וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המוסד לשעבר: "איראן לא מהווה איום קיומי על ישראל"

30.8.2016 / 13:35

בשיחה עם קצינים לקראת מרוץ בצפון התייחס תמיר פרדו להסכם הגרעין וציין כי "האיום לא מותנה בהסכם רע או טוב, אלא בעוצמתה של ישראל". לדבריו, האיום הפנימי צריך להדאיג: "אפשר להגיע למלחמת אזרחים"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: שניר דבוש

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו אמר היום (רביעי) כי איראן לא מהווה איום קיומי על ישראל לאחר הסכם הגרעין. בשיחה שקיים עם הקצינים תת-אלוף (במיל') אמל אסעד ותת-אלוף רם שמואלי (במיל') לקראת מרוץ "בשביל הבנים הדרוזים" שייערך בכרמל זו השנה הרביעית, אמר כי "אין היום איום קיומי על ישראל. יכול להיות הסכם טוב או רע. השאלה באיום קיומי אינה מותנית בהסכם טוב או רע, אלא בעוצמתה של ישראל".

ראש המוסד לשעבר, שסיים את תפקידו בינואר האחרון, הוסיף כי "לא קיים איום חיצוני כזה. לא לכל הסכם הייתי מצפה ורוצה. אף אחד לא יכול לדעת אם איראן לא תחזור עוד שנתיים שלוש לנקודה שבה הייתה, אבל גם כשהייתה היכן שהייתה לא היה איום קיומי על ישראל. מה שמאיים עליה הם איומים פנימיים".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
"יחסר למדינת ישראל": השר לשעבר בנימין בן אליעזר הובא למנוחות
כדי למנוע חדירות פעילי חיזבאללה: צה"ל מקים מכשול בגזרת הר דב
"לא פליטים, מסתננים": עימות בממשלה סביב בית ספר בדרום ת"א

אמל אסעד, תמיר פרדו ורם שמואלי באירוע לזכר חללי צה"ל הדרוזים, עוספיא. אוגוסט 2016. ערן גילווארג
לא מאמין באיום של איראן. פרדו והקצינים אסעד ושמואלי, היום/ערן גילווארג

שלושת יוצאי מערכת הביטחון דנו ב"אחריותם המשותפת לעתיד טוב יותר לדור הבא" וכן במציאות כיום והצורך באחדות בעם. בהתייחסו לאיום הפנימי הרובץ לפיתחה של מדינת ישראל, הזהיר פרדו כי "איומים פנימיים גורמים לקריסת מערכות" והביא כדוגמה את סוריה, עיראק, לוב ותימן.

"האיום הפנימי הוא שצריך להטריד אותנו. ברגע שחברה מפולגת ורמת הפילוג בה חוצה סף מסויים, אפשר להגיע למלחמת אזרחים. אנחנו לא שם, אבל המרחקים הולכים ומצטמצמים. האחריות מוטלת על כולנו", אמר ראש המוסד לשעבר. לדבריו, "כאשר אירוע כמו רצח ראש ממשלה איננו מעשה של יחיד, כמו מקרה רצח יצחק רבין, אלא משהו רחב יותר, זה גולש למקום המסוכן של מלחמת אזרחים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
"ברגע שחברה מפולגת, אפשר להגיע למלחמת אזרחים. אנחנו לא שם, אבל המרחקים הולכים ומצטמצמים"

עם זאת, הבהיר כי "אי אפשר לתלות את האחריות על פילוג העם על הפוליטיקאים", לדבריו, "זו תהיה שגיאה לנהוג כך". הוא הוסיף כי "השינוי יבוא מלמטה. המובילים הם מורים, מנהלי בתי ספר, ראשי רשויות מקומיות ועוד. את חיי היום-יום לא מנהלים ראש הממשלה או שר כלשהו, הרובד האמיתי של החיים נמצא מתחת לזה".

בדומה לפרדו, גם תא"ל במיל' רם שמואלי לא מאמין שאנו קרובים למלחמת אזרחים. "החברה שלנו לא תוכל לספוג ולא תצליח להתאושש ממלחמת אחים. כל אחד מאיתנו חייב לפעול למען אחדות", אמר.

פרדו התייחס במהלך דבריו להשוואה בין ההסכם עם איראן ל"הסכם מינכן" שנעשה על ידי שר הביטחון, אביגדור ליברמן. "זו אמירה קיצונית", קבע, "אסור להשוות בין קישואים לענבים. מה שהיה נכון בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת לא נכון למה שקיים היום. הניסיון לערוך השוואות בין מאורעות היסטוריים זה לא מדויק, לא נכון ואסור לעשות זאת".

"אך אחד לא יודע ולא ידע מה היו עמדותיי הפוליטיות", המשיך פרדו, בעוד מותח בעקיפין ביקורת על בכירים במערכת הביטחון שהתבטאו נגד הנהגת המדינה לאחר פרישתם. "35 שנה הייתי במערכת הביטחון, ללכת ולהשתין לבריכה שבה שחית - זו לא דרכי. אני מסתכל קדימה, לא מסתכל אחורה. לא הייתה לי אף פעם בעיה להביע את עמדתי, גם אם הייתה מנוגדת ב-180 מעלות לזו של ראש הממשלה, או לזו של שר. היה לי חופש מוחלט לומר מה שאמרתי. אבל אם אתה בתוך מערכת, אתה חלק ממנה, עד שזה חוצה קווים אדומים ואז עליך לקום ולהתפטר. נהגתי במערכת לפי כלליה. כשאתה בתוך מערכת, שמור על הכללים, אל תבעט בדלי של העבר שהיית חלק ממנו, זה לא ראוי ולא מכובד".

"הפתרון הוא שבין הירדן והים יהיו שתי מדינות"

לסיום דבריו הסביר פרדו כי "לא נוכל להגיע להסכמים עם מדינות האיזור, אם לא נפתור את הסוגיה הפלסטינית". הוא טען כי הסכם עם מדינות האסור לא יוכל להישען על אינטרסים משותפים בלבד. "אני מאמץ את דברי ראש הממשלה כי הפתרון הוא שבין הירדן והים יהיו שתי מדינות".

תא"ל אסעד אמר כי "שביל הבנים הדרוזים ממלא את החזון והייעוד שלו. מדי שנה מגיעים וצועדים בו אלפים". לדבריו, "אנשים רוצים להכיר דרך הרגליים ובמפגש אישי את העדה שלנו. רק בהיכרות בין-אישית נלמד להכיר ולכבד אחד את השני. כשאדם עומד מולך, אתה לומד להכיר אותו".

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו באירוע לזכר חללי צה"ל הדרוזים, עוספיא. אוגוסט 2016. ערן גילווארג
"לא נגיע להסכמים אם לא נפתור את הסוגיה הפלסטינית". פרדו/ערן גילווארג

המרוץ, "בשביל הבנים הדרוזים" להנצחת 411 חללי העדה הדרוזית, צפוי להתקיים ב-23 בספטמבר. המרוץ יתקיים בהובלת תא"ל אסעד והוא יכלול מסלול צעידה של ארבעה ק"מ, מסלול רכיבה של 13 או 30 ק"מ ומקצי ריצה של חמישה, עשרה או 15 ק"מ. באירוע ישתתפו שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שרים, ח"כים, משפחות, חיילים, שוטרים ועוד. האירוע ייפתח בשעה 6:00 בבוקר ויימשך עד השעה 11:30. בסיום יתקיים טקס חגיגי שבו יחולקו גביעים למנצחים.

המסלול "שביל הבנים" המשתרע לאורך 226 ק"מ ועובר דרך 18 כפרים דרוזים ונקודות תצפית נחנך באוקטובר שעבר. ייעודו הוא לחשוף בפני המטיילים את התרומה של העדה הדרוזית לחברה בישראל, את התרבות והמסורת של העדה ואת סיפור השתלבותה ברקמת החיים של החברה בישראל.

(עדכון ראשון: 13:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully