וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק טיפה באוקיינוס": אותרו 72 קברי אחים של דאעש בסוריה ובעיראק

30.8.2016 / 12:00

תחקיר של אי-פי העלה את מיקום של עשרות אתרי הרג המוני ולפי ההערכות אלפי בני אדם קבורים שם. בין היתר, מאות אסירים נרצחו באזור מוסול ועוד מאות מבני שבט אחד בסוריה. "הם אפילו לא מנסים להסתיר את פשעיהם"

צילום: AP, עריכה: יאיר דניאל

סוכנות הידיעות אי-פי תיעדה לפחות 72 קברי אחים שבהם נקברו אלפי בני אדם שנרצחו בידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בעיראק ובסוריה. לפי התחקיר, שפורסם היום (שלישי), אתרי טבח רבים אחרים צפויים להתגלות ככל שהשטחים שבהם מחזיק הארגון הולכים ומתכווצים.

בסוריה אותרו 17 קברי אחים, כולל אחד עם מאות חברי שבט אחד שכמעט הוכחד לחלוטין עם השתלטות דאעש על האזור שלהם. בעיראק הרשויות לא מנסות להעריך כמה גופות יש בלפחות 16 קברים, שנותרו בטריטוריה שעדיין לא שוחררה לגמרי. הערכות אחרות מתבססות על זיכרונות של השורדים, על תעמולה של דאעש ומאיסוף מידע על האדמה שבה נקברו. למרות המידע החסר, מספר הקורבנות הידוע הוא עצום – מ-5,200 ועד ל-15 אלף איש.

קברי אחים של חיילים שנרצחו בידי דאעש ונחשפו בעיר תיכרית, עיראק, 06 באפריל 2015. רויטרס
קברי אחים של חיילים שנרצחו בידי דאעש ונחשפו בעיר תיכרית, עיראק, 06 באפריל 2015/רויטרס

בהר סינג'אר ישנם כמה קברי אחים, חלקם באזורים ששוחררו מידי "המדינה האסלאמית" לאחר שביצעו טבח במיעוט היזידי באוגוסט 2014. אחרים שוכנים בשטחי הפקר שטרם הוחזרו לידיים בטוחות. ראשו קאסים חולף מדי יום ברכבו על פני קברים שבהם נמצאות גופות שני בניו. הדרך נכבשה לפני זמן רב, אולם חמשת האתרים במקום לא נפתחו, אלא רק גודרו בעודם ממתינים למימון ולרצון פוליטי לפתיחתם.

בינתיים, העדויות שהקברים מכילים מתאדים על ידי הרוח ונחרכים על ידי השמש. "אנחנו רוצים להוציא אותם החוצה", אמר קאסים, בעודו עומד בקצה אחת הגדרות המקיפות את אחד מקברי האחים. "אבל הם אומרים 'לא, הם צריכים להישאר. ועדה תגיע ותוציא אותם בהמשך'. עברו שנתיים, אולם אף אחד לא מגיע".

תמונות לוויין מספקות את המבט הברור ביותר על מעשי טבח דוגמת זה שאירע בכלא בדוש ביוני 2014, לאחר כיבוש העיר מוסול הסמוכה. כ-600 אסירים הוצאו להורג. תמונות לוויין של חברת המודיעין "AllSource Analysit" מצביעה על חלקת אדמה ועליה צמיגי משאית כאתר האפשרי שבו התרחש ההרג ההמוני.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
קבר אחים של יזידיות נחשף בסינג'אר שבצפון עיראק, נובמבר 2015. רויטרס
קבר אחים של נשים יזידיות בהר סינג'אר, בשנה שעברה/רויטרס

כמעט בכל שטח ששוחרר מידי דאעש מתגלים קברי אחים חדשים, כמו זה שנמצא באצטדיון בעיר רמאדי. רבים מהקברים ניתנים לאיתור בקלות, כשהם מכוסים בשכבה דקה של אדמה. "הם אפילו לא מנסים להסתיר את פשעיהם", אמר סירוואן ג'לאל, מנהל הרשות במחוז כורדיסטאן העירקי האחראית על קברי אחים. "הם ערפו את ראשיהם, ירו בהם, דרסו אותם למוות, כל שיטות ההרג. הם אפילו לא מנסים להסתיר זאת".

המצב בסוריה נותר ברובו באפלה. פעילי זכויות אדם מאמינים כי יש מאות קברי אחים בטריטוריה שבשליטת הארגון שייחשפו רק כשהלחימה תסתיים. עד אז, הם חוששים שכל מאמץ לתעד את מעשי הטבח, להוציא את הגופות ולזהות את הקורבנות יהפוך למסובך עוד יותר.

תושבים מקומיים הפועלים מאחורי קווי החזית תיעדו באופן עצמאי כמה אתרי טבח, ובחלקם הם החלו אף לחפור. כמה מהגדולים ביותר נמצאו במחוז דיר א-זור שבמזרח סוריה. לפי זיאד עוואד, עורך של עיתון מקוון במחוז, בקבר אחד נמצאו כ-400 מבני שבט השועיטאת, מתוך כאלף מבני השבט שככל הנראה נטבחו בידי אנשי "המדינה האסלאמית".

במחוז א-רקה התגלו בשבעה בורות גדולים גופותיהם של 160 חיילים מצבא סוריה שנהרגו כשדאעש כבש את בסיסם. "זאת רק טיפה באוקיינוס קברי האחים שאנחנו צפויים לגלות בעתיד בסוריה", אמר עוואד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully