וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב זיהום: מפעל חיפה כימיקלים נקנס ביותר מ-3.5 מיליון שקלים

31.8.2016 / 18:11

המשרד להגנת הסביבה הודיע על הטלת הקנס בשל עודפי פליטת מזהמים שנמצאו בבדיקות פתע, שבאחת מהן חרג המפעל ב-500% מהמותר. השר להגנת הסביבה אלקין: "המפעלים חייבים להבין שלא משתלם לזהם"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: הוועדה לביקורת המדינה דנה בזיהום במפרץ חיפה, פברואר)

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (רביעי) על כוונתו להטיל קנס כספי של יותר משלושה וחצי מיליון שקלים על מפעל "חיפה כימיקלים" הפועל במפרץ חיפה, זאת עקב זיהום יתר והפרות של היתר הפליטה שניתן למפעל. הקנס, מהגדולים ביותר אי פעם בגין זיהום אוויר, הוטל בשל הפרות שהתרחשו בין נובמבר 2015 ומרץ 2016. באחת הבדיקות שבוצעו במפעל, התגלה כי חלה חריגה של 500% מהתקנים המותרים לפליטת מזהמים.

החריגות במפעל נמצאו בבדיקות פתע שערך המשרד להגנת הסביבה בחודשים המדוברים. מדובר בסך הכול בארבעה אירועים שבהם החברה, המייצרת דשנים במפרץ, חרגה מערכי הפליטה בארבע ארובות שונות במתקנים לייצור חנקת אשלגן ובארובת דוד הקיטור. החברה תוכל לערער על הקנס הכספי, שגובהו המדויק 3,624,400 שקלים, וייתכן שהוא יופחת לגובה מינימלי של שני מיליון שקלים.

עוד בנושא:
האוניות שפכו ביוב בנמל ונקנסו: "לא נהסס להעלות את רף האכיפה"
עיריית חייפה מאיימת: נעתור נגד ההחלטה להרחיב את מפעלי בז"ן
דוח: ליקויים במחקר הקושר בין זיהום לסרטן במפרץ חיפה

בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
בבדיקות נמצאו חריגות בעשרות עד מאות אחוזים. מפרץ חיפה/ערן גילווארג

הבדיקה שבה נמצאה החריגה הגבוהה ביותר, בגובה 500% מהתקן המותר, נערכה בנובמבר 2015 ונגעה לערכי הפליטה המרביים במזהם פחמן חד-חמצני. בבדיקה נמצאה החריגה האמורה בארובת דוד הקיטור ובעקבותיה נשלח לחברה מכתב התראה.

חודש לאחר מכן, בביקורת פתע נוספת במפעל, נמצאה בארובה אחרת חריגה של עד 54% מהריכוז המרבי לתחמוצות חנקן, וחריגה נוספת של עד 99% באותו המדד בארובה נוספת. החריגה האחרונה מבין הארבעה אותרה במרץ 2016, אז נמצאה פליטת יתר של עד 34% מהריכוז המותר לתחמוצות חנקן.

"לא ייתכן שחיפה כימיקלים תפר את החוק בצורה כל כך חמורה מבלי לשלם על כך מחיר כבד", מסר השר להגנת הסביבה זאב אלקין. "המפעלים חייבים להבין שלא משתלם לזהם. נמשיך לפעול ביד קשה כלפי המפעלים המזהמים ולא נניח, עד שיפסיקו לסכן את האזרחים".

ח"כ זאב אלקין, יושב ראש  הוועדה המסדרת של הכנסת, מאי 2015. טלי מאייר
"נמשיך לפעול ביד קשה נגד המזהמים". אלקין/טלי מאייר

גם סגן השר ירון מזוז התייחס להטלת הקנס ואמר כי "כל מפעל שיחרוג מההיתרים ייענש בחומרה. ננקוט במדיניות של אפס סובלנות כלפי חריגות כאלה. נמשיך להפחית זיהומים במפרץ חיפה בפרט ובמדינה כולה".

מ"חיפה כימיקלים" נמסר: "מדובר בנתונים שנמסרו לחברה בגין בדיקות שנערכו לפני כשנה ואשר יש לחברה יסוד סביר להניח כי הן נעשו באופן שאינו תואם את שיטות המדידה הראויות. בכוונת 'חיפה כימיקלים' לערער על קביעות המשרד לאיכות הסביבה ולהציג נתונים שונים מאלה הכתובים בהודעות לעיתונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully