וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הורה לעצור את עבודות הרכבת: "כץ מנסה לערער את יציבות הממשלה"

2.9.2016 / 18:37

לאחר שהודיע על דחיית העבודות שתוכננו ליום המנוחה, החריף ראש הממשלה את הטון נגד שר התחבורה ואמר כי הוא "מנסה להביא למשבר עם החרדים לאחר שכשל בניסיון להשתלט על מוסדות הליכוד". מתחזקת ההערכה שנתניהו ישקול שוב את פיטורי כץ, שטרם הגיב לדברים

צילום: דמיאן גלייט, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: תיעוד עבודות התשתית ברכבת השלום בתל אביב, לפני שבוע)

ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים היום (שישי) את שר התחבורה ישראל כץ ביצירת "משבר אמון חריף" ובגרימת משבר קואליציוני מול המפלגות החרדיות בפרשת עבודות התשתית שתוכננו לשבת ברכבת ישראל. נתניהו הנחה לפני שעה קלה להשהות את העבודות שתוכננו ברכבת עד לקבלת החלטה בנושא ב-72 השעות הקרובות, ותלה את ההבהרה ב"דיווחים סותרים ממשרד התחבורה על נחיצות העבודות בשבת". בסביבת כץ טרם נמסרה תגובה לדברי ראש הממשלה.

בהודעה מטעם לשכתו של נתניהו נטען כי לפני חודש, פגש כץ את ראשי הסיעות החרדיות והטביח להם שלא יבוצעו עבודות בשבת. "זמן קצר לאחר מכן, לאחר שנכשל בניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד, הדהים שר התחבורה את ראשי הסיעות החרדיות כשנתן הנחיות לבצע עשרות עבודות בשבת", נמסר.

עוד על המשבר בקואליציה בוואלה! NEWS:
החרדים רוצים פגישה דחופה עם נתניהו: "נדרוש את פיטורי כץ"
בשירות נתניהו: החרדים עולים על הרכבת ומחפשים את הראש של כץ
"עבודות הרכבת בתל אביב בשבת בוצעו בהתאם לסטטוס קוו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין דרך להבין את פעולותיו של כץ אלא כניסיון להביא משבר". נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נמסר כי "כץ טען שהכרחי לבצע את העבודות בשבת ולא בימי חול כדי לא להפריע לתנועה, אך טענה זו נסתרת על ידי עובדה שהוא הסתיר ממשרד ראש הממשלה, לפיה הוא עומד להשבית בקרוב את תנועת הרכבות לשמונה ימים רצופים, לרבות בימי חול. השבתה זו צפויה ליצור עומסי תנועה רבים ולפגוע קשות בציבור הנוסעים, לרבות בנסיעות החיילים".

שר התחבורה ישראל כ"ץ, נמל אשדוד. 12 באפריל 2016. לירון מולדובן
לטענת נתניהו, פנה ליצירת משבר לאחר ש"כשל בניסיון להשתלט על מוסדות הליכוד". כץ/לירון מולדובן

ביומיים האחרונים התקיימו בלשכת ראש הממשלה דיונים קדחתניים בהשתתפות נציגי הסיעות החרדיות והנציגים המקצועיים של הרכבת, שבמסגרתן ניסה לקדם ראש הסגל, יואב הורביץ, מתווה פשרה ולפיו יידחו 17 מתוך 20 העבודות שאינן מסכנות חיים, ושלוש יתקיימו כסדרן. עם זאת, המפלגות החרדיות דחו את הפשרה ודרשו כי כל העבודות יופסקו, ובמהלך היום נמשכו המגעים בלשכת נתניהו, שבסופם הודיע על ביטול כל עבודות העבודות, כדרישת החרדים - תוך הפניית אצבע מאשימה לשר התחבורה.

לדברי נתניהו, ביום רביעי האחרון הודיע מנכ"ל הרכבת בעז צפריר על האפשרות לדחות את 17 העבודות, אך "במשרד ראש הממשלה ובסיעות החרדיות נדהמו היום לגלות כי השר כץ הורה לבצע את כל 20 העבודות דווקא בשבת". "אין דרך להבין את פעולותיו של כץ אלא כניסיון מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים כדי לערער את יציבות הממשלה. ככל הנראה, כץ מנסה לצבור נקודות בקרב הציבור הרחב שאינו מצוי בפרטים על ידי חילול שבת שייצור משבר עם החרדים. השר כץ מעצים את המשבר שהוא יצר במו ידיו".

הודעתו של נתניהו הגיעה לאחר שמרכבת ישראל נמסר שלא התקבלה הודעה בדבר דחייתן של עבודות התשתית, זאת לאחר הסיכום בין משרד ראש הממשלה לחרדים. למרות הסיכום העקרוני, ברכבת טענו כי כל שדרוגי המסילות שתוכננו ליום המנוחה יתבצעו כסדרם, ובעקבות דיווח זה הוציאה לשכת נתניהו את הודעתה הסופית המורה על דחיית העבודות ל-72 שעות.

כץ: "אם אני הייתי ראש הממשלה והיו לי שרים שדוהרים ומזיזים, הייתי מגבה אותם כל היום"

מדובר בהסלמה משמעותית של הטון ביריבות בין נתניהו וכץ, שהחריפה בשבועות האחרונים עקב ניסיונו של כץ להעביר חלק מסמכויותיו של נתניהו כיו"ר סיעת הליכוד לגוף שבראשו הוא עומד, מזכירות הליכוד. המהלך עורר זעם אצל נתניהו, ששקל לפטר את שר התחבורה, אך לבסוף התרצה בכך שכץ ביטל את ההחלטה במזכירות הליכוד בתום פגישת נזיפה.

משבר הרכבת של השבוע האחרון לווה בגלגולי אחריות תכופים בין ראש הממשלה לשר התחבורה, כשברקע מרחפת טענת המפלגות החרדיות כי כץ התחייב בפניהן שהעבודות לא יפרו את הסטטוס קוו. בסביבתו של נתניהו סבורים כי כץ התנהל בצורה לא אחראית וגרם לזעם מוגבר של החרדים, מה שהוביל אותם להחרפת דרישותיהם.

עבודות שדרוג תחנת רכבת השלום בתל אביב, 26 באוגוסט 2016. אור רביד, מערכת וואלה! NEWS
"משבר יזום של כץ". עבודות הרכבת הקלה/מערכת וואלה! NEWS, אור רביד

כץ פתח אתמול חזית נוספת מול ראש הממשלה בריאיון לחדשות ערוץ 2 שבו מתח ביקורת על כך שנתניהו מחזיק בתיק התקשורת במקום למנות לתפקיד את אחד מבכירי הליכוד. בנוסף הוא עקץ את נתניהו בנוגע ל"חוסר הפרגון" שלו לשריו הבכירים. "אם אני הייתי ראש הממשלה והיו לי שרים שדוהרים ומזיזים, הייתי מגבה אותם כל היום ומחמיא להם", אמר.

ההודעה החריפה שפורסמה הערב מחזקת את ההערכות כי נתניהו מעוניין בפיטוריו של כץ, רעיון שנשקל בסביבתו מיד לאחר ההצבעה במזכירות הליכוד והועלה מחדש על ידי ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בתחילת השבוע כאחת מהדרישות לפתרון משבר הרכבת.

(עדכון ראשון: 18:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully