וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסירים שפעם לא ידעו לקרוא - מלמדים": גם בכלא חוזרים ללימודים

27.8.2016 / 0:30

כ-2,000 אסירים בבתי הכלא ברחבי הארץ ישובו ללמוד בפרויקט שמאפשר לימודי קרוא וכתוב, הכנה לבגרות ואפילו קורסים אקדמאיים. "הגעתי להבנה שזה מבחירה והתבגרתי עם הזמן", סיפר לאולפן וואלה! NEWS נ', אסיר בכלא רימונים

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

בשבוע הבא תיפתח שנת הלימודים ולא רק בבתי הספר והגנים ההתרגשות רבה, אלא גם בבתי הכלא. כ-2,000 אסירים ישובו ב-1 בספטמבר לספסל הלימודים, ונ' הוא אחד מהם. בריאיון לאולפן וואלה! NEWS סיפר נ', אסיר בכלא רימונים, על התכניות שלו לקראת השנה החדשה. "אני אתחיל ב-1 ספטמבר להשלים בגרות באנגלית ואעשה שלוש יחידות במתמטיקה", אמר, "כשנכנסתי לבית הסוהר, השלמתי רק עשר שנות לימוד. לא מיד נכנסתי לתכנית הלימודים, אבל בשנתיים האחרונות החלטתי שאני רוצה להיכנס לזה".

נ' מספר כי יום לימודים בבית הכלא מזכיר מאוד את יום הלימודים בבית הספר. "היום אני לוקח את עצמי ברצינות", המשיך, "הגעתי להבנה שזה מבחירה וברגע שאני עושה את זה מבחירה זה שונה לגמרי. גם התבגרתי עם הזמן. בהתחלה ממש הכרחתי את עצמי לבוא וללמוד, עכשיו זה בא בקלות. תכנית הלימודים מעסיקה אותך ונותנת לך דברים לעשות. יש אנשים שלא יודעים לקרוא ולכתוב, ופתאום עושים בגרויות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היום אני לוקח את עצמי ברצינות". נ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

ליאת רוזן, רכזת השכלה של בית הסוהר רימונים, סיפרה גם היא על החזרה לספסל הלימודים של האסירים. "הפרויקט מקיף עשרות בתי סוהר בישראל. כמעט בכל בית סוהר בארץ יש כזה פרויקט", אמרה באולפן וואלה! NEWS, "כל אסיר מקבל כסף על יום לימודים, אבל זה לא העיקר. המטרה היא לאפשר לאסיר לשנות דפוסי חיים, וזאת הזדמנות להקניה של מיומנויות למידה וזאת המוטיבציה שגורמת לאסירים להגיע לחינוך". תכנית הלימודים לאסירים מלמדת גם קרוא וכתוב אך גם מעניקה קורסים אקדמאיים באוניברסיטה הפתוחה. שירות בתי הסוהר מתגמל את האסירים בחמישה שקלים ליום לימודים.

רוזן הסבירה את החלוקה למסלולי השכלה בתכנית הלימודים של בתי הסוהר. "עושים מיונים ומבדקים כדי לבדוק התאמה ויש שמות על הכיתות – מתחילים, טרום יסודי, שמונה שנות לימודים, תיכונייה של עשר שנות לימוד ותיכונייה של 12 שנות לימוד, ומי שמצליח אנחנו גם מאפשרים להשלים בגרויות", אמרה. "סיפור שריגש אותי במיוחד היה של קבוצת אסירים שהתחילו בכיתת מתחילים, לא ידעו קרוא וכתוב, ועבר את כל מסלולי הלימודים וניגשו לבגרויות. היום הם משמשים כעוזרי הוראה בכיתות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"זו התרומה שלנו לשינוי פני החברה"

באשר לשאלה מדוע כספי המסים של האזרחים צריכים לממן פרויקטים לימודיים בבתי הכלא השיבה רוזן כי "המטרה היא שיוכלו להשתלב בחזרה בחברה, וזו התרומה שלנו לשינוי פני החברה". לדבריה, "אנחנו רוצים לנצל את תקופת המאסר כדי לגרום לשינוי בנורמות התנהגות. האסירים הללו חוזרים לחברה וכדאי שנשקם אותם ושירכשו השכלה ומקצוע כדי שיוכלו להשתלב כמו אזרח רגיל בחברה. יש מחקר שנעשה באוניברסיטה העברית לפיו מה שהכי מפחית את הסיכוי חזרה לכלא הוא לסיים 12 שנות לימוד בכלא. יש עובדות שאי אפשר להתווכח איתם".

(עדכון ראשון: 21:02)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכנות לפתיחת שנת הלימודים בכלא רימונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully