וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת הזו כבר יצאה מהתחנה: המשבר בין נתניהו לכץ נבלם, אך לא נעצר

5.9.2016 / 6:30

חרב הפיטורים הוסרה, אך יחסי השר וראש הממשלה דומים לליגה שתשוחק מדי שבת. נתניהו לא רוצה לפטר, כץ אוהב את משרדו והחרדים ישמחו שהסטטוס קוו יירד מהכותרות, אך תיבת הפנדורה של המשבר לא תיסגר, והיריבות לא הולכת לשום מקום

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: מתן חדד

יחד עם תנועת הרכבות בקו תל אביב-חיפה, ששבה לסדרה אמש (ראשון), גם הקטרים שהניעו את משבר נתניהו-כץ בשבועיים האחרונים עשו ניסיון ברור לשוב למסילתם. אחרי כמה ימים של טורים גבוהים במיוחד, מישהו בסוף הצליח לבלום את כוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את שר התחבורה ישראל כץ, לפחות בעת הזו. ואולם, יחד עם סוגיית השבת הכה נפיצה, גם ההתנגשות החזיתית בין נתניהו וכץ עוד צפויה להרעיד עולמות בשבועות הקרובים, כך שזה לא באמת פיוס, אלא יותר הפסקת אש זמנית. משבר הרכבת פתח תיבת פנדורה פוליטית וציבורית ששדיה ירדפו את המערכת הפוליטית עוד זמן מה, וכץ סומן כמי שעשוי להיות בסופו של דבר אחד מקורבנותיהם.

במהלך כל סוף השבוע העריכו בכירים בליכוד כי נתניהו רציני הפעם. אקדח הפיטורים לא סתם הונח שוב על השולחן, אמרו, ותיארו תחושות עמוקות של זעם וחשדנות אצל נתניהו כלפי כץ, כאלה שבאמת כבר לא מאפשרות עבודה משותפת. "כץ שיקר לחרדים והמשיך לשקר לנתניהו", אמרו בלשכת נתניהו בשורה של תדרוכים, "ובמו ידיו הנדס את משבר הרכבת במטרה לערער את יציבות הקואליציה". ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, שנשלח לאולפנים לדברר את המשבר עם התגברות המחאה, אפילו השתמש במילה "פוטש" לתיאור חטאיו של כץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ. ישיבת ממשלה 4 בספטמבר 2016. הדס פרוש, פלאש90, פול צלמים
נתניהו וכץ בישיבת הממשלה אתמול/פול צלמים, הדס פרוש, פלאש90

אבל כץ לא נגרר. הוא נתן למראות הנוסעים הזועמים ברכבת לדבר בעד עצמם, הבליג על ההתקפות ולא סיפק לעיתונאים אפילו בדל מידע שניתן היה להפיק ממנו תגובה שתחולל מהומה נוספת. במקומו, נשלחה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר לסבב דברור אינטנסיבי, שהזימה ברהיטות את הטענות כי המשרד שלה הוא שאחראי למשבר.

כץ המשיך להבליג גם במהלך מופע הנזיפה הפומבי של ראש הממשלה בפתח ישיבת הממשלה, רק חייך במבוכה, ויש שיזהו בתמונות גם אפילו ניצני סיפוק, לאור ניסיון ההשפלה הכה ברור של נתניהו. בתום ישיבת הממשלה הוא נפגש עם ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, יואב הורביץ, והיה ברור שכרגע, רכבת הפיטורים חזרה לתחנה, או לפחות עצרה לתחנת ביניים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

פתרון המשבר: הטוענים לכתר

להצלחת הפסקת האש יש אבות רבים וטוענים רבים לכתר. יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, הודיע על ביטול נסיעה לארצות הברית וקנדה במטרה לנהל את המגעים בין שני הצדדים. באופיו המוחצן פחות, גם השר יריב לוין עבד מאחורי הקלעים. ואולם, התפקיד המרכזי ביותר שמור לשר העבודה והרווחה חיים כץ. בשבועיים האחרונים, כץ ירד לבונקר, למרות שהוא היחיד שיש לו בכלל סמכות חוקית לעצירת העבודות, מתוקף אחריותו על חוק שעות עבודה ומנוחה. עד כה, כץ סירב להתערב במשבר ולהציל את נתניהו מהתקוטטות עם החרדים או לחילופין את ישראל כץ מההתקוטטות עם נתניהו.

אך ברגע האמת, חיים כץ נותר נאמן למורשת הכהנים והתייצב מאחורי ישראל כץ; עם צאת השבת, פרסם הודעת גיבוי לשר התחבורה ש"עושה עבודה מצוינת וממלכתית בנושא הרכבת לטובת כלל הציבור במדינת ישראל", וקרא לראש הממשלה לא לשקול את פיטוריו אלא לשבת ולדבר. "תחשוב חכם", אמר כץ לנתניהו, ובמקביל פנה לשר יעקב ליצמן שיעביר מסר נגד פיטורים כי הנושא פתיר. יחד עם כץ, התייצבו שורה של חברי כנסת בליכוד בקריאות לפיוס, כאילו מבקשים להבהיר לראש הממשלה כי להחלטה על פיטוריו של כץ יהיה מחיר פוליטי כבד.

נוסעים ממתינים לאוטובוסים בתחנת חוף הכרמל בחיפה בשל השיבושים ברכבת 4 בספטמבר 2016. יפעת רוזנברג, מערכת וואלה!
עומסים בתחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל במוצאי שבת/מערכת וואלה!, יפעת רוזנברג

מלכתחילה היה במערכת הפוליטית מי שהעריך שנתניהו לא התכוון לממש את האיום, כי פיטוריו של כץ יהפכו אותו לגיבור החילוני של משבר הסטטוס קוו, בעוד הוא עצמו יירשם כמי שנכנע לדרישות החרדים. בניגוד ללשעברים אחרים שעזבו את הליכוד על רקע יחסיהם עם נתניהו, כמו גדעון סער ומשה יעלון, שנטשו את ספסלי הכנסת, כץ לא היה זז לשום מקום.

נתניהו יכול היה לפטר את כץ מתפקידו כשר, אבל לא מתפקידו כיו"ר מזכירות הליכוד, שם התחילה כל המתיחות מלכתחילה – במהלכים של כץ נגד אנשי נתניהו בתנועה ובניסיונות לקחת חלק מסמכויותיו של ראש הממשלה לידיו. "רק זה חסר לראש הממשלה?", תהה גורם בליכוד, "כץ ממורמר שיושב מחוץ לממשלה אבל על כסא חזק בקומה ה-12 של מצודת זאב?".

השקט שלפני הסערה

סקר וואלה! NEWS מוכיח שנתניהו ניזוק מהמהלך; מרבית הציבור התנגד לביטול העבודות ולא קנה את הניסיון להסיט את הדיון הציבורי ולהפיל את המשבר על שר התחבורה. כץ, כך נראה, לא ניזוק בציבור החילוני, אך בציבור החרדי הוא עדיין נתפס כאחראי המרכזי למשבר, שעוד לא תם.

ברכבת אומרים שיש עוד שורה של עבודות מתוכננות לשבת, ונתניהו מצפה שכץ הוא זה שימנע את המשבר הבא עם החרדים. כץ חייב לפתוח דף חדש עם הפוליטיקאים החרדים ולנסות להגיע אתם להסכמות, והאחרונים כבר טיפסו על עץ גבוה מאוד, ונהנים מתמיכה רחבה בקרב הקהל שלהם. בשבוע הקרוב ייאלץ כץ להפגין את כישוריו הפוליטיים על מנת למצוא פתרון לדרישת החרדים שלא לקיים עבודות בשבת, ובמקביל להימלט מחרב הפיטורים.

נכון לשעה זו, עושה רושם שלאף אחד מהצדדים – לא נתניהו, לא כץ, ולא החרדים – יש אינטרס להמשיך את מגמת הריב והמדון. נתניהו רוצה בחלוף הסערה, כץ מעוניין לשמור על התיק, והחרדים מבינים שהמשחק האחרון עם הסטטוס קוו מצית מחדש את העיסוק בנושא בציבור החילוני, ולא בטוח שלטובתם. ואולם, לא מן הנמנע שלקראת סוף השבוע, האמוציות יחזרו למלא את קרונות הרכבת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסביבת נתניהו משוכנעים כי כץ יזם את המהלכים הפוליטיים האחרונים שלו – הובלת ההחלטה על כרסום בסמכויותיו של נתניהו במזכירות הליכוד וייזום משבר הרכבת - מתוך הערכה כי הבדיקות הפליליות נגד ראש הממשלה יעלו בקרוב כיתה ולמצב עצמו כמועמד לרשת אותו בראשות המפלגה. בינתיים, בעזרתו של נתניהו, כץ בהחלט הצליח למתג את עצמו כחלק מהצמד העוין בצמרת הליכוד, שמזכיר נשכחות, כמו היריבות המיתולוגית בין רבין לפרס או בין ציפי לבני לשאול מופז.

איום הפיטורים המרחף אמור להרתיע אותו ממהלכים לעומתיים נוספים. אם הוא רק ירים את הראש, יתדרך עיתונאים או יאותת כפי שאותתה אשתו בראיון לערוץ 2 כי היעד הסופי הוא לשכת ראש הממשלה, החרב עשויה להתהפך על פניו.

ואולי הפתרון הוא בכלל לא פיטורים. לפני כחודשיים, בישיבה של מזכירות הליכוד, כשכץ עבר להילוך ראשון בשורה של מהלכים נגד נתניהו, העיר ח"כ דודי אמסלם ש"המזכירות תמיד מתכנסת כשאתה בסכסוך עם נתניהו". ברקע עמד אז סבב תיקים קואליציוני, ואמסלם רמז כי המהלך הפנימי בליכוד נולד מרצון ללחוץ על נתניהו למלא אחר דרישתו של כץ לקבל את תיק החוץ. עד כה, נמנע נתניהו מהעברת התיק הבכיר שבידיו, כדי להשאיר על השולחן את אופציית צירוף המחנה הציוני לקואליציה, וכדי להימנע ממשפט השלמה בין כץ לשר גלעד ארדן - ששניהם טוענים שהם מחזיקים התחייבות כתובה מנתניהו לקבלת התיק הבכיר בליכוד. אם נקמה היא מה שנתניהו מחפש, ייתכן שמסירת תיק החוץ לארדן היא הכיוון שאליו כדאי להניע את הגלגלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully