וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם הראשונה צולם התהליך המבהיל והטרגי שקורה לאלמוגים

20.8.2016 / 5:59

תופעת טבע עצובה שמוכרת גם למבקרים בים סוף היא הלבנת אלמוגים. כתוצאה משינויי טמפרטורות וזיהום האלמוגים פולטים את האצות שלהם והופכים ללבנים במקום הצבעוניות המדהימה שמאפיינת אותם. התהליך עשוי אף להוביל למותו של האלמוג

Queensland University of Technology

כשאלמוגים נמצאים תחת לחץ הם נוקטים בפעולה הידועה כ"הלבנת אלמוגים" - סילוק אגרסיבי של האצות החיות ברקמות שלהם \מעניקות להם את צבעם. בכך הם הופכים "ללבנים" ועשויים אף למות.

כעת חוקרים באוסטרליה צילמו את התופעה בוידאו בפעם הראשונה והתוצאות לפניכם. כדי לתפוס את הרגע הם בחרו באלמוג בודד מסוג היליו פונגיה, הכניסו אותו לאקווריום בנפח 10 ליטרים וחיממו את המים.

הם תיעדו את התנועתיות של האלמוג שהביאה להסרה של האצות. "מה שהכי מעניין הוא המהירות והאגרסיביות בה האלמוג מסלק את יושביו הקבועים", אמר החוקר ברט לואיס. "האלמוג דחה את שותפיו תוך שעתיים מרגע שהתחלנו להעלות את הטמפרטורות".

אלמוג מלבין. צילום מסך
טמפרטורות גבוהות של מי ים יכולות לחסל את האלמוגים./צילום מסך

בניגוד לאלמוגים אחרים, היליו פונגיה יכול לנסות ולשקם את עצמו אחרי הטראומה. "התצפיות שלנו הראו שיכולת התאוששות תלויה במהירות בה האלמוג נפטר מהאצות במצבי לחץ. זאת כיוון שהדבר מגביר את סיכויי ההישרדות של האלמוג", סיפר לואיס.

החוקרים העלו את הטמפרטורות במשך 12 שעות ושמרו על גובהן לאורך שמונה ימים. כאשר האצות מסולקות מהאלמוג, הצבע שלהן נעלם גם הוא, דבר המותיר את האלמוג לבן או שקוף.

בעוד חלק מהאלמוגים יכולים לשקם את עצמם במידה והתנאים האידאלים יחזרו, הדבר אינו נחלת הכלל. "אם האצות מוסרות מהאלמוגים ולא חוזרות תוך זמן קצר הוא עשוי למות", אמר החוקר.

עוד באותו נושא

הוא קטן, סגול, יש לו עיניים ענקיות וגם אתם תתאהבו בו

לכתבה המלאה

עוד ב"אסור לפספס":

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully