וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוק בסוריה, בלי כסף וללא אהדת הציבור: חיזבאללה בנקודת שפל

6.9.2016 / 18:00

העולם הערבי הפנה את גבו כשהגדיר אותו "ארגון טרור", קולות משפחות ההרוגים בסוריה מזיקים לנסראללה והתקציבים מאיראן לא נראים באופק. בכיר במערכת הביטחון: "זו השנה הקשה ביותר של חיזבאללה". כעת מנסים לשער אם השקט יישמר גם כשישוב למגרש הביתי

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

(נסראללה חשף: "26 לוחמי חיזבאללה נהרגו בקרבות בחאלב, נגדיל את הנוכחות", לפני כחודשיים)

עשור לאחר מלחמת לבנון השנייה, חיזבאללה נמצא בנקודת השפל הגדולה ביותר מאז הקמתו – כך על פי גורמים במערכת הביטחון. גורם בכיר אף הגדיל והכריז על התקופה הזאת בתור "השנה הקשה ביותר של חיזבאללה". ההרתעה של ישראל מאז המלחמה עדיין עומדת, אך מה שמטריד את הארגון בימים האלה הם דווקא גבולותיה האחרים של לבנון והביקורות הקשות כלפיו מתוך המדינה. ההתקרבות בין רוסיה לארצות בהרית והניסיונות להגיע להסדר בסוריה, מעוררים כעת תהיה בנוגע לעתיד חיזבאללה ביום שאחרי הלחימה במדינה השסועה.

אחת המכות שנחתו על חיזבאללה היא ההכרזה הגורפת עליו כ"ארגון טרור". המגמה החלה עם סעודיה ונסיכויות המפרץ, והמשיכה כשגם הליגה הערבית הגדירה אותו כך לפני כחצי שנה. בתוך לבנון, נמתחת ביקורת חריפה על הארגון בשל המחיר הכבד שגובה המלחמה בסוריה – 1,600 הרוגים משורותיו ואלפי פצועים. קולן של משפחות ההרוגים נשמע היטב, והתמיהה "מה לנו וללחימה בסוריה" מהדהדת ומשפיעה על דעת הקהל בנוגע לארגון.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
דיווח: "הניה יחליף את משעל בהנהגת חמאס בשנה הקרובה"
פצמ"ר נפל בכביש ברמת הגולן; צה"ל תקף בתגובה משגרים בסוריה
לתקוף את חיזבאללה וחמאס במקביל: "הבור" החדש של חיל האוויר

עצרת לציון עשור למלחמת לבנון השנייה, בינת ג'בל, לבנון, 13 באוגוסט 2016. רויטרס
תומכי חיזבאללה צופים בנאום נסראללה לרגל עשור למלחמת לבנון השניה בבינת ג'בל/רויטרס

אמנם בצמרת חיזבאללה ממהרים לטעון כי הלחימה נועדה לבלום חדירה של פעילי ג'יהאד עולמי – ובכללם "המדינה האסלאמית" (דאעש) – לתוך שטח לבנון, אך הציבור נותר ספקן לגבי המדיניות הזו. במערכת הביטחון אף טוענים כי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, שזכה לתהילה גדולה בעולם הערבי אחרי מלחמת לבנון השנייה, מוגדר היום מוקצה מחמת המיאוס.

הפיצויים גדלים - התקציבים מתכווצים

סוגיה נוספת שמקשה על חיזבאללה היא המשבר הכלכלי המתמשך שלו. הכלכלה האיראנית לא השתקמה במהרה אחרי הסרת הסנקציות במסגרת הסכם הגרעין עם המערב, ולכן משטר האייתוללות לא ממהר להשקיע בארגון ואף מקצץ מתקציבו – חרף ההוצאות הגדלות. במשרד הביטחון מעריכים כי אם טהראן תחליט להגדיל את ההשקעה בעניינים פנים-איראניים, הדבר יביא לקיצוץ נוסף בסיוע התקציבי של איראן לחיזבאללה.

האבדות שסופג הארגון בסוריה מקשות גם על מצבו הכלכלי. תקציב המשפחות השכולות של חיזבאללה גדל באופן משמעותי בשל הלחימה. הארגון, שלא מתנער מאנשיו, תומך ומשקם יותר מ-6,000 פצועים - מספר שהולך וגדל מדי חודש. בנוסף, הארגון החל לשלם פנסיות לפעילים שפרשו לפנסיה אחרי יותר מ-30 שנה בו.

חסן נסראללה, אוקטובר 2015. רויטרס
גורמים במערכת הביטחון טוענים כי הנאומים מעידים על חולשה. נסראללה ב-2015/רויטרס

גורמים במערכת הביטחון טוענים עוד כי מצבו הקשה של הארגון בא לידי ביטוי גם בקמפיין התקשורתי של חיזבאללה לציון עשור למלחמת לבנון השנייה. בין היתר, לטענתם, הנאומים של נסראללה מעידים על לחץ ועל ניסיונות לשדר יציבות.

ואולם, למרות מצבו הכלכלי, המדיני והפוליטי בלבנון, חיזבאללה לא מפסיק להתעצם ולהשקיע את משאביו בבניין כוחו. הארגון מנסה להשיג יכולות צבאיות חדשות בגיבוי איראן וסוריה ולשפר את הדיוק של הרקטות והטילים שאותם הוא מכוון אל ישראל. אף שהארגון לא מעוניין בהסלמה כעת, נשאלת השאלה מה תהיה המדיניות שלו כשישוב הביתה מהלחימה בסוריה. ככל הנראה, גם בחיזבאללה עדיין אין תשובה ברורה לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully