וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד החינוך החדש מעורר התנגדות: "ברגע שמדדת ערכים, רצחת אותם"

30.8.2016 / 0:25

המודל שמכיל נתוני מעורבות חברתית וגיוס לצה"ל זוכה לביקורת מצד אנשי חינוך. "מי אמר שגיוס ליחידות מובילות זה ערך?", אמר מרצה לחינוך מבית ברל. מנכ"ל רשת "אורט" טוען: השיטה מבלבלת

עריכת וידאו: ניר חן.

מנהלי מוסדות חינוך ואנשי אקדמיה לחינוך חלוקים בדעותיהם באשר למודל החדש שפרסם אתמול (שני) משרד החינוך. על פי המודל החדש, רשויות מקומיות לא ידורגו עוד לפי הזכאים לבגרות, אלא לפי מכלול נתונים הנחלקים לארבעה ענפים: ערכים ואקלים חינוכי, התמדה ונשירה, הצוות החינוכי ולמידה והישגים.

"מדד הזכאות לבגרות לא יכול להיות המדד היחיד וטוב עושה המשרד שמכניס לתמונה מדדים אחרים", טען פרופ' יורם הרפז, מרצה לחינוך במכללת בית ברל. עם זאת הוא הסביר כי הבעיה במודל היא שהמדדים האחרים אינם מדידים. "תמיד מתגנב חשש שיש מניפולציה שהמשרד אומר: 'נעשה מדדים טובים לפריפריה'", ציין. "הנשרה זה מדד חשוב", אך לדבריו, ערכים תמיד פתוחים לוויכוח אידאולוגי. "מי אמר שהתגייסות ליחידות מובילות זה ערך?".

"לחינוך יש תכונה מאוד משונה", הבהיר הרפז, "מה שחשוב - לא ניתן להערכה, ומה שניתן להערכה - לא חשוב. רגישות מוסרית ואופק רחב ויכולת לחשוב ביקורתית ויצירתית - שאלו הדברים החשובים בחינוך - לא ניתנים למדידה. מה ניתן למדידה? כמה יחידות עשית בבגרות".

לקריאה נוספת:
חיזוק ההוראה: 500 מורים מנוסים ישמשו מנטורים לעמיתים צעירים
בתוך 3 שנים: זינוק של 40% במספר המורים הערבים במגזר היהודי
לקראת החזרה ללימודים: רוב הציבור לא מעריך את מערכת החינוך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חנה דורסמן, מנכ"לית "חינוך לפסגות", דווקא בירכה על הרפורמה במדידה. "שיטת מדידה זו מציגה תמונה הוליסטית של ההישגים החינוכיים ברשויות המקומיות ואינה מתמקדת רק בזכאות לבגרות", אמרה. "השיטה תאפשר להבין לעומק תהליכים המתרחשים בכל רשות ובכך להתאים את הפתרונות לצורכי הרשות, בתי הספר והתלמידים".

ואולם, הרפז הצביע על בעיה נוספת. "התכונה המיוחדת של המדידה שהיא מחסלת את המוטיבציה. אם יש בית ספר שהילדים מעורבים חברתית ומגלים סולידריות, ברגע שתמדוד את זה - רצחת את זה", קבע נחרצות. "יש המון דברים שאנחנו עושים שלא על מנת לקבל פרס. אם משרד החינוך נותן גמול לדברים שצריך לעשות אותם ללא הערכה, הוא מחסל איים איים של רצון טוב. בכל הענף של ערכים, המדידה תרצח את ההתנהגות הערכית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרפז התייחס גם לעץ המדדים שקבע משרד החינוך במודל החדש, שאחד מענפיו הוא "ערכים ואקלים חינוכי". "עוד לא נולדה שיטה למדוד אקלים", טען הרפז. "אקלים בית ספרי זו מטאפורה. יש סוגי אקלים סמכותי, סמכותני, דיאלוגי, משתף. קשה מאוד למדוד את זה וכשאתה מתחיל למדוד אתה מקלקל".

"חינוך זה לא הייטק"

גם ענף "הצוות החינוכי", לפי הרפז, אינו יכול להיות חלק ממערכת החינוך, שבראשה עומד השר נפתלי בנט, בעברו מנכ"ל סטארט-אפ. "חינוך זה לא הייטק", אמר. "בחברת 'אינטל', פעם בחודש יש הערכת עובדים וכל האימפריה ה'אינטלית' משותקת מרוב אימה 'איזו הערכה אני אקבל'. זה טוב להייטק, אם כי היום חברות הייטק מתקדמות הפסיקו עם זה".

לדבריו, "בחינוך רוב הדברים לא מדידים. כשאתה מכניס מדידה אתה מתחיל ללמוד וללמד בשביל המדידה. מדידות מרעילות את האקלים החינוכי". מבחינתו הרפז היה מבטל את דירוג הזכאים לבגרות, אך הוא מודה כי זה לא רעיון טוב. "בגרויות הן החישוקים שמחזיקים את בית הספר. תבטל את זה, ילדים יפסיקו ללכת לבית הספר. אבל תסתפקו בבגרויות ומדי פעם תשבחו בית ספר על התנדבות או יצירתיות - יש למשרד דרכים לעשות את זה. משטר הציונים מחריב את החינוך. זכאות לבגרות זה מספיק, כל היתר זה טוטליטריות של מדידה".

שר החינוך נפתלי בנט, כנס ועדת ביטון. אוניברסיטת בר אילן. 28 ביולי 2016. מגד גוזני
"בחינוך רוב הדברים לא מדידים". בנט/מגד גוזני

לעומתו, צבי פלג, מנכ"ל רשת "אורט" מתנגד לשיטה הישנה של דירוג הזכאות לבגרות, אך הוא גם חושב שהשיטה החדשה מבלבלת ושיש להסתפק בארבעה פרמטרים בלבד. "הפרסום של הזכאות לבגרות כמדד יחיד הביא להנשרה ולחסימת תלמידים לגשת לבגרות איכותית, קרי חמש יחידות", אמר. "הוא יצר תמונה מעוותת שהובילה לרדידות תעודת הבגרות".

לדבריו, "המעבר למתכונת רבת מדדים מבלבלת ואינה מאפשרת מדידה השוואתית בתפוקות העשייה. גיוס לצה"ל, למשל, הוא מדד לאוכלוסיות המתגייסות ומשרתות ואינו בר השוואה. כנ"ל קליטת תלמידים מחינוך המיוחד בבתי ספר מקיפים, אינו מדד בר השוואה, כי יש רשויות שיש בהן בתי ספר לחינוך מיוחד ויש כאלו שאין, וברור שבאלו שאין מספר התלמידים שייקלטו רב יותר. היו צריכים להתמקד בארבעה מדדים בלבד שניתן לכמת אותם ושהם ברי השוואה - זכאות לבגרות, איכות התעודה, ערכים והתנדבות ומדד ההנשרה".

בנט: "נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות"

"בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים", אמר שר החינוך נפתלי בנט אתמול בהתייחס למודל החדש. "בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון - לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. הבטחתי למורים שפגשתי בשטח וכעת אני מקיים - נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה לצד מדידת זכאות".

בנט הוסיף כי הוא מאמין ששינוי שיטת המדידה תביא לשינוי משמעותי במערכת החינוך. "מדידה לא סותרת ערכים. היא כלי לצמיחה ולשיפור. השאלה האמתית היא מה מודדים. אם מודדים רק הצלחות וזכאות - מפספסים את הערכים, את ההתעקשות על כל תלמיד, את החינוך לעזרה לזולת, ואת זה אנחנו משנים היום".

(עדכון ראשון: 23:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully