וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שאורות האולימפיאדה כבו, בברזיל מתעוררים למציאות המרה

24.8.2016 / 0:36

המשחקים בריו הצליחו להסיח מעט את דעתם של התושבים החווים משבר כלכלי ופוליטי חריף, אולם עתה הם יתמודדו שוב עם גירעון ענק ועם אבטלה גואה. "לא נשאר כלום מהרעיון הגדול שבו האמינו רבים עד לאחרונה"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(הסנאט אישר שימוע נוסף לנשיאה רוסף, החודש)

עד עתה, לאזרחי ברזיל היה למה לצפות. למרות מיתון עמוק, הדחה של נשיאה ופרשת שחיתות שבה מעורבת האליטה הפוליטית והעסקית, האולימפיאדה בריו הייתה תזכורת נוצצת לתקופה טובה יותר, כשהיה נדמה שברזיל מאוחדת יחדיו.

ואולם, זה חלף עם סופם של המשחקים ביום ראשון בטקס הנעילה הגשום. עתה, המדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה שכל חלומותיה התנפצו מוצאת את עצמה פעם נוספת הרחק ממימוש הפוטנציאל הכלכלי והפוליטי שלה. "לא נותר דבר שבאמצעותו ניתן להסתיר את המציאות הקשה שלנו", אמר רוברטו רומנו, פילוסוף, סופר ופרשן חברתי. "לא נשאר כלום מהרעיון הגדול שבו האמינו רבים עד לאחרונה".

הרעיון היה שברזיל, אחרי כמעט עשור של צמיחה כלכלית שהוציאה כ-30 מיליון תושבים מהעוני, סוף סוף מגשימה את יעודה. האולימפיאדה ואירוח המונדיאל ב-2014 היו אמורים להפגין את עלייתה למרכז הבמה העולמית.

טקס הסיום, אולימפיאדת ריו 2016. GettyImages
חוזרים למציאות אחרי הזוהר. טקס הסיום של האולימפיאדה/GettyImages

במקום זאת, כלכלת ברזיל וממשלת השמאל שהייתה בשלטון בשנות השגשוג, החלו לאבד גובה. המשחקים תרמו בעצמם למצב, החל מבריכת המים הירוקה דרך השערורייה הבינלאומית שפרצה בעקבות טענותיהם של שחיינים אמריקנים על כך שנשדדו. השאלות סביב מעשי שחיתות שאירעו לכאורה בהקמת התשתיות והמבנים לאולימפיאדה יישארו שנים, כמו גם סוגיית העלויות של אירוח המשחקים שצפויות להאמיר מעבר ל-12 מיליארד הדולרים - המספר הרשמי והגבוה ממילא שעליו הכריזה הממשלה.

למרות זאת, האולימפיאדה עברה כפי שברזילאים רבים ציפו: התחרויות התקיימו ללא הפרעה והבעיות הלוגיסטיות והביטחוניות, שצומצמו לנוכח חופשות של המגזר הציבורי שהפחיתו את התנועה ובשל פריסת עשרות אלפי שוטרים וחיילים, לא היו יוצאות דופן עבור עיר כאוטית שבה חיים יותר מ-12 מיליון איש.

"האולימפיאדה הייתה מהנה, אך זה היה מופע צדדי", אמר פלביו מטוס, מאמן כושר בן 37 מריו, לאחר שצפה בנבחרת ברזיל בכדורמים מפסידה ליריבה מספרד. "יש לנו בעיות אמתיות לתקן". אחת מהן היא מצבה של הממשלה. השבוע יתחיל הסנאט במשפט ההדחה של הנשיא דילמה רוסף, שהושעתה מתפקידה במאי בשל אי-סדרים בתקציב הממשלה. היא וקודמה בתפיקד לואיז לולה דה סילבה, שנחשב למי שהביא לפריחה הכלכלית, חשודים ששיבשו חקירה של פרשת שחיתות ענקית בחברת הנפט הממשלתית.

שגרת החיים בפבלות של ריו דה ז'נרו, ברזיל, יולי 2016. AP
ברזיל נתונה למשבר כלכלי עמוק. חמושים בפבלות של ריו דה ז'נרו/AP

הכלכלה, שהייתה בעבר מקור לקנאה מצד המדינות המתפתחות, שרויה במצב הגרוע ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30. מדדים מסוימים מצביעים על כך שייתכן שהיא החלה להתאושש במידה מסוימת, אולם אחרים – כמו אחוז האבטלה שטיפס לאחרונה מעבר ל-11% - מראים כי הזמנים הקשים עדיין כאן.

הגירעון התקציבי השנה, בדומה לזאת הקודמת, צפויה להיות 10% מהתפוקה הכלכלית, בהשוואה ל-3% ב-2013. "אנחנו צוללים לתהום", אמר סמואל פסואה, מנהל המרכז לצמיחה כלכלית, מוסד עסקי ומכון מחקר. הוא מעריך כי כלכלת המדינה תתכווץ ב-10% בין 2015 לסוף 2017. הוא ומומחים אחרים טוענים כי הממשלה תפשוט רגל ללא צמצום ההוצאות על משכורות, על פנסיות ועל תקציבים חברתיים. "יהיה קשה למשוך משקיעים ולהביא לצמיחה כשקופת האוצר נמצאת במסלול הרסני".

נשיא ברזיל בפועל מישל טמר מציג את ממשלתו החדשה, ברזיליה, 12 במאי 2016. רויטרס
הכלכלנים לא רואים שינוי מאז עלה לשלטון. הנשיא הזמני מישל טרם/רויטרס

הנשיא הזמני מישל טמר הבטיח לפתור את הבעיות הללו, ולהזניק את הבורסה ואת המטבע שצנח בהשוואה לדולר אחרי שהגיע לשפל של כל הזמנים בשנה שעברה. ואולם, אחרי שנסוג מיישום כמה רפורמות, כולל מחוק שיגביל את ההוצאות של מדינות המחוז השונות, כלכלנים ואנשי עסקים רבים תוהים אם הממשלה החדשה תביא לשינוי במצב.

"עבור הברזילאי הפשוט, אי-הוודאות מטרידה. עלינו להיות זהירים ביחס לכל דבר", אמר רנטו אראוז'ו, יועץ טכנולוגיה בן 45 ואב לשניים המתגורר בריו. "קשה לתכנן דברים לטווח הארוך".

ללא תחרות גדולה או הסחות דעת אחרות באופק, הטווח הארוך עלול להרגיש כמו נצח. "המסך ירד", אמר רוברטו דה מאטה, אנתרופולוג ובעל טור בעיתון "או גלובו" הרואה אור בריו. "עכשיו תורה של המציאות".

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully