וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים חדשים חושפים: "ישראל מכרה נשק לארגנטינה בזמן מלחמת פוקלנד"

הארכיון הבריטי שחרר מסמכים שמראים כי משלוחי הנשק מישראל לחונטה הצבאית נמשכו גם בזמן שהיא לחמה בכוחות בריטיים באיי המחלוקת. לפי ספר של עיתונאי ארגנטיני, הייתה זאת נקמתו של בגין בבריטים

צילום: AP, עריכה: אביב אירגז

ישראל מכרה נשק לחונטה בארגנטינה בזמן המלחמה שניהלה עם בריטניה באיי פוקלנד ב-1982 - כך עולה ממסמכים של משרד החוץ בלונדון ששוחררו לציבור. דיפלומטים בממלכה ציינו כי יש בידיהם ראיות ולפיהן ישראל העבירה נשק ששימש את המשטר הצבאי בבואנוס איירס במהלך הקרבות.

הייצוא הישראלי בטרם פרצה המלחמה כלל מטוסי קרב מדגם סקייהוק, שהטביעו ספינות קרב בריטיות ועליהן עשרות חיילים ומלחים. המסמכים החדשים חושפים כי העברת הנשק נמשכה גם בזמן הלחימה ואחריה. בתחילה הכחישו בירושלים כי הם מחמשים את החונטה בארגנטינה, אך בהמשך טענו כי העסקאות חיוניות לתעשית הנשק שלה. עוד היא טענתה להגנתה כי גם בריטניה מחמשת את מדינות ערב הלוחמות בישראל.

מרגרט תאצ'ר מבקרת באיי פוקלנד, ינואר 1983. AP
ראש ממשלת בריטניה תאצ'ר באיי פוקלנד, 1983/AP

במזכר ששוחרר על ידי הארכיון הלאומי נכתב ב-16 בנובמבר 1984 צוין כי ישראל רצתה למכור מטוסי ריגול לארגנטינה. במזכר שכתב ראש מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה במשרד החוץ נקבע כי "ישראל היא אחת המדינות היחידות שסיפקו לארגנטינה נשק בזמן המלחמה ואחריה". שר החוץ באותה תקופה, ג'ופרי הוו, ביקש ישירות מהממשלה בירושלים שלא להוציא לפועל את העסקה, אולם לא סבר שהיא תיעתר לכך.

בספר "מבצע ישראל", שפרסם ב-2011 העיתונאי הארגנטיני הרנן דורבי, נכתב כי ישראל סיפקה חלקי חילוף ומכליות תדלוק שנדרשו למטוסי הקרב בזמן המלחמה בפוקלנד. עוד הוא כתב כי כשהדיפלומטים הבריטים הציגו לעמיתיהם מישראל הוכחות לעסקאות הנשק, האחרונים הכחישו זאת נמרצות. לפי דורבי, העזרה שהגישה ירושלים לבואנוס איירנס נבעה מהרצון של ראש הממשלה דאז מנחם בגין לנקום בבריטים, שבהם לחם בשנים שקדמו להקמת המדינה.

המלחמה בין בריטניה, שבראשה עמדה אז מרגרט תאצ'ר, פרצה ב-2 באפריל 1982, כשצבא ארגנטינה פלש לאיי פוקלנד, המכונים איי מלווינס בארגנטינה. בתגובה שלחה בריטניה כוח משימה וכעבור 74 ימים היא הכריעה את המלחמה. 649 חיילים ארגנטינאים ו-255 חיילים בריטים נהרגו בקרבות, כמו גם שלושה מתושבי האי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully