וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הירי בבית אלעזרי: חקלאים יזכו לסיוע משפטי בחינם

מיזם חדש שהקימה תנועת "רגבים" יעניק ייעוץ משפטי ללא תשלום לחקלאים שנשדדו ונותרו ללא מענה או סיוע מהרשויות. "אי אפשר להמשיך ולהפקיר את חקלאי ישראל בשטח". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: יותם רונן, מאצ'י הוף, עריכת וידאו: עמרי וייס, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

גל הפריצות למושבים חקלאיים, שהוביל בשבוע שעבר לירי קטלני בגנב, הביא לאחרונה להקמת מיזם המעניק ייעוץ משפטי חינם לחקלאים שנפלו קורבן לשוד או לגניבה. הפרויקט הוא של תנועת "רגבים".

"אי אפשר להמשיך ולהפקיר את חקלאי ישראל בשטח, במלוא מובן המילה", אמר ישי חמו, רכז מיזם "חקלאים בחזית". "הם שומרים על האדמות, אנחנו נשמור עליהם, עד שהמדינה לא תעשה את מה שצריך לעשות – אנחנו נעשה זאת".

בתחילת השבוע נעצר תושב המושב בית אלעזרי בחשד שירה למוות בפורץ פלסטיני שניסה לגנוב את משאיתו משטח ביתו. הוא חשוד בגרימת מוות ושוחרר למעצר בית. שני חשודים בפריצה, פלסטינים מהכפר בני נעים, נעצרו השבוע ומעצרם הוארך עד רביעי. המקרה בבית אלעזרי העלה לסדר היום את המצב הבעייתי שבו נמצאים חקלאים רבים, הנאלצים להגן בעצמם על רכושם ועל ביתם.

לקריאה נוספת:
משפחת החשוד בירי בפורץ: "אם לא היה פועל כך - היינו יושבים שבעה"
המשטרה: החקלאי שירה למוות בפורץ היה מאוים על ידי החשודים
הירי בגנב המשאית: "חוששים מנקמה, המשפחה תבוא לחסל חשבונות"

עצרת תמיכה בחקלאי שירה למוות בפורץ, בית אלעזרי. 16 באוגוסט 2016. מגד גוזני
הפגנה בבית אלעזרי, שלשום/מגד גוזני

תנועת "רגבים" עוסקת במעקב ובתיעוד אחר שמירת החוק באדמות מדינה בתוך תחומי הקו הירוק ובשטחים, בדגש על "מניעת השתלטותם של גורמים זרים על משאבים אלו". מהות הפעילות של התנועה היא למנוע הפרות חוק בכלים משפטיים, תוך התמקדות בהפרות בנייה ובפשיעה מתוך אידיאולוגיה יהודית-ציונית. המיזם "חקלאים בחזית" כולל שני עורכי דין, כמה מתנדבים ויועצים משפטיים.

לפי התנועה, המיזם הוקם בעקבות עשרות פניות מחקלאים לייעוץ משפטי בנושא חדירות לשטחים חקלאיים ולחצרות בתים במושבים ובקיבוצים. מקרים שנותרים פעמים רבות ללא מענה או סיוע מהרשויות. "קשה מאוד היום לשרוד עם הראש מעל הקרקע בתור חקלאי בישראל", אמר יהודה מרמור, חקלאי ממושב יבניאל, שמשטחו נגנב עגל וקיבל סיוע משפטי מהתנועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מקום הירי בשודד, בית אלעזרי. 14 באוגוסט 2016. אור רביד, מערכת וואלה! NEWS
זירת הירי במושב בית אלעזרי/מערכת וואלה! NEWS, אור רביד

מבחינת מרמור כל עזרה וסיוע מבורכים. "צריך להבין את המציאות הקשה. לא מספיק שגונבים לנו את הפרנסה, כשאנחנו כבר מגישים תלונה למשטרה, היא נסגרת עקב חוסר עניין לציבור וחוסר אשמה", הלין מרמור. "פנייה שלי לעורך דין יכולה להגיע להוצאות שמגיעות לשש ספרות, וכאן מציעה התנועה סיוע משפטי חינמי". בתנועה טוענים כי לאחר פנייתם, התיק נפתח שוב וכתב אישום צפוי להיות מוגש נגד הגנב.

עמיחי שמר, חקלאי ממושב בני דרום, סיפר בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS כי רק אתמול נגנבו לו שני טונות של אבוקדו. "באתי הבוקר ונעלמו לנו משהו כמו שני טונות פרי מהמטע. הסחורה נלקחה מהחלק שהיה קטוף כבר". שמר הסביר כי הגנבים חתכו את השרשרת של השער ונכנסו עם שני טנדרים למטע. "הם מוכרים את זה הלאה בשוק, זה לא הולך לשווקים המסודרים, אלא לבסטות בשוק".

שמר, שלו 15 שנות ניסיון במטעים, סבור כי הוא מכיר את "כל סוגי הגנבים". "ישראלים מאשדוד, תושבי המושבים מסביב, תושבי השטחים ותושבי מזרח ירושלים", אפיין אותם. לדבריו, הגניבה שאירעה הלילה הסבה לו נזק בכ-15 אלף שקלים. "בשנים האחרונות הנזק הגיע למאות אלפי שקלים. אני אזרח שומר חוק שמשלם ועושה כל מה שצריך". למרות זאת, הוא לא מצפה הרבה ממשטרת ישראל. "השוטרים באו ואמרו לי 'למה לא שמת גדר?', כששמתי גדר שאלו 'למה לא שמתי מצלמות ושומרים'. החקלאים מתוסכלים ולא מדווחים כבר על כלום, כשכבר נפתחת חקירה, אחרי חודשיים אני מקבל מכתב שזה נסגר מחוסר עניין לציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully