וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאובנים מוכיחים: החיים בכדוה"א החלו 220 מיליון שנה קודם מכפי שחשבנו

מדענים אוסטרלים גילו מאובנים מלפני 3.7 מיליארד שנים - עתיקים במאות מיליוני שנים מהמאובנים הקדומים ביותר שנמצאו עד כה. "הפכנו את המחקר בנושא על ראשו", אמרה חברת הצוות. עם זאת, ישנם גיאולוגים המטילים ספק בתגלית

המדענים האוסטרלים אלן ניוטמן וויקי בנט מחזיקים דגם של המאובן שנמצא בגרינלד ומוכיח חיים על כדור הארץ לפני 3.7 מיליארד שנים, ספטמבר 2016. רויטרס
שניים מחברי הצוות מחזיקים דגם של המאובן שנמצא/רויטרס

החיים על פני כדור הארץ התפתחו מוקדם יותר משסברו עד כה, כך חשפו אתמול (חמישי) מדענים אוסטרליים, שהתבססו על מאובנים שנמצאו בגרינלנד, שגילם המוערך הוא 3.7 מיליארד שנים – עתיקים ב-220 מיליון שנים יותר מהמאובנים שנמצאו עד היום.

המאובנים שנמצאו הם למעשה סטרומטוליטים, שנוצרים כאשר מיקרו-אורגניזמים לוכדים חתיכות של משקעים בשכבות, הנערמות עם הזמן ויוצרות אבן. אותם האבנים מעולם לא היו יצור חי, אך קיומם מציע כי האורגניזם בן התא האחד שיצר אותם היה על פני האדמה מוקדם מששיערו.

המאובנים נמצאו בסלע עתיק, שהתגלה בעקבות הפשרה של קרחון בדרום מערב גרינלנד. על פי מוביל המחקר, אלן נוטמן, הם מראים כי החיים על פני הגלובוס נוצרו תוך זמן קצר יחסית במונחים גיאולוגיים מהתקופה שבה על פי ההערכות נוצר כדור הארץ, לפני כ-4.5 מיליארד שנים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
עקב זיהום: מפעל חיפה כימיקלים נקנס ביותר מ-3.5 מיליון שקלים
"מראה מוטרף": עשרות אלפי חסידות נחתו באגמון החולה
יוצאים לבלות יד ביד: נגה וצדק מתקרבים - ונראו ככוכב אחד

מאובן שנמצא בגרינלד ומוכיח חיים על כדור הארץ לפני 3.7 מיליארד שנים, ספטמבר 2016. AP
אחד המאובנים שאותר בגרינלנד/AP

פרופ' מרטין ג'וליאן ואן קרננדונק, מומחה לגיאולוגיה מאוניברסיטת ניו סאות' ווילס ושותף במחקר, אמר כי "התגלית מהווה את הראיה העתיקה ביותר לחיים על פני כדור הארץ". לדבריו, המבנה וההרכב הכימי של האבן שבה נמצאו המאובנים מספקים רמזים למוצא הביולוגי של אותם היצורים, כמו גם על הופעתם המהירה של החיים על כדור הארץ.

למרות ההודעה הדרמטית, ישנם חוקרים המטילים ספק בתגלית. אביגיל אלווד מהמוסד הטכנולוגי של קליפורניה אמרה כי מבנים הנראים בדיוק כמו סטרומטוליטים יכולים להיווצר ללא נוכחות של אורגניזנמים. מנגד, ויקי בנט מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה, שהשתתפה במחקר, אמרה כי התגלית "הפכה את המחקר בנושא על ראשו". לדבריה, "במקום להעלות השערות על תנאי הסביבה הקדומים, בפעם הראשונה מצאנו אבנים שאנו יודעים שמתעדים את התנאים שאפשרו חיים מוקדמים".

מוביל המחקר נוטמן ציין כי הגילוי החדש מעלה אפשרות שאותם מיקרו-אורגניזמים חיו בעבר גם על המאדים. "לפני 3,700 מיליון שנה, היו ככל הנראה נוזלים על המאדים וייתכן שהיו עליו ימים. אם התפתחות החיים על כדור הארץ התרחשה בכזו מהירות כך שהיא יכולה ליצור סטרומטוליטים, ייתכן שנוכל למצוא אותם גם במאדים".

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully