וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין הגנה: נשים מתלוננות במשטרה - וחוות הטרדה בידי השוטרים

19.8.2016 / 13:30

בשנתיים האחרונות נרשמו עוד ועוד מקרים של נשים שהוטרדו מינית דווקא בתחנת המשטרה, לא פעם לאחר שהגיעו כדי להתלונן על הטרדה מינית אחרת. אחת המתלוננות סיפרה באולפן וואלה! NEWS: "השוטר סיפר שיש לו זקפה בלילות והוא חולם שאנחנו מתנשקים"

עריכת וידאו: עמרי וייס, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

(צפו בריאיון עם המתלוננת באולפן וואלה! NEWS)

"הכל התחיל כשעברתי תאונת דרכים עם הבן שלי", מספרת א'. "מכונית פגעה בנו והגעתי למשטרה עם בעלי והילד כדי לדווח. היו חסרים מסמכים אז חזרתי לבד כעבור כמה ימים". השוטר ג'רר שטרית פגש אותה במסדרון והכניס אותה לחדר. "הוא התחיל להחמיא לי על המראה ועל זה שאני יפה וסקסית. סתם ככה. אמר שאם בעלי לא היה נוכח בפגישה הראשונה, הוא היה קופץ ומחבק אותי. הזדעזעתי. לא הבנתי שזאת הטרדה, חשבתי שאולי זה היחס שלו כלפי אנשים, והייתי צריכה את המסמך. השתתקתי ולא קמתי מהכיסא, לא הצלחתי להגיב. כל הזמן הוא המשיך להזכיר את היופי שלי וביקש תמונה של הגוף שלי. הבן שלי משך לי בחולצה כי רצה לינוק. הוא אמר 'נכון, תפשיט את אמא. גם אני הייתי רוצה'. קמתי והלכתי, פשוט יצאתי מהחדר. כל הגוף רעד. הגעתי הביתה התקלחתי כדי להוריד את כל הגועל וחשבתי מה עושים".

א' פנתה למח"ש, שם ציידו אותה במכשיר הקלטה ושלחו אותה להיפגש שוב עם השוטר המטריד. "הוא פגש אותי בכניסה וסגר את הדלת. הוא לקח את זה צעד קדימה ודיבר איתי על הלילה, הוא לא ישן בלילות כי יש לו זקפה והוא חולם על זה שאנחנו מתחבקים ומתנשקים. הוא החמיא לי על הגוף והתקשר לעורך דין. אמרתי לו 'אתה יודע אני נשואה', והוא השיב 'בעל זה לא קיר'. אחרי מספר ימים אמרו לי שנתנו לו חופשה כפויה פניתי לעורכת דין שסיפרה לי שחקרו אותו ומצאו אצלו בנייד תמונות ומכאן הגיעו לעוד מתלוננת. באותו רגע היא לא הסבירה לי מה קרה עם האישה, אלא שזה התעכב כי מצאו תמונות ועוד חשודה". השבוע הוגש כתב אישום נגד השוטר. "המערכת פועלת, אף שעברה שנה וזה הרבה זמן. אני שמחה שסוף סוף זה קרה. יש תחושות נוראיות, חוסר אונים, את לא בוטחת אפילו במערכת שאמורה לעמוד לצדך", היא מסכמת.

ניידת משטרה. ראובן קסטרו
גם חוף המבטחים הוא כבר לא חוף מבטחים/ראובן קסטרו
האישה פנתה למח"ש, צוידה במכשיר הקלטה וניגשה שוב למשרדו של שטרית, שחזר על התבטאויות דומות. "אתמול חלמתי שקיבלתי ממך חיבוק ונשיקה חמים ואמיתיים", אמר לה. "אני מת על הגוף שלך, מת על הכול"

תחנת המשטרה אמורה לשמש כמבצרם של החוק והסדר, המקום בו אנשים באים כדי לקבל הגנה מפני אלה שפגעו בהם. אלא שלעתים, חוף המבטחים הופך למקום בו אזרחים נפגעים דווקא על ידי אלה שאמורים להגן עליהם, כפי שמלמדת שורה של מקרים חמורים שאירעו בשנתיים האחרונות.

השבוע פורסם בוואלה! NEWS כי הוגש כתב האישום נגד שטרית. כפי שא' מציינת, האישום מתייחס גם למקרה נוסף בו מעורב שטרית, ביחד עם עוד שוטר, הנרי בניסטי. כתב האישום מפרט כי שני השוטרים ששירתו במרכז לשירות האזרח בתחנת אשדוד שידלו מתלוננת שהגיעה לתחנת המשטרה כדי להגיש תלונה בגין הטרדות טלפוניות להתפשט, צילמו איברים אינטימיים בגופה ואף נגעו בה.

"תופעה זו של הטרדות מיניות ועבירות מין כלפי נשים מצד שוטרים שהם מייצגים את סמל אכיפת החוק במסגרת תפקידם היא לא רק מדאיגה ומכוערת ובלתי נתפסת, אלא שבהתקיימותה גורמת נזק תדמיתי קשה ביותר למשטרה ולזרועותיה בעיני האזרחים", אמרה עו"ד מאיה סטול רייטן, המייצגת את המתלוננת השניה בתיק. "יש למגר תופעה זו שפוגעת באושיות טוהר סדרי השלטון באמצעות ענישה מחמירה מצד בתי המשפט כלפי העבריינים, לצד ובנוסף לביטוי מיידי בשימוש בסנקציות בפן המנהלי בלבוש השעיה ופיטורים תוך שלילת זכויות סוציאליות ביתר שזוכים להם עובדי המדינה בהשוואה לאזרחים מן השורה".

"חלמתי עליך בלילה"

כאמור, מדובר בתופעה. רק לאחרונה נחקר שוטר קהילתי ששירת ביפו בחשד לכך שקיים יחסי מין עם תושבת העיר שהגיעה כדי להגיש תלונה. מדובר בדמות מוכרת לתושבי העיר שניצל, לפי החשד, את מעמדו.

הפגיעה במתלוננות חמורה במיוחד כשמדובר בנשים ממיעוטים או מאוכלוסיות חלשות. כזה הוא המקרה של השוטר חנא שחוד, לשעבר מש"ק תיאום וקישור במת"ק ורד יריחו, שהואשם בעבירות של מרמה והפרת אמונים. שחוד היה אחראי למתן שירות לאוכלוסייה הפלסטינית. במאי 2010 הגיעה אישה פלסטינית למעבר בו שירת וביקשה ממנו לחדש את הכרטיס המגנטי שברשותה. שחוד הכניס אותה לחדרו האישי, נעל את הדלת, הוריד את חולצתו וביקש ממנה לעסות את גבו. לאחר מכן ביקש ממנה להתפשט, אולם היא סירבה. "לחובת הנאשם עומדת חומרת המעשים וכיעורם הרב, שכן הנאשם ניצל את תפקידו ואת סמכותו לרעה אל מול מתלוננת הנמנית על אוכלוסייה מוחלשת שהייתה זקוקה לסיוע ולעזרה", כך כתבה שופטת בית משפט השלום בירושלים בגזר הדין שניתן באוקטובר 2015, במסגרת הסדר טיעון, שבמסגרתו הוטל על שחוד עונש של ביצוע ארבעה חודשי עבודות שירות ופיצוי למתלוננת בסך של 1,500 שקלים.

האפשרות כי אישה שנזקקת לעזרת שוטרים תמצא את עצמה מוטרדת לא מוגבלת רק לתחנת המשטרה. כך ניתן ללמוד מהמקרה של אהרון נאתכו, בלש בתחנה טבריה שהורשע בעבירות של מעשה סדום, הטרדה מינית, סחיטה באיומים והפרת אמונים. נאתכו, שעליו נגזרו שנתיים מאסר באוקטובר 2015, נשלח לאתר נערה בת 14 שנעדרה מביתה. בסופו של דבר הוא איתר אותה כשהייתה ביחד עם חברתה. בזמן ששהו בניידת, הוא החליף עם הנערות מספרי טלפון וכן את שמותיהן בפייסבוק. עוד באותו היום הוא פנה לאחת מהן באמצעות פייסבוק וניהל עמה התכתבות בעלת אופי מיני. הוא אף הורשע בקיום מגע מיני עם נערה נוספת בגיל 13.

"מבין כל סוגי הניצול והפגיעה של בעלי סמכות שאותם אנחנו פוגשות, המקרים הכי בלתי נתפסים הם אלו של ניצול מצד שוטרים כלפי מתלוננות", אומרת עו"ד ליאת קליין, היועצת המשפטית של איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל בשיחה עם וואלה! NEWS. "אנחנו מכירות לצערנו את התופעה וראינו נשים שבאו להתלונן על פגיעה מינית ושם חוו הטרדה נוספת מצד שוטרים". לאיגוד אף הגיעו תלונות על הטרדות של מתנדבות שהגיעו כדי ללוות נשים שבאו להתלונן. "אישה שמגיעה להתלונן נמצאת במצב הכי פגיע ורגיש והעובדה שדווקא מי שאמון על שלומן ואמור לספק להן את תחושת הביטחון מנצל את כוחו ומטריד, היא חמורה ומזעזעת. הטרדה מינית נמצאת בכל מקום, אבל משטרת ישראל היא לא כל מקום. היא המערכת שאחראית על אכיפת החוק ועליה מוטלת המשימה למגר את תופעת האלימות המינית, ולכן, כשזה מגיע מצד שוטרים, זה חמור הרבה יותר".

תחנת משטרה מרחב אילת. 26 בינואר 2016. חטיבת דובר המשטרה, משרד הביטחון
"אישה שמגיעה להתלונן נמצאת במצב הכי פגיע"/משרד הביטחון, חטיבת דובר המשטרה
חטיב הורה למתלוננת להוריד את הסוודר שלבשה למרות התנגדותה לכך, נעץ מבטו בשדיה, נצמד אל גופה של הנהגת ואמר לה כי עליו לגעת בשדיה במסגרת החיפוש. תוך שהוא מנצל את חששה של המתלוננת, הוא הכניס את ידו מתחת לחזייה שלה ומישש את שדיה

לא רק נשים שהגיעו להתלונן, או נשים שהיו במצוקה נפגעו מהתנהלות של אנשי כוחות הביטחון. המציאות מוכיחה שגם בדיקות שגרתיות, כמו בדיקות אלכוהול ובדיקת רישיונות, עשויות להפוך למקרה של הטרדה. במאי השנה הוגש כתב אישום חמור לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד אבנר אלפרן, שוטר ששירת באגף התנועה במשטרת באר שבע. בכתב האישום תואר כי אלפרן עצר אישה לבדיקת אלכוהול במסגרת פעילות משטרתית רגילה. לאחר שהתברר כי כמות האלכוהול בדמה גבוהה מהכמות המותרת, אמר לה כי רכבה עלול להילקח ורישיונה עלול להישלל. בתגובה, המתלוננת שאלה את אלפרן מה היא יכולה לעשות כדי שיבטל לה את הדו"ח, והוא השיב לה שתעשה "מה שגברים אוהבים". משביקשה ממנו להסביר את דבריו, הוא הציע לה לבצע בו מין אוראלי בתמורה לביטול הדו"ח. אלפרן הודה בביצוע המעשים והורשע בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, כשהתיק בעניינו נקבע לטיעונים לעונש.

מקרה דומה אירע בירושלים במאי 2015. מוחלס חטיב, שוטר סיור במרחב מוריה, עצר רכב ובו שתי נשים לבדיקה שגרתית. לפי כתב האישום הוא הורה לאחת הנוסעות להתלוות אליו לניידת ושם ערך עליה חיפוש גופני בתואנת שווא שהוא חושד שיש עליה סכינים או סמים, וזאת בניגוד להנחיות המשטרה הדורשות כי חיפוש על גופה של אישה ייעשה על ידי שוטרת, ולא שוטר. חטיב הורה למתלוננת להוריד את הסוודר שלבשה למרות התנגדותה לכך, נעץ מבטו בשדיה, נצמד אל גופה של הנהגת ואמר לה כי עליו לגעת בשדיה במסגרת החיפוש. תוך שהוא מנצל את חששה של המתלוננת, הוא הכניס את ידו מתחת לחזייה שלה ומישש את שדיה. לאחר מכן הורה לה להסתובב, מישש את ישבנה ואף נגע במפשעתה. בסופו של דבר חדל ממעשיו, בעקבותיהם נזקקה המתלוננת לטיפול רפואי בבית החולים שערי צדק כשהיא סובלת מהתקף חרדה. בגין מעשים אלו הואשם חטיב בעבירות של מעשה מגונה ושימוש לרעה בכוח המשרה. חטיב הגיש עתירה כדי לשוב לשירות במשטרה והתיק בעניינו ממתין לניהול הוכחות בבית משפט השלום בירושלים.

לעתים מדובר במישהי שביצעה עבירה פלילית, ובמסגרת הטיפול המשטרתי בה, מוטרדת מינית. כזה הוא המקרה של ג'וני גאנם, חוקר בתחנת נצרת עלית, שהורשע בעבירות של מעשה מגונה ושימוש לרעה בכוח המשרה. גאנם פגש במתלוננת, קטינה כבת 16, שהודתה כי גנבה ערכה לבדיקת היריון לאור מצבה הכלכלי הקשה שלא אפשר לה לרכוש ערכה כזו בכוחות עצמה. גאנם הכניס אותה לחדרו וגבה ממנה עדות ולאחר מכן הורה לה להיכנס לחדר פנימי, וזאת, לטענתו, כדי לצלם אותה לצרכי התיק. שם, סגר את החלונות והווילונות והורה למתלוננת להוריד את הג'קט שלבשה. לאחר שעשתה כדבריו, משך את חולצתה כלפי מטה, הכניס ידו לתוך חולצתה, אחז בשדה הימני מתחת לחזייה, מישש אותו והוציאו חלקית מחוץ לחזייה. בתגובה, המתלוננת הדפה את הנאשם והפצירה בו לקרוא לשוטרים נוספים בתחנה, בפניהם התלוננה שגאנם ביצע בה מעשה מגונה. "אין ספק גם כי הנאשם ניצל את נגישותו ואת סמכותו על המתלוננת לשם ביצוע המעשה, וכי מדובר, איפוא, בניצול לרעה של כוח משרתו", קבעה שופטת בית משפט השלום בנצרת, לילי יונג-גפר, בהכרעת דינה בה הרשיעה אותו בעבירות של מעשה מגונה ושימוש לרעה בכוח המשטרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המציאות מוכיחה שגם בדיקות שגרתיות, כמו בדיקת רישיונות, עשויות להפוך למקרה של הטרדה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד לפני כשנתיים לא היה שום סעיף בחוק שעוסק ביחסים בין שוטרים למתלוננות/עצורות, ובעוד כיום יש סעיף כזה, המקרה של רב סמל קובי ספיר מלמד כי לא תמיד ניתן להפעילו. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS השבוע, ההליכים בעניינו של היומנאי שהואשם באונס של קטינה הסתיימו בכתב אישום משמעתי מינורי, והתיק הפלילי נגדו נסגר.

המקרה של ספיר נוגע לשאלת ההסכמה. היומנאי, גבר כבן 46, יצר קשר עם נערה המוגדרת כנערה בסיכון שהגיעה לתחנה משום שלא היה לה מקום ללון. אחרי שהחליפו ביניהם דברים שכללו גם התייחסויות מיניות מפורשות הנוגעות ליופיה של המתלוננת, הם שמרו על קשר ובסופו של דבר גם קיימו יחסי מין בבית מלון. ספיר, שיוצג על ידי עורכי הדין חיים ונס אוחנה, לא הכחיש כי קיים יחסי מין עם המתלוננת, אלא טען כי היחסים בוצעו בהסכמה. ככל שהמקרה שלו – מערכת יחסים בין צעירה (כבת 17, גיל שבו מותר לפי חוק לקיים יחסי מין בהסכמה) מרקע קשה לבין שוטר בוגר בשנות ה-40 לחייו – נראה חמור, הרי שאם לא הוכח כי הקשר המיני התבצע בכפייה, לא ניתן להגיש כתב אישום פלילי. בשל הקושי להוכיח את טענות המתלוננת לפיהן יחסי המין בוצעו בכפיה, הואשם ספיר בבית דין משמעתי של המשטרה באישום עמום של התנהגות שאינה הולמת שוטר.

בכנסת הקודמת אושר התיקון, לפיו הטרדה מינית תכלול הצעות מיניות הנוגעות "לעובד ציבור במילוי תפקידו, המשתמש לרעה בסמכותו תוך ניצול יחסי מרות או תלות של האדם בעובד הציבור". התיקון זכה לכינוי "חוק מוטי מלכה", על שמו של ראש עיריית קריית מלאכי, שהורשע בעבירה של הטרדה מינית. "בכנסת הקודמת חוקקתי חוק על שם מוטי מלכה, שבעצם קובע שעובד ציבור שמתוקף סמכותו ותפקידו מנצל מינית או מציע הצעות מיניות, ייכנס תחת החוק למניעת הטרדה מינית בגלל יחסי המרות שנוצרים בינו לבין האזרח", אומרת ח"כ מיכל רוזין ממרץ, יוזמת התיקון לחוק. "נניח שאישה לא שילמה מים, והיא ניגשת לתאגיד המים המקומי כדי להסדיר את זה. הפקיד שמטפל בענייניה משמש כסמכות בעניין משום האחראי על אספקת המים לביתה. לכן, נוצרים ביניהם יחסים של תלות".

לדבריה של רוזין, התיקון לחוק שיזמה חל גם על מערכות יחסים שנוצרות בין שוטרים לבין מתלוננות או נשים שנעצרו. "זה נכון גם במקרה ששוטר רק מציע לאותה אישה לצאת איתו. ביחסי מרות, אין צורך שהאישה תוכיח שהיא אמרה לא, משום שאם אותה אישה לא תסכים לצאת אם אותו שוטר הדבר עלול להשפיע על הטיפול שלו בעניינה".

אף שנראה שהמקרה של ספיר מתאים להגדרות החוק, הרי שישנם משתנים רבים שעשויים להשפיע על ההחלטה שלא להגיש כתב אישום פלילי. מערכות היחסים בין מתלוננות לבין שוטרים הן מערכות יחסים מורכבות, שלעתים רק חלק קטן מהן מתרחש בתחנה המשטרה. אם מוסיפים לכך את שאלת היסוד הנפשי וההסכמה של המתלוננות, כמו גם עוצמת הראיות, לא תמיד מתאפשר למחלקה לחקירות שוטרים להגיש כתבי אישום במקרים אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully