וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האהבה תחכה: זוגות חושפים כיצד התגברו על המבוכה ודרשו הסכם ממון

ליאת הלוי כהן

27.8.2016 / 6:55

הסכמי הממון בעליה. כשאחד מכל שלושה ישראלים מתגרש, יותר ויותר זוגות מתעקשים להציף את הנושא הטעון. בין אם מדובר באוהבים צעירים, זוגיות עם תושבת חוץ או פרק ג' בגיל 70 – כולם רוצים להגן על ממונם. אבל איך מצליחים לשמור על הרומנטיקה כשעורך דין נכנס לתמונה?

זוג נשוי רב על בית. ShutterStock
המגמה לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין הולכת וגוברת/ShutterStock
"כשהתחתנתי לפני 22 שנים, הסכם ממון לא היה דבר מקובל, ומי חשב בכלל על פרידות וגירושים? היינו צעירים והכל נראה ורוד. אבל ההסכם הזה חסך לי הרבה ויכוחים וכאבי ראש בגירושים"

פעם החיים היו פשוטים יותר. זוג אוהבים היה עומד מתחת לחופה ונשבע אמונים זה לזו. אף אחד לא דמיין מה יקרה אם וכאשר הקשר יסתיים. וגם כשזה קרה - היו בני הזוג מתחלקים ברכוש שנצבר באופן שווה וממשיכים הלאה. לפעמים העניינים היו מסתבכים, כפי שקורה בדרך כלל כשכסף ורגשות מעורבים. מדי פעם גם אפשר היה לשמוע סיפורים עסיסיים על בעל שהפסיד את כל כספו לאשתו או אישה שיצאה מהנישואים בלי לירה אחת בארנק.

אבל היום, כשהסטטיסטיקות מצביעות על כך שכמעט אחד מכל שלושה זוגות מתגרש, המגמה לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין הולכת וגוברת. יש שיקראו לזה טרנד או עוד וי שצריך לסמן לפני החתונה כדי להרגיש בטחון. אך כשהפרפרים בבטן עוד לא שקטו, וההתרגשות מהקשר הטרי עדיין בשיאה, לרוב הזוגות לא נוח לעסוק בנושאים רגישים כמו פרידה אפשרית לפני הנישואין. עם זאת, יש מקרים בהם זה בלתי נמנע, בעיקר כשהחלופה עלולה להתגלות כלא אחראית, ובעתיד אף לגבות מחיר כספי יקר, צער רב ומפחי נפש בלתי מבוטלים.

רחל (שם בדוי) מהקריות, שהתחתנה לפני 22 שנה והגיעה לנישואין עם דירה משלה, לא טרחה לערוך הסכם ממון. "אז זה לא היה כל-כך מקובל", היא נזכרת, "ומי חשב בכלל על פרידות וגירושים? היינו צעירים והכל נראה ורוד". כאשר רחל ובעלה החליטו למכור את הדירה שבבעלותה, בה התגוררו עם ילדיהם, ולעבור לדירה יקרה יותר, היא התעקשה על כך שיחתמו על הסכם ממון ושווי הדירה יחשב כרכושה הבלעדי.

ברבות הימים, כשבני הזוג התגרשו, ההתעקשות של רחל השתלמה. "ההסכם הזה חסך לי הרבה ויכוחים וכאבי ראש, והפך את הגירושים לנסבלים", מספרת רחל. "אם בעלי לשעבר לא היה משתף פעולה עם היוזמה שלי, ולא היה מסכים לחתום על הסכם ממון, לא הייתי מסכימה בכלל שנמכור את הדירה וזה מן הסתם היה מכניס הרבה מתח לקשר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקור: סקר של AAML/מערכת וואלה!, צילום מסך
"ההסכם נעשה כדי שהילדים לא יריבו על הירושה. היום כולם חיים בשלום, אבל ברגע שנכנסים ענייני כספים, השלום כבר לא שלום ופתאום יש מלחמה"

מכיוון שהסכמי הממון נערכים לרוב אצל עורכי דין פרטיים, ולא תמיד מקבלים תוקף בבית משפט לדיני משפחה, טרם נאספו נתונים רשמיים על מספר הסכמי הממון הנערכים בארץ. אך סקר משנת 2013 שערך ארגון ה-AAML (American Academy of Matrimonial Lawyers) בקרב עורכי דין המתמחים בגירושין, מאפשר לקבל אומדן על היקף התופעה בארה"ב. 63% מעורכי הדין דיווחו על עלייה במספר הסכמי הממון בשלוש השנים שקדמו לסקר. בנוסף, 44% מהרווקים מאמינים שחשוב לערוך הסכם ממון ו- 15% מהגרושים מתחרטים שלא ערכו הסכם כזה לפני החתונה.

מה מאפיין את מי שפוקדים את משרדי עורכי הדין ובתי המשפט לדיני משפחה ומבקשים להגן על רכושם? לפי עורכת הדין חדוה שפירא, אפשר לסווג את החותמים על הסכם ממון לשלושה: זוגות שביניהם פער כלכלי משמעותי, זוגות בגילאי ה-40 וה-50 שמגיעים לקשר עם רכוש וממון שצברו במהלך חייהם ובני הגיל השלישי שרוצים למסד קשרים בגילאי ה-70 וה-80 וחשים לחץ מצד ילדיהם לחתום על הסכם.

אחד מהם הוא יעקב רוטברג, בן 85 מתל אביב שכבר ראה לא מעט והספיק לצבור רכוש בחייו. הוא מתגורר עם זוגתו השלישית, חדוה, שברשותה מספר נכסים. השניים חתמו על הסכם תמציתי ביותר שתכליתו 'מה ששלי שלי ומה ששלך שלך'. "הכול נעשה כדי שהילדים לא יריבו על הירושה. היום כולם חיים בשלום, אבל ברגע שנכנסים ענייני כספים, השלום כבר לא שלום ופתאום יש מלחמה". ומה לגבי הרכוש המשותף של בני הזוג? "הכלבה במבי, רק זאת שייכת לשנינו", אומר רוטברג וצוחק, "שתי רגליים קדמיות של חדוה, ושתיים אחוריות שלי".

גם הדירה בה מתגוררים כיום השניים ושייכת לחדוה, נכללת בחוזה. יעקב הוסיף סעיף הקובע שלא תהיה לו כל דרישה כלפיה. למרות שהם חיים בה יחדיו כבר שנים רבות, והחוק עומד לטובתו, הוא העדיף שהדברים יתועדו. "הכי חשוב שהכול יעשה ברוח ובאווירה טובה", הוא מסכם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיעור הגירושין הגבוה הפכו את הסכמי הממון לפופולאריים./מערכת וואלה!, צילום מסך
"עם השנים הבנתי שבעלי נהנה לחיות על חשבוני. מצבנו הכלכלי התדרדר ונאלצנו למכור את הדירה שנרשמה על שמי בהסכם הממון. אבל במקום לשים את הכסף בחשבון פרטי, הוא הועבר לחשבון משותף. כשהתגרשנו הפכתי מאישה בעלת אמצעים - לחסרת כל"

"מלבד שיעור הגירושין הגבוה", מסביר עורך הדין עמית ורד, מומחה להסכמי ממון ודיני משפחה, "אחת הסיבות אשר בעטיה הסכמי ממון כבר אינם דבר חריג אלא הפכו למאוד פופולאריים בשנים האחרונות בנוף הישראלי, היא רף הגיל הממוצע לנישואין, שעולה בהדרגה. במקרים רבים, כל צד מגיע לחתונה עם הישגים אישיים ופיננסיים כמו כסף ורכוש שהוענקו לו במתנה או בירושה על ידי משפחתו. במצבים כאלו בני הזוג רואים בהסכם הממון הסדר משפטי לגיטימי, מסודר ויציב לשותפות כלכלית, אגב הפרדה והגנה על נכסים מסוימים, המהווה חלק בלתי נפרד מהקשר הזוגי".

שרית (שם בדוי) ממושב בצפון, הגיעה לנישואיה הראשונים בגיל 40 עם דירה, רכב וכסף נזיל בחשבון הבנק. היא כלל לא חשבה לעשות הסכם ממון, למרות שבעלה לעתיד היה ללא כל רכוש. "האהבה סנוורה אותי וכל כך שמחתי לעמוד סוף סוף מתחת לחופה שלא חשבתי על כלום". רגע לפני החתונה, היא מספרת, אמה הכריחה אותה לגשת לעורך דין ביחד עם החבר כדי לחתום על הסכם ממון המשייך לה את הדירה. "עם השנים הבנתי שבעלי נהנה לחיות על חשבוני ולא מתכוון לצאת לעבוד. מצבנו הכלכלי התדרדר ונאלצנו למכור את הדירה שהייתה ברשותי וגם נרשמה על שמי בהסכם הממון. אבל במקום לשים את הכסף בחשבון פרטי, הכסף הועבר בתמימות לחשבון המשותף. כמה שנים מאוחר יותר, כשהחלטתי לפרק את הקשר, הבנתי שמאישה בעלת אמצעים - הפכתי לחסרת כל".

ויש גם את הזוגות הצעירים שנישאים לראשונה, אפופי הרומנטיקה. עבורם, כסף, חוזים והסכמים אינם חלק מהזוגיות שלהם. רונית ואלון (שמות בדויים) זוג צעיר ממושב במרכז הארץ שהתחתנו לפני חצי שנה, מודעים היטב לפער הכלכלי אתו הגיעו אל הקשר. אבל גם מבחינת רונית, המבוססת יותר כלכלית, וגם מבחינתו של אלון, הקשר שלהם מבוסס אך ורק על יחסי אמון ואהבה. "וגם אם ביום מן הימים האהבה תיסדק", אומרת רונית, "אין לי ספק שנצליח להתגבר על הקושי בחלוקת הרכוש ללא התערבות של עורכי דין ובתי משפט. כשההורים שלי העלו את הנושא ושאלו, בדחילו ורחימו, אם שקלתי להציע לאלון שנחתום על הסכם ממון, הורדתי את הנושא מיד מהפרק".

"כאשר זוג צעיר מתחתן בפעם הראשונה", אומרת עו"ד שפירא, "הבקשה לחתום על הסכם ממון מלווה פעמים רבות בחוסר נוחות, בעיקר מהצד הפחות מבוסס כלכלית, המרגיש שבן הזוג לא סומך על יושרו והגינותו. זאת לעומת בני זוג שחוו גירושין והתמודדות מכאיבה סביב ענייני כספים, שם הדרישה לחתום על הסכם ממון הרבה יותר נפוצה ומובנת מאליה".

הסכם ממון. ShutterStock
?הבקשה לחתום על הסכם ממון מלווה בחוסר נוחות אצל זוגות צעירים"/ShutterStock

לאחרונה ישנו קהל יעד נוסף שהתוודע אל עולם הסכמי הממון המתפתח, הכולל גברים מבוגרים שמתחתנים עם נשים צעירות, לרוב מארצות אסיה או מזרח אירופה. במקרים מהסוג הזה, אחוזי הזוגות שחותמים על הסכם ממון גבוה ביותר. "במצב הזה אין כמעט אחד שלא טורח לעשות הסכם ממון עם אשתו לעתיד", מסביר עורך הדין עמית ורד, "זאת כדי להבטיח שבבוא היום הכסף והרכוש יישארו בארץ ויעברו לילדים, ולא 'יהגרו' לארצות רחוקות".

אך יש מקרים בהם גם הסכם ממון סטנדרטי לא מספיק, כפי שהבין אודי (שם בדוי), הנמצא בימים אלה בתהליכי גירושים מתקדמים. הוא דווקא ערך הסכם ממון לפני החתונה, אבל שנתיים לאחר מכן מצא את עצמו בהפסדים של מאות אלפי שקלים, בעוד אשתו נהנית מהשקעות נדל"ן בלי שהביאה איתה אל הקשר אף לא שקל אחד.

אודי מטיל את האשמה על עורך הדין עמו ערך את ההסכם, שאינו מתמחה בדיני משפחה והסכמי ממון. עורך הדין החתים את הזוג הצעיר על הסכום אותו קיבל אודי מסבו לרכישת הדירה, כ- 400,000 שקלים, שהיוו מחצית משווי הדירה לפני שנתיים. אלא שבשנתיים האחרונות עלה ערך הדירה בכ-25%, ועכשיו כשבני הזוג לפני פרידה, אודי יקבל את סכום הכסף אותו הביא אך לא ייהנה כלל מעליית ערך הדירה. אשתו, לעומת זאת, תהנה ממחצית ההפרש ברגע שהדירה תימכר.

"אם יש משהו שאני מצטער עליו", אומר אודי, "הוא שלא התעמקתי בנושא כשחתמתי על הסכם ממון. הלכתי לעורך-דין שאינו מומחה והפסדתי הרבה מאד כסף שיצר הרבה תסכול. מעבר לקושי הנפשי בפרידה, יש כאן הפסד כלכלי שאצטרך לספוג. אין לי ספק שבפרק ב' אתנהל אחרת, גם אם זה יעלה לי יותר. לא אוותר על הסכם ממון מפורט אצל עורך-דין מומחה להסכמי ממון, ואקרא לעומק את כל האותיות הקטנות בהסכם".


לרובנו נח לנו להאמין ש"לנו זה לא יקרה", וחיי הנישואין שלנו לא יסתיימו כמו של השכן ממול. אבל למציאות של ישראל 2016 יש מספרים משלה. והמציאות הזו אומרת, שלא לומר צועקת, שחיי נישואין מושלמים בהם זוגות מתחתנים בגילאי ה-20 וחיים יחדיו בשלווה ובנחת 70 שנה, כבר כמעט ואינם קיימים. אז אם הממון נמצא בידכם, והכל עוד מתנהל על מי מנוחות, כנראה שעדיף שתלכו לעשות מבעוד מועד - הסכם ממון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully