וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2,500 שקל בחודש: הפתרון המקורי של החרדים למצוקת הדיור

18.8.2016 / 12:38

בחסידות צאנז מצאו את "הפתרון המושלם לסרטן מצוקת הדיור". עם קצת סיוע מההורים והלוואה מהגמ"ח הקהילתי מצליחים הזוגות הצעירים לרכוש דירות זולות יחסית בפריפריה: "מעתיקים את הפורמט שלנו"

מצווה טאנץ בחתונת נכד האדמו"ר מבעלזא. שוקי לרר, בחדרי חרדים, בחדרי חרדים
תכנית "בנה ביתך" לזוגות צעירים. חתונה בחסידות בעלזא, יוני 2014/בחדרי חרדים, שוקי לרר, בחדרי חרדים

מצוקת הדיור במגזר החרדי אינה חדשה, אך בשנים האחרונות היא הגיעה לנקודת רתיחה שקשה להתעלם ממנה. בחסידות צאנז בישראל מצאו את מה שמכנים בחסידות "פתרון מושלם" עבור זוגות צעירים שמתחתנים, כך שיוכלו לרכוש דירה בפריפריה בעלות של עד 700 אלף שקלים ללא הון עצמי.

בצאנז, אחת החסידויות הגדולות בישראל המונה אלפי משפחות, טענו כי הבעיה היא לא מחסור בדירות, אלא בכסף. לדבריהם, גם כשישנן דירות למכירה, אין מי שירכוש אותן כי לזוג חרדי צעיר אין הון עצמי בסך 300 אלף שקל. לצורך כך הם הקימו את התכנית החדשה "בנה ביתך" שבמסגרתה כל זוג קונה דירה לעצמו ומשלם עליה בעצמו. כמה בחודש? רק 2,500 שקלים.

במסגרת התכנית, רוכשים דירה בפריפריה, למשל בטבריה, שעלותה מגיעה עד 700 אלף שקלים כולל כל ההוצאות הנלוות. הורי הזוג משלמים כ-50 אלף שקלים - 25 אלף לכל צד - ובנוסף לכך הזוג מקבל הלוואה מהגמ"ח (גמילות חסדים). הגמ"ח הוא בנק פרטי של החסידות, שמעניק הלוואות בקהילה ללא ריבית או תשלומים נוספים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
היועמ"ש נגד ליברמן: אין צידוק ביטחוני לאי-החזרת גופות מחבלים
חמישית נושרים וחינוך מקצועי: הסיבות למיעוט הזכאים לבגרות
מגישות טלוויזיה במצרים הושעו בגלל משקל עודף: "שפרו הופעתכן"

אתר בנייה של חברת ארזי הנגב בבאר שבע 12.4.2016. ראובן קסטרו
קונים בפריפריה עד 700 אלף שקל. אתר בנייה בבאר שבע, אפריל 2016/ראובן קסטרו

ההלוואה היא בסך 350 אלף שקלים, ובני הזוג מוסיפים לה גם משכנתא מהבנק במסלול מוזל בסך 300 אלף שקלים. למרות ההלוואות הרבות, בכל חודש על בני הזוג להחזיר יחד רק 2,500 שקלים בחודש למלווים השונים – אלף מהם חוזרים לגמ"ח של החסידות והשאר לבנק.

בצאנז מתחתנים כ-120 זוגות מדי שנה. יותר מ-200 זוגות נוספים שהתחתנו בעבר טרם רכשו דירה. גורם בכיר בחסידות אמר לוואלה! NEWS כי "ההון העצמי של הגמ"ח עומד כיום על 55 מיליון שקלים, כך שיוכלו לעמוד בהלוואות של זוגות רבים".

במגזר החרדי, בעיקר בקהילות חסידיות, גרים רוב בני הקהילה יחד בשכונות ספציפיות. ואולם, בצאנז לא מבטיחים שהדירה תהיה קרובה למקום המגורים של המשפחה. בחסידות טוענים בתוקף שכל זוג יוכל לרכוש דירה בכל עיר שבה היא נמכרת בסכום של עד 700 אלף שקלים. התכנון העיקרי הוא לרכוש את הדירות בפרויקטים מיוחדים הנבנים כיום בטבריה. יותר מ-300 יחידות דיור נמכרו עד כה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
"הגמ"ח פועל 21 שנה עם הון של יותר מ-50 מיליון שקל. אנחנו נותנים הלוואות של 350 אלף שקל ומגייסים מהחזרי הלוואות, תרומות ואילי הון"

את הגמ"ח של החסידות מנהל אריה רייך כבר 20 שנה, והיום הוא גם אחראי על המיזם המהפכני בחסידות. "התחלנו בהלוואות של 5,000 שקל", סיפר רייך. "היום אנחנו כבר נותנים הלוואות בסך 350 אלף שקל. אנו מבטחים שהזוג הטרי והצעיר לא יצטרך להחזיר יותר מ-2,500 ש"ח לחודש. אין מהפכה גדולה מזו".

"בחצי שנה האחרונה, מאז שהתחלנו בתכנית, נפתחו יותר ממאה תיקי הלוואה", ציין חיים הלברשטם, מנהל השיווק של הפרויקט בחסידות. "חלקם כאלה שהתחתנו בעבר וטרם רכשו דירות". לדברי הלברשטם, הסיכוי שהפרויקט יקרוס בשל חוסר כסף בגמ"ח של החסידות הם נמוכים.

"התכנית בנויה על פי מודל פיננסי מסוים והיא מאוד קפדנית. הגמ"ח פועל כבר 21 שנה, לא הקמנו אותו אתמול. יש שם הון עצמי של יותר מ-50 מיליון שקלים, ובכל שנה ניאלץ לגייס עוד 30 מיליון נוספים. זה יקרה באמצעות החזרי ההלוואות, תרומות של משפחות בתוך החסידות וגם אירועים של אילי הון מרחבי העולם שיתנו כל אחד את חלקו".

"מצאנו את התרופה"

הלברשטם מסביר כי ההצלחה כבר מוכיחה את עצמה. "אני לא יודע אם יש חסידות שלא מנסה להעתיק את הפורמט הזה למחוזותיה. מהרגע שהוצאנו את התכנית לשוק, אנחנו מחוזרים על ידי ספרדים, ליטאים וחסידים. מצוקת הדיור היא כמו מחלת הסרטן - ואנחנו מצאנו את התרופה עבורה".

כ-9,000 זוגות צעירים במגזר החרדי מתחתנים מדי שנה, ובשוק הדיור חסרות כ-90 אלף דירות עבור המגזר. מרבית מהזוגות החרדים גרים לאחר שנישאו בדירת חדר או במחסן למשך ארבע שנים. כמו כן, רוב ההורים טוענים כיעד לאחרונה היו רוכשים לילדיהם דירות או חלק מדירות עד לתקופה האחרונה. התשלום בעבור השכירות בתחילת הנישואים הוביל לכך שיותר מ-150 אלף שקלים "נזרקים לפח" עד שבני הזוג רוכשים דירה בפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully