כמו גם כוחות פיקוד העורף פועלים בזירה לאיתור שבעה לכודים. במשטרה מעריכים כי קריסת החניון שנגרמה מסיבה לא ברורה הובילה להתמוטטות המנוף באתר הבנייה לתוך הפיר שנפער.

יותר מ-20 נפגעים אותרו בהריסות ופונו על ידי מד"א לבתי החולים השונים באזור. לאיכילוב פונו שלושה פצועים במצב בינוני ושבעה במצב קל. ארבע פצועים קל שוחררו כעבור שעה, והיתר צפויים גם הם להשתחרר לאחר שמצבם השתפר. למרכז הרפואי שיבא בתל השומר הגיעו ארבעה פצועים, אחד במצב בינוני ושלושה במצב קל. בבית החולים בילינסון בפתח תקווה טופלו פצוע אחד במצב בינוני, שמצבו השתפר, וארבעה במצב קל. ארבעה פצועים באורח קל פונו לבית החולים וולפסון. לפי מנהל האתר וקצין הבטיחות, הגישה ללכודים מאוד קשה משום שמדובר בארבע קומות מתחת לאדמה.

"מדובר באירוע רב-נפגעים שבו חניון ברחוב הנחושת קרס חניון של ארבע קומות", אמר מפקד מחוז תל אביב, ניצב משה אדרי, שערך תדרוך בזירה. "נכון לעכשיו וזה עדיין בחקירה. האירוע בשליטה ויש כוחות שמבודדים את הזירה.האירוע מבחינתי הוא אירוע מתמשך, עד שלא נבודד ונזכה את המקום מנעדרים, אנחנו נמצאים פה". מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, הגיע לזירת האירוע וקיבל תדרוך מהכוחות. אלוף-משנה גולן ואך מפיקוד העורף מסר כי "ישנם לכודים שטרם חולצו מההריסות".

קריסת החניון בתל אביב - כתבות אחרונות:
"הרגיש כמו רעידת אדמה": עדי ראייה לקריסת החניון בתל אביב
החניון שקרס: ארבעה מפלסים תת קרקעיים, חברות ענק ביצעו את העבודות
תיעוד דרמטי: חילוץ לכודים מהריסות החניון שקרס בתל אביב

החניון שקרס: תמונות לפני ואחרי

קריסת מבנה באתר בנייה ברמת החייל בתל אביב. 5 בספטמבר 2016. עדי פלג, מערכת וואלה! NEWS
ארבע קומות של חניון קרסו/מערכת וואלה! NEWS, עדי פלג

"עדיין יש סכנה של קריסה", מסר סגן מפקד מחוז דן בכבאות, טפסר יואב גדסי, בריאיון מהזירה. "אנו עובדים בזהירות כמה שאפשר, הכבאים נכנסים ויוצאים ותוך כדי זה גם חולצו שני בני אדם. ההערכה היא כי ישנם שבעה בני אדם מתחת להריסות וככל שהזמן עובר המצב לא הופך להיות טוב. סביר להניח שיש חשש לחייהם". הוא הוסיף כי "תחת כל כך הרבה בטון ואבנים קשה להאמין שמישהו יכול לשרוד". לדבריו, מדובר באתר הרס מאוד מורכב. לא הכרנו מצב כזה. ייקח הרבה זמן עד שנגיע ללכודים".

"יש אנשים שקבורים מתחת לחול", מסר מוקדם יותר יורם לוי, דובר כבאות ארצית. "הקפצנו את כל הצוותים האפשריים, יותר מ-60 לוחמי אש הגיעו למקום". הוא סיפר כי הצוותים החלו בעבודה ידנית. "ביקשנו עזרה של פיקוד העורף לנוכח האירוע. הייתה לנו קריסה של בית בעכו לפני מספר שנים ולקח הרבה זמן לפנות את המקום, התחלנו לעבוד במקום".

בעקבות האירוע נסגרו כלל הצירים באזור רמת החייל וזאת על מנת לאפשר מעבר רכבי חירום והצלה. המשטרה אוסרת להיכנס למתחם הבנייה בשל הסכנה שחלקים נוספים של המבנה ימשיכו לקרוס. במשטרה ביקשו מכלל האזרחים והסקרנים לפנות את האזור ולאפשר לכוחות הביטחון וההצלה לפעול ללא הפרעה. בעקבות חומרת האירוע הרחיב אלוף פיקוד העורף את מספר הכוחות שהוקפצו לאזור: 15 חיילים מגדוד שחר, 15 חיילים ומג"ד מגדוד רם, ו-26 חיילים ומג"ד מגדוד תבור.

קריסת בניין ברמת חייל – תל אביב. מד"א
כוחות מגיעים לזירה/מד"א

"הכל קרס, וכל הרחוב התמלא באבק סמיך. זה הרגיש כמו רעידת אדמה", תיאר ישראל ויג, עד ראייה. לדבריו, מדובר בחניון קיים, שבו מבוצעות עבודות להקמת קומות נוספות תחתיו. "ראיתי לנגד עיניי בור פעור, בלגן, כולם רצים לכיוון האירוע ואף אחד לא יודע מה קורה, הרבה צוותי הצלה וניידות הגיעו".

אלון גונן, עד ראייה נוסף, סיפר לאולפן וואלה! NEWS: "החניתי את האוטו ושמעתי בום אדיר, היה אבק איזה קילומטר מסביב". הוא המשיך לתאר: "רואים שהרצפה פשוט 'נקרעה' מהמוטות פלדה שהיא הייתה רתומה אליהם. הכול קרס כלפי מטה, חצי מהמבנה הזה פשוט ירד למטה. שמעתי צעקות, הפועלים בכו וצעקו ולא נתנו להם להיכנס לירידה לחניון מחשש שגם הצד השני של החניון יקרוס. יש פה כמה תקרות בטון שקרסו אחת על השנייה".

זירת קריסת בניין ברמת החייל. מגד גוזני
כוחות כיבוי גדולים בזירה/מגד גוזני
תמונה של כוחות פקע"ר מזירת קריסת תקרת החניון בביה"ח אסותא. דובר צה"ל
כוחות פיקוד העורף בזירה/דובר צה"ל

"כשהגענו למקום בכוחות גדולים הכוללים ניידות טיפול נמרץ, אמבולנסים ואופנועי מד"א הייתה במקום המולה רבה", סיפר פרמדיק מד"א דוד סויסה שהגיע למקום, טיפל בפצועים ופינה את הפצוע קשה. "חילצנו אלינו כמה פצועים מאתר הבנייה שקרס, ביצענו מיון רפואי ראשוני והענקנו לפצועים טיפול רפואי בשטח ופינינו אותם לבתי החולים איכילוב, תל השומר, ובילינסון".

חובש רפואת חירום כונן מד"א נחום נחמיאס שהגיע ראשון למקום הוסיף: "הייתי בסמוך למקום שקיבלתי הודעה באפליקציה של מד"א על אירוע קריסת חניון בשכונת רמת החייל. כשהגעתי למקום עשן רב היה באוויר ויחד עם צוותי צוותי מד"א הרבים שהגיעו למקום וצוותי רפואה מבי"ח אסותא הסמוך חילצנו מספר פועלים מהריסות לרחוב. ביצענו מיון רפואי ראשוני לפצועים, ריכזנו בקצה המתחם והם פונו לבתי החולים באמבולנסים וניידות טיפול נמרץ".

קצין בכיר בפיקוד העורף: "החילוץ יימשך עוד כמה שעות"

"אנחנו כעת פועלים לפי מידע לאתר שני נעדרים נוספים, לאחר שחולצו שני לכודים", מסר קצין בכיר בפיקוד העורף, המשתתף בפעולות החילוץ. "בשעות הספורות נמפה את השטח אבל כדי לזכות את האתר באופן יסודי כדי להגיד שאין עוד לכודים זה ייקח לנו עוד כמה שעות".

קריסת החניון ברמת החייל שבתל אביב. 5 בספטמבר 2016. קובי ריכטר, תצפית TPS
כוחות פועלים לאיתור נפגעים ונעדרים/תצפית TPS, קובי ריכטר

הוא סיפר כי מדובר באזור שיש בו עוד חללים. "אנחנו צריכים לסרוק את המקום בצורה יסודית ויש לנו שמות של פועלים שאותם אנחנו מנסים לאתר". הוא סיפר: "לפני שעתיים קיבלנו דיווח על קריסת המבנה. הגענו מהר עם כוחות ייעודיים של פיקוד העורף שחלקם הגיע וחלקם יגיעו לנקודה. מדובר בחניון תת-קרקעי שקומותיו קרסו אחת על השנייה. צוותי חילוץ שהיו בכוננות הוקפצו אל האתר", המשיך הקצין הבכיר. "יחידת החילוץ הארצי פועלת עם אמצעים מיוחדים לאיתור במצבים מורכבים. אנחנו מרכזים כוחות ונערכים לאפשרות שהאירוע יתמשך לכיוון הלילה".

כ-20 מתנדבי יחידת החילוץ של חברת החשמל עושים את דרכם לאזור האירוע ויופעלו על פי הנחיות וצורכי גורמי הביטחון. חברת החשמל הציעה לכוחות הביטחון וההצלה את עזרתה על ידי שילוב של יחידת חילוץ וההצלה של החברה במאמצי החילוץ וכן הקצתה שטח כינוס לכוחות ההצלה בתחנת מיתוג של החברה אשר סמוכה למקום האירוע.

חילוץ פצועים  - זירת קריסת בניין ברמת החייל. מגד גוזני
פצועים מפונים לבתי חולים באזור/מגד גוזני

החניון שקרס הוא חניון הברזל, שאותו מקימה חברת "דניה סיבוס", חברת הבת של "אפריקה ישראל" (בשליטת לב לבייב), עבור חברת "אחוזות החוף". מדוברות "דניה סיבוס" נמסר בתגובה לתקרית כי במהלך ביצוע עבודות ההקמה של חניון "הברזל" ברמת החייל בתל אביב, על ידי "דניה סיבוס", קרסו חלקים מהחניון. למועד זה, החברה בוחנת את הסיבות לקריסה וכן את תוצאותיה והשלכותיה. ברגעים אלה דניה סיבוס ואפריקה ישראל נכסים מפנות את כל מאמציהן על מנת לתת מענה מהיר בשטח ומתמקדות בטיפול בנפגעי אירוע חמור זה.

החניון היה מיועד להפוך חניון ציבורי תת-קרקעי. על פי התכנון, החניון כולל ארבעה מפלסים בשטח של כ-17 אלף מ"ר הכולל כ-600 מקומות חנייה. היקף המכרז של עיריית תל אביב שבו זכתה "דניה סיבוס" בשנת 2012 הוערך בכ-64 מיליון שקלים. המגרש שעליו נבנה החניון נמצא בבעלות עיריית תל אביב ועד לפני כמה שנים הופעל בו חניון ישן של אחוזות החוף שכלל כ-150 מקומות חנייה.

זירת קריסת בניין ברמת החייל. מגד גוזני
פעולות החילוץ במקום/מגד גוזני

מעיריית תל אביב נמסר כי מדובר באתר בנייה שנמצא באחריות "אפריקה ישראל" שזכתה במכרז תכנון הקמה והפעלה של חניון על קרקע עירונית. לאחר כ-20 שנה צפוי היה החניון לעבור לניהול אחוזות החוף. נציגי העירייה הגיעו לשטח.

"אפריקה ישראל", החברה האם של חברת "דניה סיבוס", דיווחה בשעה האחרונה לבורסה על אירוע קריסת החניון ברמת החייל. בדיווח, שעליו חתום המשנה למנכ"ל החברה, אבי ברזילי, נכתב כי במהלך עבודות הקמת החניון קרסו חלקים מהחניון. "נכון למועד זה, החברה בוחנת את הסיבות לקריסה וכן את תוצאותיה והשלכותיה".

חילוץ פצוע מהריסות קריסת בניין ברמת החייל. מגד גוזני
חילוץ לכוד מההריסות/מגד גוזני

לפני כחודש וחצי הכנסת אישרה חוק חדש שקובע כי אתרי בנייה שאירעו בהן תאונות עבודות קשות ייסגרו מידית ליומיים. מדובר בתיקון לחוק הפיקוח על העבודה, שאותו יזמו יו"ר עבודת הוועדה והרווחה, ח"כ אלי אללוף (כולנו), ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) וח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), שנולד על רקע ריבוי התאונות באתרי בנייה שהביאו למותם של פועלי בנייה בשנה האחרונה.

החוק נותן סמכות למפקחי עבודה של משרד הכלכלה להוציא מידית צו סגירה זמנית למשך יומיים, והוא רשאי לסגור את האתר לשלושה ימים נוספים, אם מצב הבטיחות באתר יישאר לקוי, בכפוף לשימוע. המפקח יוכל לתת צו לתיקון ליקויי הבטיחות, ואם המחזיק במקום העבודה לא יתקן אותם, דינו שנתיים מאסר או קנס בסך 75 אלף שקלים. בכל מקרה, העובדים ימשיכו לקבל שכר גם עבור הימים בהם האתר היה סגור.

בית החולים איכילוב בתל אביב פתח מרכז מידע לציבור במספר הטלפון: 1255133

(עדכון ראשון: 11:30)

(עדכון ראשון: 11:22)

זירת קריסת בניין ברמת החייל. מגד גוזני
פינוי פצועים מהזירה/מגד גוזני
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
קריסת בניין רמת החייל. שפיץ, מערכת וואלה! NEWS
האתר שקרס/מערכת וואלה! NEWS, שפיץ
זירת קריסת בניין ברמת החייל. מגד גוזני
המקום נסגר לכניסת אזרחים/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully