וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מציאות ישנה-חדשה: התקיפות בעזה לא ישנו את כללי המשחק בין ישראל לחמאס

22.8.2016 / 8:08

עשרות התקיפות שהגיעו בתגובה לירי הרקטה לשדרות נועדו ליצור משוואה חדשה, אולם אין כאן בשורה עבור תושבי עוטף עזה. קבוצות אסלאמיסטיות המזוהות עם דאעש יוסיפו לנסות לשגר טילים לעבר ישראל, וחמאס ימשיך בשיתוף הפעולה עמן

עריכה: אביב אירגז

ירי הרקטה אתמול (ראשון) לעבר שדרות הביא לתגובה ישראלית יוצאת דופן בהשוואה למה שהתרגלה אליו עד כה רצועת עזה וגם מדינת ישראל. על פי מקורות פלסטיניים בעזה, ששוחחו הלילה עם וואלה! NEWS, מטוסי חיל האוויר וכוחות ארטילריה ישראליים תקפו יותר מ-20 יעדים של ארגוני הטרור השונים: חמאס, ג'יהאד אסלאמי ואפילו יוצאי פתח למיניהם.

"מה קרה לכם? השתגעתם? (שר הביטחון אביגדור) ליברמן מנסה לשנות את המשוואה!", הביעו המקורות פליאה לנוכח המהלך הזה. המשוואה, בעיניהם, הייתה פשוטה – טיל אחד נענה בתקיפה אחת. "עכשיו אתם רוצים לקבוע שרקטה אחת תוביל למחיר אחר של עשרות תקיפות?!", תהו. זמן קצר לאחר מכן כבר פרסם חמאס רשמית הודעה בטוויטר שלו ובאתרים המזוהים עמו, כי ישראל מנסה "לקבוע משוואה חדשה".

ועדיין, לפני שבארץ ייצאו בקמפיין שבחים ומחמאות לנוכח התגובה הישראלית "החדשה" מבית מדרשו של שר הביטחון החדש, יש לומר כי אין כאן בשורה עבור תושבי עוטף עזה או שדרות. זה בסך הכול יותר מאותו הדבר. התקיפות בוצעו בעיקר נגד יעדים של חמאס בקרבת הגבול או של ארגונים אחרים, בשעה שהיו ריקים מאדם. כלומר, בצד הישראלי ידעו כי לא יהיו כמעט נפגעים פלסטינים – חמאס דיווח על שני פצועים קל – אך המופע האור-קולי הנלווה לעשרות תקיפות שכאלה יעביר את המסר הנדרש להנהגת חמאס ברצועה.

לקריאה נוספת:
לא חיכו ללילה: בצה"ל הגיבו מהר לירי הרקטה - והעבירו מסר לחמאס
חמאס: השבויים הישראלים יקבלו אותו יחס שלו זוכים האסירים שלנו
בכירים פלסטינים: "נתניהו וליברמן מעוניינים בניצחון חמאס"

הרקטה שנחתה בשדרות היום. בני בן סימון
"שרקטה אחת תוביל למחיר אחר של עשרות תקיפות?" הרקטה שנפלה אתמול בשדרות/בני בן סימון

ואכן, על אף שלכאורה התגובה הישראלית "קשה" כל כך, בצמרת הארגון העזתי הבינו כי מדובר במה שכונה בעבר "תקיפות נדל"ן", ומוטב להבליג מאשר להיגרר לעימות או אפילו מלחמה מול ישראל. במהלך הלילה לא ירה חמאס ולו רקטה אחת לעבר ישראל והעדיף להמשיך לצייץ איומים על גבי איומים ברשתות החברתיות השונות.

הארגון השולט בעזה, אינו מעוניין כעת בהסלמה מול ישראל מכמה סיבות. ראשית, הוא מושקע כל כולו בבחירות המקומיות גם בעזה, כשאת הקמפיין שלו ברצועה מובילה הסיסמה "עזה יפה יותר". קצת קשה להאמין – ולעתים זה נשמע כמו בדיחה לנוכח התלונות התמידיות של חמאס כי הרצועה במצור והמצב הכלכלי בה קשה – אך בשבועיים האחרונים בחר חמאס להבליט את העובדה שעזה נראית יפה יותר תחת שלטונו.

הוא פרסם שלל תמונות של הרצועה בשקיעה, בים, בטיילת, את הדרכים והשכונות החדשות שנבנו שם והכול כדי לתת לתושב עזה – ובעיקר הגדה המערבית – תחושה כמה החיים יפים יותר תחת חמאס. מכאן שעימות צבאי מול ישראל בשלב זה, עלול לטרפד את תכניותיו לנצח בבחירות הללו בעזה ואפילו בגדה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
תקיפה של צה"ל באזור בית חאנון ברצועת עזה 21 אוגוסט 2016. טוויטר, צילום מסך
חמאס לא מעוניין בהסלמה. עשן מיתמר מעל רצועת עזה עקב תקיפת צה"ל/צילום מסך, טוויטר

במקביל לכך, אותה ממשלת ישראל שמנסה לכאורה לייצר מציאות ביטחונית חדשה, בעצם עשתה מחווה יוצאת דופן כלפי חמאס, שאולי תהפוך למדיניות קבועה: ירושלים הסכימה להכניס לרצועה את התשלום למשכורותיהם של אנשי חמאס. כלומר, דווקא אותו ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו, הסכימו לשלם לאיסמעיל הניה ועוד כ-20,000 פקידי חמאס אחרים את משכורותיהם - צעד ששרי ביטחון אחרים התנגדו לו בתוקף.

הבעיה, שוב, שהמשוואה הישנה-חדשה הזו, לא צפויה להביא לשינוי של ממש במצב בין ישראל לרצועה. אולי, גם לא ניתן לשנות את המצב הנוכחי אלא במחיר כבד הרבה יותר שמדינת ישראל אינה רוצה בו. קבוצות אסלאמיסטיות קיצוניות, המזוהות עם דאעש ושות', ימשיכו לנסות לשגר רקטות לעבר ישראל. בכל פעם שאחת מהמיליציות האלו שיגרו רקטות לעבר ישראל ביצע חמאס שורה של מעצרים בקרב הארגונים הללו ולאחר כמה שבועות שחרר את העצורים. זו גם צפויה להיות תגובת חמאס הפעם. במקביל, הארגון ישמר את שיתוף הפעולה החשאי שלו עם אנשי דאעש בסיני, שגם בימים אלה כמה מהם מתארחים ברצועת עזה. בינתיים, אפשר להתנחם בעובדה שאם לא יהיו הפתעות מרעישות, המשכורות של אנשי חמאס ותקיפות הנדל"ן בעזה ישכנעו את הזרוע הצבאית של הארגון להמשיך ולשמור את הרקטות המכוונות נגד ישראל במחסנים.

פגישת נתניהו-אבו מאזן? יו"ר הרשות שינה את גישתו

ומה באשר לרשות הפלסטינית ואבו מאזן? גם משם לא צפויה בשורה יוצאת דופן. גם הפתח נערך לבחירות המקומיות ב-8 באוקטובר ומשקיע רבות כדי למנוע פילוגים ותחרות פנימית בקרב אנשיו. ביום חמישי ייסגרו הרשימות ויתברר אם פתח הצליח בכך או שמא יחזור על טעויות מימים עברו שבהם התחרו כמה מאנשי המפלגה אחד נגד השני ובכך אפשרו את ניצחון חמאס. הנשיא הפלסטיני אבו מאזן משוכנע כי ניתן לנצח לא רק בגדה המערבית אלא אפילו בעזה.

אנשיו נשמעים זהירים יותר. הם גם מפצירים בו שלא להיכנע ללחצים המופעלים עליו מכיוון מדינות אירופיות וכן ממצרים לקיים מפגש עם נתניהו. עד כה סירב אבו מאזן לפגוש את ראש הממשלה ללא הישגים של ממש שיובטחו לו. אולם הוא שינה את גרסתו מ"לא לפגישה", ל"כן, אבל". והאבל הזה משמעותי מאוד וספק אם יאפשר פריצת דרך של ממש או פסגה בין שני המנהיגים. בכיר פלסטיני הסביר לוואלה! NEWS כי הדרישה של הפלסטינים היא שנתניהו יסכים להקפאת הבנייה בהתנחלויות, ישחרר את אסירי הפעימה הרביעית (שישראל מנעה את שחרורם) ויודיע כי יכבד את כל ההסכמים החתומים בין ישראל לאש"ף. "בלי הסכמה על כך, כל פגישה נועדה לכישלון", הסביר הבכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully