וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהבה בשלוש מערכות: בקיץ הזה תלבשי לבן ותחתמי על הסכם טרום נישואים

ליאת פרידגוט-נצר

23.8.2016 / 6:13

חג האהבה שצוין לאחרונה אינו רק מתנות וארוחות רומנטיות, אלא גם קריאה לחופש בחירה ולכבוד. אל תתנו למבוכה ולבושה למנוע מכם שוויון. דעה

ט"ו באב חג האהבה כרמים ענבי טלי. ניצן אשוח, ספק 500
הסכם טרום נישואים הוא ריקוד האהבה המודרני/ספק 500, ניצן אשוח

מערכה 1: בתחילה, מקליד יואב בגוגל "מתנה לחג האהבה". הוא מתלבט בין "רובוט עיסוי מזמר" ל"עגילי קריסטל בצורת לב פועם". ליבי, חברתו, עסוקה גם היא בחיפוש אחר המתנה האולטימטיבית ובוחרת ב"שירי אהבה" של יהודה עמיחי. רק לפני שנה היא רצה בנעלי עקב דקיקות מחתונה לחתונה והתאמצה לתפוס את הזר שהשליכה הכלה. בפעם הבאה, היא מקווה, השמלה הלבנה ושיר הצעידה לחופה יהיו שלה.

מערכה 2: ל' נישאה ל-י' ב- 1995 וכעבור שלוש שנים נולד להם בן. כמשפחה צעירה ומאושרת, הם טסו לארצות הברית במסגרת עבודתו של הבעל כמרצה באוניברסיטה, אך הוא החל לנהוג באלימות מילולית כלפי רעייתו. היא חזרה לארץ עם בנם, מתוך כוונה שי' יצטרף אליהם, אך שנת הלימודים הסתיימה והבעל לא בא. עקבותיו נעלמו ובקשת הגט של ל' לא זכתה למענה. בעלה, התברר, גירש אותה באופן חד-צדדי בגירושים אזרחיים בבית משפט אמריקאי. התוצאה: הוא יכול להתחיל בחיים חדשים וחופשיים, והיא עדיין נשואה לו.

פעולה חברתית הדדית

ג' ו-ר' נישאו ב-2006 ולהם בן ובת. יום אחד, תוך כדי ויכוח במהלך נסיעה, הורה לה לרדת מכלי הרכב והותיר אותה בצדי הדרך. ביום אחר, בו יצאה לבלות עם משפחתה, נעל את הדירה ותלה שלט שבו נכתב: אל תעזי להתקרב לדירה עד שאתן לך להיכנס. ד' אזרה אומץ וביקשה גט. הבעל הושם במעצר וצו הרחקה הוצא נגדו, אך הוא סירב וברח לצרפת.

מערכה 3: מה עושים? חותמים על "הסכם טרום נישואים". עיקרו הוא התחייבות הדדית שאם הקשר לא עולה יפה, יוכלו בני הזוג להיפרד באופן מכובד עבורם ועבור ילדיהם. ההסכם הוא הדדי ומטיל חובות וזכויות שוות על הגבר והאישה.

ההסכם, הנושא תוקף משפטי והלכתי, מורה כי ניסיון לשיקום הנישואים יהיה תחום בזמן מוגדר וכי במקרה בו השיקום לא צלח, בן הזוג המעכב את הגט יחויב בתשלום כספי לשותפו המעוניין בגט. כך מובטח שלא כל סכסוך יעלה מיד על מסלול ניתוק היחסים, אלא יתחיל בניסיון של בני הזוג לשיקום הקשר. עם זאת, כישלון של ניסיון השיקום יוביל להחלת הסעיף המונע את מצב "מסורבי הגט", בכך שהוא מטיל תמריץ כלכלי שלילי על הצד המסרב, ובה בעת מאפשר לצד השני קיום כלכלי מכובד בתקופה הקשה של הפרידה.

איך עושים את זה? ניתן לכתוב הסכם באופן עצמאי, או לפנות לגופים שכבר יצרו נוסח שמוסכם גם על משפטנים ואנשי הלכה, דוגמת "עיתים", "צוהר" ו"קולך". לבני הזוג כדאי לקרוא ולבחור נוסח שאליו הם מתחברים, רצוי פשוט וברור, ללא עומס בביטויים בארמית או בלטינית. ההסכם נכתב עבורכם, ואתם אדוניו.

כמו בכל תחום אחר, אמירת "לי זה לא יקרה" אינה מתיישבת עם הנתונים בשטח. כ-40% מהזוגות מתגרשים, וחתימה על הסכם מעין זה מהווה למעשה פעולה חברתית הדדית. הבושה והמבוכה אינן חלק ממנה. חג האהבה שצוין לאחרונה אינו רק מתנות וארוחות רומנטיות, אלא גם קריאה לשוויון, לחופש בחירה ולכבוד. הסכם טרום נישואים הוא ריקוד האהבה המודרני המצליח לשמור על המנגינה הרומנטית.

ליאת פרידגוט-נצר היא עו"ד ומגשרת, מרכזת ההוראה של "דיני חוזים" באוניברסיטה הפתוחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully