וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא מפנים את ביתנו": ההורים משביתים את הלימודים בבי"ס "שבח מופת" בת"א

1.9.2016 / 8:38

בצל הסערה על שינוי ייעודו של בית הספר הודיע ועד ההורים על השבתת היום הראשון ללימודים. הורים ותלמידים הפגינו מחוץ לבית הספר. מנהל המוסד: "בית הספר יתפרק תוך שנתיים". מנכ"ל "אורט" הציע באולפן וואלה! NEWS לקלוט את הזרים בבית הספר של הרשת בדרום העיר

עריכת וידאו: ניר חן.

הסערה סביב עתידו של בית הספר "שבח מופת" בתל אביב הובילה הבוקר (חמישי) את ועד ההורים עם פתיחת שנת תשע"ז להשבית את הלימודים. לצד זאת, הפגינו כמה הורים נגד ההחלטה לשינוי ייעודו של בית הספר בתכנית רב-שנתית והפיכתו בסופה לבית ספר לילדי הזרים. בהפגנה החזיקו ההורים והתלמידים שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "לא מפנים את ביתנו", "לא סוגרים בית ספר עם 100% בגרות".

מקס סיוון, מנהל בית הספר, אמר הבוקר לאולפן וואלה! NEWS כי הוא ואנשיו אינם שותפים להפגנת הפעילים משכונות הדרום בעיר שהתקיימה אתמול נגד פתיחת בית ספר לזרים. "אנחנו כן מעוניינים לקלוט את התלמידים. ההורים רוצים להשבית את המערכת ולא מוכנים להמשיך בלימודים עד שלא יקבלו תשובה מעיריית תל אביב".

סיוון הסביר כי בניגוד לעמדת העירייה, אם יחול השינוי בייעוד בית הספר, הוא ייסגר תוך שנתיים ולא במסגרת תכנית רב-שנתית. לדבריו, בשל העובדה כי צה"ל אינו מגייס את ילדי הזרים, הצבא צפוי לבטל את התכניות המשותפות שלו עם בית הספר. לטענת סיוון, כתוצאה מכך היקף העבודה של המורים יירד והם יעזבו את בית הספר. בעקבותיהם יעזבו גם התלמידים ובית הספר יתפרק מהר יותר מכפי שמתכננת העירייה.

לקריאה נוספת:
אחרי העימות בישיבת הממשלה: נתניהו מתנגד לפתיחת "בי"ס למסתננים"
חולדאי: "ראש הממשלה טוקבקיסט"; נתניהו: "הוא צריך להתבייש"

הפגנת הורים בבית הספר שבח מופת – תל אביב. מגד גוזני
הפגנה בבית הספר "שבח מופת", הבוקר/מגד גוזני

הבוקר פנה מנכ"ל רשת "אורט" צבי פלג לראש מנהל החינוך בעיריית תל אביב שירלי רימון. בשיחתם הציע פלג לעירייה מתווה במסגרתו הרשת תקלוט לבית הספר של הרשת בדרום תל אביב את ילדי הזרים כבר לשנת הלימודים הקרובה. "אורט ישראל דוגלת במתן שוויון הזדמנויות בחינוך לכל ילד בישראל", אמר פלג באולפן וואלה! NEWS. "לאור האני מאמין של הרשת ולאור חילוקי הדעות שמתגלעים בתל אביב, אנו מוכנים לקלוט את ילדי הזרים – לכל תלמיד מגיע חינוך איכותי, והרשת ערוכה לקלוט את התלמידים הללו".

מלשכת ראש העירייה נמסר הבוקר כי רון חולדאי מאמין כי ניתן למצוא מקום אחר להמשך פעילותו הברוכה של בית הספר "שבח מופת" ושכבר נעשתה פנייה בנושא למשרד החינוך ולרשת "עמל", המפעילה אותו. "פתרון שכזה לא ייעשה דרך הפייסבוק וזו הייתה גם הסיבה לתגובתו החריפה של חולדאי", נמסר מהלשכה.

בעירייה ציינו כי "חולדאי הוא זה שטיפח את 'שבח מופת', ש-80% מתלמידיו אינם תל אביביים, כעזרה לאוכלוסיית העולים וכל זאת ללא עזרת הממשלה. עיריית תל אביב-יפו מבינה את חששם של ההורים, אולם ממילא בית הספר 'שבח מופת' אינו עומד להיסגר בשנים הקרובות וכל התלמידים הלומדים בו כיום יוכלו לסיים את לימודיהם. אין מניעה שבית הספר ימשיך לפעול גם במיקום אחר".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

בי"ס "שבח מופת": כך התגלגל המשבר

חילופי ההתבטאויות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש עיריית תל אביב רון חולדאי אמש העלו לסדר היום את ההחלטה של העירייה להפוך את בית הספר הפרטי של רשת תיכון עמל לבית ספר תיכון עירוני, שישמש את ילדי הזרים. נתניהו גינה את ההחלטה ובתגובה, טען חולדאי כי דברי האחרון הם "פופוליסטים ולא מציגים פתרון של ממש".

תחילתו של המשבר בעניין בית הספר הפרטי הוא בחודש שעבר, אז פנה חולדאי לשר האוצר משה כחלון ולשר החינוך נפתלי בנט במכתב, שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS. במכתב, הסביר חולדאי את המצוקה בעיר עקב הצורך בקליטת מספר גדול מאוד של ילדי זרים. הוא טען כי העירייה לא עומדת בגידול העצום של ילדי הזרים, שהכפיל את עצמו פי שלושה, ושאינו מאפשר הענקת מסגרת לימוד לכל ילד, כפי שמחייב החוק.

בית הספר שבח מופת בתל אביב – בוקר פתיחת שנת הלימודים  - תשע"ז. מגד גוזני
מחאה בבית הספר "שבח מופת"/מגד גוזני

על פי העירייה, בתי הספר רוגוזין-ביאליק ובית הספר הירדן, שמשמשים נכון להיום את ילדי הזרים, מלאים עד אפס מקום. על כן, נדרש פתרון יצירתי חדש כדי לתת מענה חינוכי לכל ילד שמתגורר בעיר. במכתב ששלח חולדאי לפני כחודש נכתב: "לצערי, פניותינו הרבות לקביעת מדיניות ממשלתית כוללת בנושא לא נענו עד כה". ראש העיר כתב כי הוא צופה גידול נוסף במספר הילדים שאותם תידרש העיר לקלוט במערכת החינוך.

"לפני נתוני 2015, ידוע לנו על כ-833 תינוקות המשתייכים לאוכלוסייה הזרה, לעומת 260 תינוקות בשנת 2008", כתב חולדאי. דבריו מבוססים על נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, שלפיהם מאז תחילת 2016 יצאו מישראל מרצון 2,004 מסתננים. מספרם הנוכחי בישראל נכון להיום הוא יותר מ-50 אלף, כאשר רובם גרים בשכונות בדרום תל אביב.

75% מתלמידי "שבח מופת" אינם תושבי תל אביב

על כן, בעיריית תל אביב חיפשו פתרון למצוקה והחליטו על הקמת קריית חינוך בגן לוינסקי שנמצא בסמוך לתחנה המרכזית בדרום העיר. התושבים מחו על ההחלטה וטענו כי זוהי "הריאה הירוקה" היחידה שנותרה בדרום תל אביב. למחאת התושבים הצטרפו באופן מפתיע גם ארגוני זכויות אדם שטענו מנגד כי זוהי הגינה היחידה לילדים הזרים בעיר. בעירייה נעתרו למחאת התושבים והחליטו לחפש פתרון אחר. מכאן, התקבלה ההחלטה להפוך את בית הספר המקצועי לעולים מברית המועצות של רשת עמל לבית ספר תיכון עירוני.

על פי העירייה, מספר התלמידים העולים הגרים בעיר בירידה בבית הספר "שבח מופת", ונכון להיום 75% מהתלמידים אינם תושבי העיר. מדובר בבית ספר פרטי שמושאל מהעירייה, ואם ישנה מצוקה בעיר, אזי שהיא גוברת על הצורך של לימוד ופיתוח העולים, שאינם תושבי העיר. החלטת העירייה בעניין בית הספר תיושם רק בדצמבר 2017, כאשר לכיתה ז' של שנת הלימודים הבאה, תשע"ח, לא ייקלטו תלמידים חדשים מחוץ לעיר אלא רק ילדי האזור. התלמידים הנוכחיים יוכלו לסיים את לימודיהם, וברגע שזה יקרה תחל תכנית המעבר מבית ספר מקצועי פרטי לעירוני. בעירייה הוסיפו כי במקביל הם מחפשים מיקום חלופי לבית הספר שימשיך לשמש את ציבור העולים.

רון חולדאי. אלירן אביטל
"בית הספר קולט את תלמידי ברית המועצות בצורה הטובה ביותר". חולדאי/אלירן אביטל

סיוון אמר אתמול בשיחה עם וואלה! NEWS כי ההחלטה הנוכחית פוגעת קשות בתלמידים ובציבור העולים כאחד. "ההרגשה לא טובה ואנחנו מאוד מאוכזבים מעיריית תל אביב", טען, "ברמה הלאומית אנחנו מביאים אחוזי הצלחה הן בגיוסים לצה"ל והן בסיום בגרויות. רק לא מזמן הבאנו שלושה מדליות בתחרויות יזמות ואפליקציות בחו"ל. בוגרי בית הספר ייצגו את מדינת ישראל באולימפיאדה בריו ושתי מורות קיבלו את פרס רקנאטי לחינוך".

בית הספר שמתמחה ברובוטיקה ומיכוטרוניקה פועל משנות ה-90 וחרט על דגלו את אימוץ העולים מברית המועצות. "בית הספר יודע לקלוט את העלייה מברית המועצות בצורה הטובה ביותר ולהביא אותם לרמה גבוהה מאוד", המשיך סיוון, "התלמידים שלנו מתברגים ביחידות הסייבר ומערכות האלקטרוניקה בחיל הים. הפסקת פעילותו תפגע קשות בציבור העולים".

הפגנת תלמידים מחוץ לבית הספר שבח מופת בתל אביב – בוקר פתיחת שנת הלימודים תשע"ז. דנה ירקצי באמצעות וואווי, דנה ירקצי
"לא נוותר על עתיד ילדינו". ההפגנה בבית הספר/דנה ירקצי, דנה ירקצי באמצעות וואווי
"זה בית ספר שלוקח כל ילד שמאותת על רצון ללמוד ומביא אותו להישגי הצטיינות"

"בית ספר 'שבח מופת' הוא בית ספר על-אזורי שמגיעים אליו מכל קצוות מדינת ישראל, החל מבאר שבע, אשדוד, אשקלון, אריאל, לוד ורמלה", סיפרה אלוירה קוליחמן, אם לשני ילדים מלוד שלומדים בבית הספר. "זה בית ספר שלוקח כל ילד, מכל מקום ובכל שכבה, שמאותת על רצון ללמוד ומביא אותו להישגי הצטיינות. לצערנו, המאבק הזה הפך למאבק גזעני, אך זה לא נכון. יש לנו עשרה תלמידים אריתריאים בבית הספר שעברו מהפך עם כניסתם".

קוליחמן טוענת כי אחת לכמה שנים עולה מחדש איום לסגור את בית הספר. לדבריה, העתקת בית הספר למיקום אחר הוא שווה בערך בעינייה לסגירתו של המקום. "המיקום של בית הספר הנוכחי הוא אסטרטגי – ליד תחנת רכבת ההגנה. הילדים מצליחים תוך שעה וחצי להגיע לבית הספר מכל קצוות הארץ. כל מעבר או העתקה לעיר אחרת, שווה סגירה מבחינתי. אף ילד לא יוכל להגיע לשם".

"אנחנו מרגישים מרומים", המשיכה, "כולנו יודעים עד כמה קשה לקבל אישור ללמוד מחוץ לעיר. המחשבה הזאת אצל חולדאי לסגור את הבית ספר לא נולדה לפני חודש. הוא נתן הזדמנות לעולים חדשים להירשם השנה, ובסוף הוא אומר להם 'חבר'ה, זו השנה הראשונה והאחרונה שלכם'. אנחנו מרגישים שזה משחק ברגשות הילדים שלנו, סוג של בני ערובה למאבק בבעיית המסתננים. אנחנו קוראים לראש העיר לומר לנו מה המטרה האמיתית לסגירת בית הספר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully