וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא היה מה לתת לבני": החיים החדשים של מפוני העיירה הנצורה בסוריה

בתום ארבע שנים של הפצצות ורעב כבד פונו כ-4,000 תושבי העיירה דאריא שבפאתי דמשק. "בכל פעם שהוא רואה ממתקים הוא משתולל משמחה", סיפרה אמינה קאמל על בנה שנולד אל תוך מציאות של מצור

צילום: רויטרס

(שלשום: אזרחים ומורדים מפונים מדאריא בליווי כוחות צבא אסד)

"לא היה לנו חיבור לגז או לחשמל. בכל פעם שבני היה רעב ולא היה לי דבר לתת לו לבי היה נשבר והייתי פורצת בבכי" – כך סיפרה לסוכנות הידיעות הצרפתית אמינה קאמל, בת 38, שפונתה שלשום (שישי) יחד עם משפחתה מהעיירה הנצורה דאריא שבפאתי דמשק. הפינוי התאפשר במסגרת הסכם בין המשטר סורי לבין ארגוני המורדים הנצורים בעיירה, והביא לסיומן של ארבע שנות מצור של כוחות צבא אסד.

קאמל הגיעה יחד עם משפחתה ומשפחות רבות נוספות מעירה לכפר ראז'לה – הנמצא בשליטת הממשל וממוקם כ-20 קילומטרים מדרום-מזרח לדאריא. אנשי ארגון הסהר האדום המפעילים מחסה פליטים בכפר חילקו מזון, שמיכות ומזרנים למשפחות המפונים שהגיעו ושוכנו בכ-30 מבנים טרומיים.

לקריאה נוספת:
עקב מלחמת האזרחים: תוחלת החיים בסוריה ירדה בשש שנים
עד הילד הסורי הבא: 15 דקות העניין העולמי בעומרן המדמם וההמום

תושבים מפוני מהעיירה דאריא בפאתי דמשק שבסוריה 26 באוגוסט 2016. אי-פי, AP
"בני משתולל משמחה כשהוא רואה ממתקים". פינוי התושבים בדאריא, שלשום/AP, אי-פי

"בכל פעם שבני, יאזאן, רואה ממתקים הוא משתולל משמחה", אמרה קאמל על בנה הצעיר ביותר, בן ארבע בלבד, שלא הכיר מציאות אחרת מלבד זו של המצור על עיר הולדתו. עתה, במחסה הפליטים בראז'לה זוכה יאזאן להכיר את החיים שבחוץ. "הוא אף פעם לא טעם דברי מתיקה. הוא ממש איבד את זה כשראה לראשונה ביסקוויטים", הוסיפה. בשל התנאים הקשים משפחתה של קאמל, כמו גם תושבים אחרים בדאריא, נאלצה לקצוב את מזונה. "כל אחד מאתנו היה מקבל מנת מרק לשתות בכל ערב עם השקיעה ולאחר מכן היינו בצום עד למחרת בערב", סיפרה.

תושבת אחרת מדאריא שפונתה יחד עם משפחתה של קאמל לראז'לה סיפרה כי ילדיה נדהמו ממגוון הירקות שהוגשו להם. "ילדיי, בני שלוש וחמש, הופתעו מאוד לראות עגבניות בפעם הראשונה בחייהם", סיפרה הודא בת ה-30. "אנחנו נאלצנו לחיות רק על דשא עד כה", הוסיפה ואמרה כי הביאה עמה אבנים שאספה מהאדמה מחוץ לביתה בדאריא וכי היא מקווה לחזור לעירה בעתיד.

רכבים של הצלב האדום בעיירה דאריאה, סוריה, 26 באוגוסט 2016. רויטרס
אחד המוקדים הראשונים להפגנות נגד אסד. רכבי הסהר האדום נכנסים לדאריא/רויטרס

"פרשת דאריא נחתמה, לאחר שכל האזרחים פונו ויחד איתם הכוחות החמושים ששהו בעיר", דיווחה אתמול רשת הטלוויזיה הממלכתית בסוריה. זאת, לאחר שכוחות צבא אסד נכנסו לעיר במהלך סוף השבוע. מספרם של האזרחים המפונים, על פי הדיווח, מוערך בכ-4,000 . בנוסף כ-700 חמושים הועברו באמצעות אוטובוסים לעיר אידליב הנמצאת בשליטת המורדים, בצפון המדינה.

דאריא הייתה אחד המוקדים הראשונים להפגנות נגד הנשיא בשאר אסד במרץ 2011, שהתלקחו מאוחר יותר למלחמת אזרחים כוללת. תושבי העיר הושמו תחת מצור כעבור שנה ורק בחודש יוני האחרון קיבלו את משלוח הסיוע הראשון זה ארבע שנים. נסיגתם של המורדים מאזור הסמוך לבירה נחשבת להישג עבור אסד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully