וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאו דווקא רוצה להביא שלום עולמי: הכירו את מלך היופי של לבנון

27.8.2016 / 8:33

לאחר שגבר על עשרים מועמדים, פול אלכסנדר מעוניין להראות את הפנים היפות של לבנון. וגם: פיצוץ האוכלוסין במצרים מדאיג את המדינה וגורם למצוקה בבתי הקברות וההטרדות המיניות שוב על סדר היום בתוניסיה. כל חדשות העולם הערבי שלא תמצאו בשום מקום אחר

עריכה: ניר חן

שר הבריאות המצרי מכריז על מדיניות הפחתת הילודה

התפוצצות האוכלוסין היא הבעיה העיקרית המלווה את מצרים כבר כמה עשורים. המדינה האדירה מאכלסת כיום קרוב ל-90 מיליון בני אדם (רובם ככולם חיים בצפיפות אדירה לאורך הנילוס), והאופי המסורתי של רוב חלקי החברה המצרית, היעדר תכנון ילודה ושימוש בגלולות למניעת היריון מביאים לקצב ילודה בלתי נתפס - לפי הערכות שונות, בכל שש שניות נולד תינוק מצרי. תוכניות ויוזמות שונות של הממשלה המצרית להחדיר לציבור את רעיון צמצום הילודה, עוד מימי הנשיא אנואר סאדאת בשנות ה-70, לא זכו להצלחה.

מטרת התוכנית היא להפחית את שיעור הפוריות הכולל ל-24 ילדים לכל עשר נשים כדי להגיע בשנת 2030 ל-110 מיליון תושבים. לדברי שר הבריאות, משרדו פועל עם 48 גופים שונים כדי להגיע למטרה הזו. לפי הגורמים הרשמיים במצרים, התוכנית הנוכחית תתמקד בצעדים חינוכיים והסברתיים בנושא תכנון המשפחה, אך גם בטיפולים שונים להפחתת פוריות, כפי שנעשה באיזורים כפריים בהודו ובסין. קטסטרופת האוכלוסיה הצפויה למצרים בעוד שנים לא רבות הביאה למחלוקת בין הרופאים, שחלקם תומכים בהפחתת הפוריות של נשים וגברים בדרכים רפואיות כדי למנוע את האסון הכלכלי שבדרך, בעוד אחרים מתנגדים בתוקף לרעיונות אלו, וטוענים כי הם פסולים מבחינה דתית, חברתית ומוסרית. אלה גם מצטטים משפט של אללה: "אל תהרוג את ילדייך בגלל עוני". לטענתם, חינוך האוכלוסייה לאחריות חברתית היא הדרך היחידה לצמצום הילודה.

התוכנית מעוררת זעם ולעג ברשתות החברתיות, ודאי נוכח הירידה במצב הבריאותי והכנסות התושבים. חלקם אף תוהים איך ייתכן שסין, מדינה צפופת אוכלוסין לכל הדעות, דווקא מנצלת את ההון האנושי שלה לפריחה כלכלית ומדעית.

קהיר, מצרים. GettyImages
עד 2030, אוכלוסיית מצרים עלולה למנות 110 מיליון תושבים/GettyImages

וגם: מצוקת קבורה

מסתבר שפיצוץ האוכלוסין שמקשה על החיים במצרים, המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה בעולם הערבי, מקשה גם על המוות: בשל העומס האדיר על מקומות קבורה, זינקו מחירי חלקות הקבר במדינה הענייה ביותר ב-50 אחוז במהלך תקופה קצרה. הנסיקה האדירה במחירי הנדל"ן הביאה לכך שהשגת ההון הדרוש לחלקת קבר לקרובים, דומה להשגת ההון הדרוש לדירה למגורים. מחירי הקברים עומדים כיום על בין 40 אלף לירות מצריות (כ-17 אלף שקל) לקבר פשוט ל-600 אלף לירות (כ-250 אלף שקל) לחלקת קבורה מפוארת, באופן שמדגיש יותר מתמיד את פערי המעמדות במדינה. כלי התקשורת מתארים בציניות כי בעת היוודע על מות של קרוב משפחה, העצב הגדול הוא מהמחיר שתעלה הקבורה.

המשבר הביא לתופעות שכמעט ולא היו מוכרות קודם לכן, כמו תושבי כפרים ושכונות השומרים בתוקף את השטחים הספורים שנותרו לקבורה אך ורק לתושבי המקום. כמו כן, אנשים מוכרים שטחים שברשותם, כמו חצרות של מבנים, כדי שישמשו לקבורה. חיפוש בפייסבוק מעלה עשרות עמודים של מצרים בעלי חוש עסקי שמנצלים את המשבר כדי למכור פיסת קרקע במחיר מופקע.

הפיתרון שמציעה ממשלת מצרים להקלת הבעיה הוא חלוקת קרקעות מדינה לאזרחים למטרת קבורה, בהגרלה שעורך משרד השיכון. לפני מספר חודשים איים אדם באחד מפרברי קהיר להצית עצמו לאחר שלא זכה בהגרלה, אך שוכנע לחזור בו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
בית קברות במצרים. GettyImages
בתמונה: נדל"ן מבוקש מאוד במצרים/GettyImages

הטרדות מיניות בתוניסיה

הפרלמנט בתוניסיה דן בהצעת חוק להחמרת הענישה נגד הטרדות מיניות, לפיו על גבר שיטריד אישה או "יפגע בכבודה או בצניעותה" במקום ציבורי תיגזר שנת מאסר אחת, בצירוף קנס של 2,000 דינר (כ-3,500 שקל). השרה התוניסאית לענייני נשים (תפקיד שחריג בפני עצמו בעולם הערבי) סמירה מרעי אמרה כי הצעת החוק מבקשת להילחם בתופעה הגוברת של אלימות מינית פיזית ומילולית נגד נשים במדינה. בתוניסיה נמצאת כיום בשלטון קואליציה של המפלגה האסלאמית יחד עם מפלגות ליברליות, וכמו בכל המדינות שחוו את "האביב הערבי", חל בה זינוק באלימות נגד נשים במהלך שנות אי הסדר שלאחר המהפכה (מחקר שנערך בסוף 2015 הראה עליה של 47.6% בשיעור הנשים שנחשפו לאלימות).

בשנה האחרונה התופעה הזו עלתה יותר לכותרות: בחודש פברואר האחרון נפוצה בפייסבוק תמונת עירום של אישה חבולה קשות לאחר שהוכתה בידי בעלה, שגרמה לסערה, גם בחברה שכה מורגלת לאלימות מסוג זה.

באפריל הייתה תוניסיה למדינה הערבית והאפריקאית הראשונה שהתושבים בה לקחו חלק בקמפיין "השפתיים האדומות שלי", במסגרתו גברים ונשים צובעים את שפתיהם באדום ומפיצים את התמונות במטרה להעלות את המודעות לתופעת האונס והאלימות המינית נגד נשים, ובפרט נגד המנהג הרווח של האשמת הקורבן.

מחאה של נשים בטוניסיה. AP
נמאס להן לשתוק. מחאת נשים בתוניסיה/AP

הזוכה בתחרות מלך היופי של לבנון

פול אלכסנדר בן 23 נבחר בשבוע שעבר למלך היופי של לבנון לשנת 2016 מבין עשרים מועמדים שהתחרו על התואר, בסיומו של טקס ששודר בשידור חי, בהשתתפות הכוכבת היפא והבי. אלכסנדר, מאמן כושר שמתכוון ללמוד משפטים, ככל הנראה לא מתכנן להביא שלום עולמי כמו כל מלכות היופי כי אם לעודד את התיירות ולהראות את הפנים היפות של לבנון. צוות השיפוט כלל אישים ידועים בתחומי הפוליטיקה, היופי והספורט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully