וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק תאי השירותים: הישג נרשם לטרנסג'נדרים בצפון קרוליינה

27.8.2016 / 10:10

לאחר שהמדינה העבירה שורת חוקים מפלים, שאחד מהם קבע כי עליהם להיכנס לשירותים המשויכים למינם הביולוגי ולא לזהותם המגדרית, פסיקה זמנית מאפשרת לטרנג'נדרים לבחור בתא המתאים להם. "המאבק לא תם"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(בסרטון: חוק נגד טרנסג'נדרים בקרוליינה הצפונית מסעיר את קהילת הלהט"ב)

סטודנטים ואנשי צוות באוניברסיטת קרוליינה הצפונית יוכלו להשתמש בתאי שירותים בקמפוסים על פי המגדר שלהם במקום על פי המין בו הם נולדו - כך קבע אמש (שישי) בית משפט בארצות הברית. הפסיקה נתפסת כניצחון גדול לקהילת הטרנסג'נדרים במאבק נגד האיסור של קרוליינה הצפונית, שיגיע לבית המשפט בעוד כחודשיים, זאת למרות שמדובר בפסיקה זמנית. השופט, תומאס שרדר, ציין כי ייתכן שהעותרים הוכיחו שהחוק במדינה, לפיו טרנסג'נדרים נאלצים להתפנות בתאי שירותים על פי המין שבו נולדו, אינו עומד בקנה אחד עם החוק הפדרלי. בית המשפט צפוי להגיע להחלטה סופית בפרשה רק בעוד כחצי שנה.

מנהיגים רפובליקנים בקרוליינה הצפונית טוענים כי החוק במדינה נועד להגן על נשים ולמנוע מגברים להיכנס לשירותי שלהן. לעומת זאת, הטרנסג'נדרים המערערים על החוק המגדרי טוענים כי ההגנה על נשים קיימת כבר בחוקים הקיימים ואין צורך בעוד חוקים כדי להגן על פרטיותן. עוד הם טוענים כי החוק במדינה פוגע ומפלה.

עוד בנושא:
צעד היסטורי: ארה"ב התנתה תקציבים ביחס שווה לטרנסג'נדרים בבתי ספר
"חוק השירותים" הוא רק ההתחלה: בדרום ארה"ב יוצאים למלחמה בגייז

הממשל בארה"ב הורה לבתי הספר הציבוריים לאפשר שימוש בשירותים לפי השתייכות מגדרית ולא מין מולד. רויטרס
שלט מחאה נגד החוק בקרוליינה הצפונית/רויטרס

בדברי ההסבר לפסיקה, ציין השופט שרדר כי העותרים "ככל הנראה הצליחו" בטענתם לביטול החוק הקיים במוסדות חינוך. הוא צידד בטענת העותרים וציין כי החוקים הקיימים כבר מגנים על הפרטיות בתאי שירותים. "החוקים במדינה הנוגעים להצצה ולהתערטלות ממשיכים להגן על פרטיות האזרחים, בלי קשר לאיסור על השימוש בשירותים על פי זהות המין", כתב שרדר. הוא הוסיף כי אין שום ראיה לכך שעברייני מין יוכלו לטעון שהם טרנסג'נדרים ולכן נכנסו לתא שירותים כזה או אחר.

אחד מהעותרים לבית המשפט, חואקין קרקאנו, עובד באוניברסיטה, אמר כי החלטת השופט היא צעד חשוד לקראת ביטול החוק. "המאבק עדיין לא תם", אמר, "לא נשקוט עד שהחוקים המפלים ייעלמו".

אזרחים חוגגים את ההחלטה על אישור נישואים חד מיניים בכל מדינות ארצות הברית מחוץ לבית המשפט העליון, יוני 2015. רויטרס
"המאבק עדיין לא תם". חגיגות בארה"ב לאחר התרת נישואי להט"ב לפני כשנה/רויטרס

לפני כשלושה חודשים הורה הממשל בארצות הברית לבתי הספר הציבוריים בקרוליינה הצפונית לאפשר לתלמידים טרנסג'נדרים להשתמש בשירותים על פי המגדר אליו משתייכים. גורמים במשרד המשפטים ובמשרד החינוך מסרו אז לבתי הספר ברחבי ארצות הברית כי ההוראה אינה מעוגנת בחקיקה, אך מדגישה את החובה שלא להפלות תלמידים, כולל על בסיס מגדרי. "ההוראה שולחת הודעה ברורה לתלמידים טרנסג'נדרים: כאן באמריקה אתם בטוחים, מוגנים ושייכים – בדיוק כמו שאתם", אמרה וניטה גופטה, ראש המחלקה לזכויות אדם של משרד המשפטים, בהודעה רשמית שלוותה למכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully