וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קב"ט חברון מעיד במשפט אזריה: "נטרול מחבל כולל גם ירי לראש"

28.8.2016 / 14:30

לאחר הפסקה בדיונים, שנקבעה עקב הקושי של סנגורי הנאשם בהריגת מחבל להשיג עדים, התחדש משפטו של אזריה. העד הראשון הוא קב"ט חברון אליהו ליבמן: "עד היום חוסלו עשרות מחבלים ואיש לא הועמד לדין". בהמשך יוצגו עדויות מומחים וחוות דעת פסיכיאטרית. צפו בדיווח לאולפן

צילום: מאצ'י הוף וניב אהרונסון , עריכת וידאו: אביב אירגז.

(בחודש שעבר: דיווח לאולפן וואלה! NEWS מבית הדין הצבאי ביפו)

משפטו של סמל אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל בחברון, התחדש הבוקר (ראשון) לאחר הפסקה של חודש. במהלך היום יעידו שלושה עדים מטעם ההגנה, שעל פי הנוהל לא היה צורך לחשוף את זהותם עד לדיון עצמו. ככל הנראה, מדובר באזרחים ששהו בזירת הירי, שכן אם היה מדובר בעדים מומחים, קצינים או חיילים – מחובתה של ההגנה היה לעדכן מראש את התביעה ואת בית הדין בנוגע לעדותם. מחוץ לבית הדין התקיימה הפגנה בעד אזריה. בין הנוכחים בדיון גם ח"כ אורן חזן.

העד הראשון לעלות לדוכן הוא אליהו ליבמן, קב"ט חברון זה 22 שנים שאף זכה בצל"ש מהרמטכ"ל על חלקו כקצין בפעילות נגד מחבלים בפיגוע בציר המתפללים בעיר באינתיפאדה השנייה ב-2002. לדבריו, המערכת הביטחונית והתקשורת ציירו תמונה שונה מהמציאות בשטח. "נראה שסימנו מטרה ועכשיו מסמנים עיגול", אמר, "התחושה היא לא נעימה ושיש צורך ליישר קו עם המערכת הביטחונית והתקשורת".

עוד בנושא:
אזריה ממשיך להאשים את המג"ד ששיקר: "אולי הוא מפחד מהתקשורת"
שעות של עדויות לא עזרו: אזריה לא הצליח לשכנע את השופטים
אזריה לפני הפסקת האש בצוק איתן: "ביבי כנס בהם, להרוג את כולם"

אלאור אזריה, בית הדין הצבאי יפו. אוגוסט 2016. מגד גוזני
שלושה קצינים במילואים יעידו לטובתו. אזריה, הבוקר/מגד גוזני

לדבריו, "מספר ימים לאחר האירוע קיבלתי טלפון מאחד מאנשי יעלון ותוך כדי שיחה הוא סיפר על שיחה שלו עם בוגי. בסופה, יעלון אמר לו שאפילו קב"ט חברון חושב שהירי לא תקין. השבוע הוא שאל אם זה נכון, עניתי שזה שקר וכזב וההפך ממה שהשר אמר". הוא הוסיף כי "מהיכרותי עם כל כך הרבה אירועים, לא ראיתי לא מ"פ, לא מג"ד ולא מח"ט או דרג בכיר אחר שיעז להמרות את דבריו של שר הביטחון".

לוואלה! NEWS נודע כי יעלון, בשיחה עם קובי אלירז, יועץ שר הביטחון לענייני התיישבות שלפי דבריו של ליברמן שוחח עמו, התכוון לרבש"ץ חברון יוני בליכבר ולא לקב"ט ליבמן. ואכן, הוא זה שיידע את מח"ט חברון כי הגיע לזירה בנוגע לירי החריג. כמו כן, נודע לוואלה! NEWS כי השר לשעבר לא היה מודע לשיחה בין אלירז לבין ליבמן, עד לעדותו של ליבמן היום.

לגבי פינוי המחבל לאחר הירי אמר ליבמן כי הדבר נעשה בניגוד להוראות. "המחבל נלקח ללא בדיקה ובניגוד לעמדתם המקצועית של החבלנים. זה סיכן את כל מי שסחב אותו עד לרגע שבו חבלנים בדקו אותו והחליטו שהוא מזוכה".

ליבמן הוסיף כי אזריה הוא שעיר לעזאזל. "אני לא מתדרך חיילים בנוגע להוראות פתיחה באש, אך באירועים שמחבל רץ לעבר חיילים הוא נורה במרכז מסה עד שהוא חוסל ואף אחד לא הועמד לדין על זה. עד היום, בעשרות אירועים, חוסלו עשרות מחבלים בחברון ובית הדין יוכל לבדוק איך זה בוצע ושזה לא יבוא ממני. יש כאלה שחושבים שאם יורים על המחבל כדור, והוא נופל על הרצפה, אז הוא מנוטרל. מחבל מנוטרל זה שתי אופציות - או שהגיע לבצע פיגוע ובמסגרת הוראות פתיחה באש הוא מחוסל - מטח למרכז מאסה ואז לאחר מכן כדור ניטרול בראש, או כשהמחבל נבדק על ידי חבלן, מוכרז כזוכה מחשש לחומרי נפץ, ואזוק באזיקים בידיים וברגליים. רק במצב כזה אפשר להכריז על המחבל כמחבל מנוטרל.

תומכי החייל אלאור אזריה, מחוץ לבית הדין הצבאי יפו. אוגוסט 2016. מגד גוזני
"אוהבים את צה"ל, משחררים את אזריה". הפגנת תמיכה בנאשם מחוץ לבית הדין, הבוקר/מגד גוזני

"חלק מהאירועים מצולמים על ידי הצבא ויצא לי לראות אותם. כשלוקחים סרט של 'בצלם' שכולו נגד צה"ל וחושבים שזה האירוע, זה פשוט להיות מנותק מהמציאות. האירוע לא נגמר עד שהוא לא נגמר. עד שהמחבל מזוכה ולא נשקפת ממנו יותר סכנה. הסיפור פה יצא מפרופורציות".

הוא הוסיף לדבר והפנה אצבע מאשימה לגורמי הפיקוד. "המ"פ, יש לי המון הערכה על פועלו, אבל באירוע הזה הוא כשל - ההתנהלות בזירה, חוסר בידודה, חוסר באבטחה". על מפקד הגדוד דוד שפירא, אחד מעדי התביעה שקרא לאזריה שקרן, אמר ליבמן: "למרות הערכתי הגדולה למג"ד, קשה לי להתייחס לדבריו כי הוא לא נכח בזירה והוא לא תחקר את כלל האנשים בזירה. לא ברור לי אם יש לו על מה להתבסס או שמדובר בחלק מיישור קו ימים ספורים לפני שהוא מסיים תפקיד. הוא לא נכח ולא תחקר את כולם ומסתמך על סרטון 'בצלם'. אין לי אלא חשש שזה יישור קו עם רוח המפקד".

קב"ט חברון, אליהו ליבמן בדיון בעניינו של אלאור אזריה, בית הדין הצבאי יפו. אוגוסט 2016. ניב אהרונסון
"המציאות בשטח שונה". קב"ט חברון ליבמן בבית הדין הצבאי ביפו, הבוקר/ניב אהרונסון

עו"ד אייל בסרגליק, שמייצג את אזריה, ביקש מליבמן להתייחס לטענה של התביעה, ולפיה איום המטען הזירה הוא פיקציה. "זה מזעזע ברמות גבוהות שאדם שלא היה בזירה ולא חש באיום, לא הסתכן מעולם ולא ראה אנשים פצועים והרוגים (יאמר זאת)", השיב. "מדובר בסא"ל במילואים שעזב את האזרחות כדי להרשיע לוחם בצה"ל. זה מזעזע ולא נתפס". השופטים דרשו ממנו שיפסיק עם ההערות נגד התובע.

לדבריו, "אלאור פעל יוצא מן הכלל לאור החשד ומנע סיכון בשטח. אם היה מתברר שהיה עליו מטען, היינו מעלים אותו על נס. בגלל סרטון של בצלם והלקאה עצמית, הופכים את היוצרות. עצוב שכך המצב ואני מקווה מאוד שהעוול יתוקן".

לאחר זמן מה החלה חקירה נגדית. "ראית פרוטוקולים מהמשפט מהדיונים הקודמים? עדויות במצ"ח של עדים אחרים? מסרו לך מה אמרו עדים אחרים אמרו?" נשאל. הוא השיב בשלילה.

שינויים בגרסת אזריה

בסבב הדיונים הקודם עמד אזריה על דוכן העדים וניסה להסביר את גרסתו בפני סנגוריו ובפני התביעה הצבאית ושופטי בית הדין הצבאי. ההפסקה בדיונים בעניינו נקבעה, בין היתר, עקב ניסיונם של סנגוריו להשיג עדי הגנה מומחים – דבר שלטענתם התקשו לעשות בזמן המשפט.

בשבוע שעבר פורסם בחדשות 10 כי ההגנה הגישה חוות דעת פסיכיאטרית שקבעה כי אזריה סבל ממחסור בשינה וכי הוא סובל מהפרעות קשב וריכוז – שני גורמים שהביאו, בין היתר, להתנהלותו ולשינויים בגרסתו במהלך החקירה והמשפט. בתגובה, ביקשה התביעה לקבל חוות דעת מטעמה, אך מאחר שמדובר בחוות דעת שנערכו זמן רב יחסית לאחר הירי במחבל, חשיבותן להמשך הדיונים מוטלת בספק.

ח"כ אורן חזן במשפטו של אלאור אזריה, בית הדין הצבאי יפו. אוגוסט 2016. מגד גוזני
הגיע להביע תמיכה. ח"כ חזן בבית הדין הצבאי ביפו, היום/מגד גוזני

צוות הסנגורים של אזריה, עו"ד בסרגליק, אילן כ"ץ וכרמית שחובר, הודיע כי שורת עדים שעליהם ויתרה התביעה יגיעו להעיד מטעם ההגנה. כמו כן, עורכי הדין גייסו שלושה קצינים בכירים במילואים כדי שיעידו לטובת אזריה – אלוף (במיל') עוזי דיין, אלוף (במיל') דן ביטן ומפקד אוגדת עזה לשעבר, שמואל זכאי.

"בכתב האישום הופיעו 77 עדים שמתוכם בחרה התביעה להעביר 22, שעה שראתה שעדים מטעמה, פרט למפקד הגדוד, מפקד הפלוגה ומפקד החטיבה שקודמו באורח פלא, סותרים את גרסתה באופן מוחלט", מסרו סנגוריו של אזריה. "שאר העדים יובאו בידי ההגנה, עדים נוספים הם מומחים מכל הפרמטרים הקשורים להגנתו של אזריה וכן קצינים בכירים. אנו משוכנעים שלאחר שתוצג התמונה המלאה ולא תמונה חלקית ומעוותת, הדברים יתבהרו בבית הדין".

בחקירתו הנגדית על ידי התביעה הצבאית בחודש שעבר עומת אזריה עם הסתירות בעדותו, כמו גם עם חוסר התאמתה לסרטון שתיעד את הירי בחברון. אזריה המשיך לטעון כי החליט לירות במחבל "כשזיהה סכנה" וציין כי קיבל את ההחלטה "בשבריר שנייה".

כשנאמר לאזריה כי הראיות מצביעות כי ההחלטה לירות התקבלה על ידיו כשתי דקות לפני הירי עצמו, טען אזריה בפני התובע כי "אני לא אחראי לתובנות שלך. הכוונה שלי הייתה שההחלטה התקבלה בשבריר שנייה. מה שאתה אומר זה לא נכון". כמו כן, עומת החייל עם הטענה כי חשד שהמחבל נושא מטען משום שלבש מעיל ועם הטענה כי בחברון שררו באותו היום 30 מעלות. "מח"ט יהודה בעדותו אמר שהלבוש ממש לא חריג, שלושה חודשים אחרי האירוע חצי מהחיילים מסתובבים עם מעילים", אמר התובע, ועל כך השיב אזריה: "הלבוש חריג גם עקב זה שהוא מחבל שעשה פיגוע. לי הוא גם היה נראה מנופח".

נציגי הסנגוריה – משפטו של אלאור אזריה. מגד גוזני
יציגו עדים נוספים מטעמם. סנגוריו של אזריה/מגד גוזני

בצפייה בסרטון המתעד את האירוע, טען אזריה בתוקף כי "ירה כדי להציל חיים". "אם אם זה היה נקמה, הייתי נוקם במחבל והייתי מתקרב אליו בזווית אפס ויורה לו כדור אחד בראש", אמר.

בדיונים הוטחה בפני אזריה הסתירה בין טענתו כי דיבר עם מפקד הגדוד על החשש ממטען בזירה לבין עדות המג"ד. החייל טען בעדותו בימים שלפני כן כי המג"ד התעלם מדבריו וקטע אותם. "שאלתי אותך אם סגן-אלוף שפירא (מפקד הגדוד - ש"ב) שיקר, והיה לך קצת קשה אבל בסוף אמרת. מה האינטרס שלו לשקר?", שאל התובע, ועל כך השיב אזריה: "לא יודע, אולי הוא מפחד מהתקשורת, ממה יאמרו בעולם".

(עדכון ראשון: 07:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully